Guvernul a modificat Legea parteneriatului public-privat
Numărul 48-49, 19 dec. 2017 - 15 ian. 2018 » Curier legislativ
Noi reglementări privind parteneriatul public-privat (PPP) au fost adoptate de Guvern, printr-o ordonanță de urgență menită – potrivit reprezentanților Executivului – să crească implicarea mediului de afaceri în proiecte de infrastructură publică, în același timp cu protejarea intereselor parteneriatului public-privat și asigurarea finanțării. Actul normativ modifică și completează Legea nr. 233/2016 privind parteneriatul public-privat.
Conform unui comunicat al Guvernului, pe lângă o serie de clarificări cu privire la sfera de aplicare și diferențierea contractelor de parteneriat public-privat de alte tipuri de contracte, precum cele de achiziții publice, actul normativ aduce o serie de modificări în scopul protejării interesului public. Astfel, se reglementează etapele/competențele de aprobare în evaluarea proiectului, din punctul de vedere al clasificării acestuia în sectorul administrației publice (on budget). În cazul în care, anterior momentului semnării contractului, din analiza acestuia reiese că proiectul ar urma să fie clasificat on budget, proiectele administrației publice centrale vor putea fi implementate doar după aprobarea de către Guvern, prin Memorandum. În cazul proiectelor de interes local, acestea se aprobă de Comisia de autorizare a contractelor de parteneriat public-privat la nivel local. Această comisie se va înființa ulterior prin Hotărâre de Guvern. Se introduce conceptul Value for Money, conform bunelor practici de la nivel internațional, care reflectă diferențierea în estimarea costurilor pe întreaga durată a proiectului, ajustată cu valoarea riscurilor, în scenariile realizării prin metoda tradițională (achiziție publică) și prin parteneriat public-privat. „Astfel, prin promovarea de proiecte de infrastructură în regim de parteneriat public-privat, nu facem referire neapărat la necesitatea de a clasifica un proiect off budget sau de a promova vreun anumit mecanism contabil, ci la transferul de riscuri și costul mai scăzut, pe termen lung, pentru statul român în comparație cu achiziția publică tradițională. Se creează posibilitatea pentru partenerul public de a contribui la finanțarea realizării investițiilor cu resurse financiare publice pentru a reduce ulterior impactul financiar al obligațiilor de plată pe parcursul perioadei de operare a proiectului. Contribuția optimă a autorității publice, dacă se impune, va rezulta din modelările financiare aferente Value for Money (incluzând analizele de senzitivitate)”, subliniază Guvernul, într-un comunicat.
De asemenea, prin noul act normativ se stabilesc mecanismele de evaluare a proiectelor pentru evitarea situațiilor de abatere de la țintele de deficit și datorie publică asumate de România prin Strategia fiscal-bugetară. La nivelul Studiului de fundamentare se va efectua o evaluare externă a capacității partenerului public de a gestiona riscuri la nivelul contractului de PPP.
Au fost stabilite și o serie de măsuri pentru includerea în regim PPP exclusiv a proiectelor bine pregătite, care prezintă eficiență economică și o prioritate la nivel central/local. Astfel, costul net actualizat al realizării proiectului prin metoda tradițională (achiziție publică) urmează a fi utilizat ca punct de referință („affordability threshold”) în comparație cu costul net actualizat al realizării proiectului în regim de parteneriat public privat. Totodată, se prevede elaborarea unui Program strategic asumat la nivelul Guvernului și care va prevedea categorii de proiecte care pot fi dezvoltate în regim de PPP.
Actul normativ are în vedere și asigurarea continuității proiectului prin reglementarea situațiilor de înlocuire a partenerului privat. În acest context, sunt reglementate unele mecanisme care să permită înlocuirea partenerului privat în caz de neperformanță, fară reluarea procedurilor de atribuire a contractului, evitându-se posibile situații de reclasificare a unor proiecte off budget în proiecte on budget.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice