MyWIZ - Business în cloud
Ieftiniri şi scumpiri

Ieftiniri şi scumpiri

Numărul 6, 19-25 febr. 2019  »  La început a fost cuvântul...

Publicarea, în aceste zile, a unor date oficiale referitoare la evoluţia preţurilor, în special a celor de consum, a prilejuit – ca de obicei la apariţia unor date oficiale în temă – numeroase dezbateri interesante. Din păcate, unele formulări au fost neinspirate, fie din motive de ordin gramatical, fie din pricina nerespectării unor definiţii unanim acceptate.

Cea mai mare frecvenţă a avut-o sintagma „creşterea inflaţiei”. Or, noţiunea de „inflaţie” indică, prin ea însăşi, un anumit proces de „creştere” – a preţurilor, în cazul dat. Formula corectă este „a crescut rata inflaţiei”. Introducerea cuvântului „rată” este obligatorie atunci când avem în vedere comparaţii între stări de fapt cu referiri temporale. Termenul are şi alte accepţiuni, dar în privinţa evoluţiei preţurilor de consum indică „măsura” creşterilor şi descreşterilor, în procente, faţă de o anumită dată, până la o altă dată. Sunt cel puţin 40 de cazuri uzuale când se impune folosirea noţiunii de „rată”, de la „rata inflaţiei” la „rata dobânzii” şi până la „rata cursului de schimb”.

De asemenea, foarte des se spune că „preţurile au crescut” sau că „preţurile au scăzut” (au fost şi astfel de cazuri şi în luna ianuarie 2019, la unele produse precum fasolea boabe şi alte leguminoase sau mierea de albine, ca şi la transportul interurban şi aerian). În limbajul comun, referirile la „preţuri” vizează, de regulă, produsele alimentare şi nealimentare, precum şi serviciile. Dar – ca şi în cazul „ratelor” – există cel puţin 50 de tipuri de „preţuri”, de la „preţul pământului” până la „preţul de producţie”, aşa că este de preferat să se precizeze la ce fel de „preţuri” se fac trimiterile.

Sunt şi formulări mai complicate, de exemplu, „creşterea inflaţiei şi scăderea puterii de cumpărare”. De fapt, aici „cauza” proceselor e însoţită de „efectul” ei inevitabil. Mai ales atunci când avem de-a face cu o „creştere generalizată a preţurilor” (cum se întâmplă în prezent), se diminuează „puterea de cumpărare”. Ca şi în alte situaţii, cunoaşterea şi respectarea proprietăţii termenilor reprezintă soluţia care ne va permite, totdeauna, să ne exprimăm corect în scris şi verbal, ceea ce ne ajută să comunicăm fără să plătim „preţul” erorilor lingvistice şi logice. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.