IFAC: Performanța și managementul financiar, factorii-cheie pentru supraviețuirea întreprinderilor mici și mijlocii într-un mediu volatil
Numărul 6, 18-24 feb. 2020 » Direct de la sursă
Acest articol a apărut inițial în Rețeaua globală de informații a IFAC: ifac.org/Gateway. Vizitați Rețeaua pentru a găsi conținut adițional pe o varietate de teme legate de profesia contabilă.
Conform Administrației Întreprinderilor Mici (Small Business Administration – SBA) din SUA, 80% dintre întreprinderile mici înființate în perioada 2005-2017 au supraviețuit după prima lor aniversare. Din păcate, doar în jur de jumătate dintre acestea ajung să marcheze cinci ani de existență. Și doar una din trei întreprinderi mici ajunge, de regulă, să sărbătorească 10 ani de la înființare. Deși datele citate aici sunt valabile pentru Statele Unite, alte studii sugerează că tendința la nivel global este similară.
Aceste statistici sunt îngrijorătoare. Conform Organizației Mondiale a Comerțului, IMM-urile reprezintă peste 90% dintre entitățile economice, 60-70% dintre angajatori și 55% din produsul intern brut (PIB) din țările dezvoltate. În plus, un raport din 2017 al OECD afirmă că IMM-urile pot contribui cu până la 45% din numărul total de locuri de muncă și 33% din PIB în economiile emergente.
Deși există o varietate de motive din cauza cărora IMM-urile ajung să dea greș, aptitudinile de management financiar și performanța sunt două dintre cele mai invocate explicații. Practicile mici și mijlocii (PMM-urile) pot juca un rol fundamental în ajutarea IMM-urilor să funcționeze într-un mediu din ce în ce mai instabil.
Importanța performanței și a managementului financiar
Studiile sugerează că nivelul scăzut de educație financiară și lipsa de disciplină financiară pot explica performanțele slabe ale IMM-urilor (Raportul OECD, 2016). Întreprinderile mici pot lua decizii proaste ca urmare a incapacității lor de a determina parametri-cheie în raport cu care să își evalueze performanțele economice.
Cercetările IFAC arată că cea mai utilizată sursă de consultanță de afaceri pentru IMM-uri sunt contabilii care lucrează în PMM-uri. Mai mult, consultanța contabilă sau de afaceri primită de IMM-uri de la PMM-uri este asociată cu o performanță mai bună, de exemplu, o creștere și o profitabilitate sporite, rate de supraviețuire mai bune și un proces decizional mai bun.
În plus, analiza literaturii de specialitate – Rolul PMM-urilor în furnizarea de asistență de afaceri pentru IMM-uri – noi dovezi – a relevat că:
- Factorii care influențează cererea IMM-urilor pentru consultanță de afaceri din partea PMM-urilor includ, printre altele, factori asociați companiei (adică dimensiunea, datoriile, vârsta, creșterea și resursele disponibile) și factori asociați mediului (condițiile economice, inclusiv reglementări, și concurența).
- Segmentarea pieței (de exemplu, start-up-uri, ambiții referitoare la creștere etc.) va afecta cererea și tipul de consultanță furnizată.
- IMM-urile care solicită consultanță de afaceri tind să fie mai mari și mai tinere și au datorii mai ridicate sau aspirații mai mari în ceea ce privește obținerea de noi fonduri.
PMM-urile pot fi consultanți de încredere și sunt partenerii ideali pentru a facilita creșterea și dezvoltarea clienților lor din categoria IMM-urilor. Ajutând clienții să construiască afaceri puternice și de succes, PMM-urile pot obține, de asemenea, noi surse de venit.
De exemplu, multor organizații le este dificil să întocmească situații financiare corecte și relevante. PMM-urile pot avea un rol esențial în facilitarea întocmirii acestora, explicând, de asemenea, contextul asociat cifrelor. Pentru mulți proprietari, simpla existență a unei persoane care poate „demistifica” informațiile financiare și care poate da un sens numerelor le permite să ia decizii informate cu privire la operațiunile lor viitoare.
Exemplele și principalele preocupări pentru IMM-uri prezentate mai jos sunt un rezultat al discuțiilor de la ședințele recente ale Comitetului PMM IFAC, care implică un schimb de perspective și cunoștințe între practicienii din întreaga lume.
Exemplele de moduri în care PMM-urile ajută IMM-urile să asigure funcționarea eficientă a activităților lor sunt:
- Un IMM se confruntă cu profituri în scădere și creșterea anulărilor datoriilor determinate de creanțe nerecuperabile. O evaluare inițială determină că întreprinderea a exercitat un control slab asupra creditelor. Deși vânzările sunt în creștere, bonitatea financiară a clienților este redusă (rezultând astfel o creștere a creanțelor nerecuperabile, ceea ce afectează, la rândul său, profiturile). Practicianul are capacitatea de a înțelege acest rezultat și poate sugera acțiuni pentru a ajuta la corectarea situației.
- Performanța financiară a unui IMM se deteriorează ca urmare a creșterii nivelurilor stocurilor, concomitent cu o scădere în activitatea de vânzări. PMM-ul oferă consiliere cu privire la riscurile asociate blocării unui volum prea mare din resursele companiei în stocuri, precum și cu privire la riscul sporit de uzură morală a stocurilor ce poate apărea ca urmare a imposibilității de a le vinde. Practicianul poate identifica rapid aceste probleme și poate sugera strategii în ceea ce privește stocurile deținute, înainte ca acestea să ajungă la un nivel problematic.
- Un IMM care funcționează de câțiva ani înregistrează rezultate mai slabe decât cele normale și sugerează că acest lucru s-a întâmplat din cauza concurenței și a vânzării sub prețul pieței. PMM-ul ajută conducerea organizației să elaboreze o serie de planuri strategice pe termen scurt, mediu și lung. Planurile sunt actualizate periodic pentru a se asigura că sunt flexibile și bine gândite pentru a reacționa în raport cu concurența și vânzarea sub prețul pieței. Aceste strategii ajută la remedierea în timp a situației economice a companiei.
- Un IMM apelează la un PMM cu privire la modalități de a-și spori performanța economică. PMM-ul implementează un sistem de contabilitate și raportare financiară corespunzător (care include marje de profitabilitate, coeficienți ai cheltuielilor, fluxuri de trezorerie, impozite și investiții de capital) care poate fi monitorizat ușor. Proprietarul consideră că o revizuire periodică a acestor indicatori este deosebit de relevantă și, având acum la dispoziție date corecte și relevante, este mai încrezător în luarea deciziilor.
- Conducerea unui IMM se consultă cu un PMM ca urmare a deciziei de a se retrage din activitate. Adesea, într-o situație în care este necesară o cedare rapidă, întreprinderile nu se pot aștepta să obțină o valoare „bună”. Totuși, cu îndrumările practicianului, conducerea poate elabora și iniția o strategie de ieșire planificatăviabilă, care conduce la o evaluare mai bună a întreprinderii.
Mai jos sunt prezentate câteva dintre cele mai comune întrebări puse de clienții din categoria IMM-urilor, precum și acțiunile care pot fi întreprinse de PMM-uri:
Profitabilitate vs fluxuri de trezorerie
Pentru multe IMM-uri, una dintre principalele nelămuriri este diferența dintre profitabilitate și fluxurile de trezorerie. Deși un IMM poate înregistra o creștere a vânzărilor și, astfel, a profitului, o mare parte din numerar poate fi în realitate blocată în creanțe sau în stocuri. Această situație este valabilă pentru multe întreprinderi în creștere. Prin urmare, previziunile și proiecțiile privind fluxurile de trezorerie sunt importante pentru luarea deciziilor de afaceri. Educarea IMM-urilor cu privire la diferența dintre profit și numerar poate oferi informații esențiale și poate avea efecte semnificative asupra activității lor. Astfel, organizațiile vor fi mai atente, cel puțin în ceea ce privește procesele de gestionare a stocurilor și debitorilor.
O altă concepție greșită des întâlnită este tendința de a compara întreprinderile fără a înțelege coeficienți financiari precum marja brută, marja netă, costurile fixe și variabile și, astfel, impactul acestora asupra profitabilității întreprinderii. PMM-urile le pot arăta clienților importanța etaloanelor (pentru comparare), impactul marjei asupra vânzărilor, utilizarea eficientă și eficace a capitalului, indiferent dacă este fix sau recurent, și efectul de levier asupra costului finanțării, după caz. Mulți clienți apreciază, de asemenea, o analiză a pragului de rentabilitate pentru activitățile lor și a modului în care modificările în mixul de produse, de exemplu, vor produce un set diferit de rezultate.
Accesul la finanțare poate fi o provocare pentru IMM-uri. Motivele pot fi baza de capital limitată de care dispun și lipsa unui istoric sau climatul economic curent din regiunea respectivă. Întocmirea previziunilor și a proiecțiilor privind fluxurile de trezorerie în diferite scenarii, folosind efectul de levier al finanțării, este importantă pentru multe IMM-uri. Cu o previziune și o proiecție credibile, însoțite de o bună documentare și un plan de afaceri viabil, IMM-urile pot avea un acces mai facil la finanțare de la furnizorii de credite.
Moartea și taxele sunt cele două certitudini ale vieții. Prin urmare, nu este de mirare că IMM-urile își pun această întrebare. În alte situații poate fi nevoie ca entitatea corporativă sau structura fiscală să evolueze pe măsură ce activitatea se dezvoltă. PMM-urile pot discuta acest aspect cu clienții lor – la un anumit moment din evoluția unui IMM. Pregătirea (pentru antreprenor) este importantă pentru asigurarea succesului pe termen lung al întreprinderii.
Utilizarea tehnologiei
Concluzie
Coordonarea unui IMM poate fi plină de provocări, iar ratele de eșec prematur sunt descurajatoare. IMM-urile sunt însă absolut esențiale pentru prosperitatea economică a fiecărei țări. Prin urmare, acestea au nevoie de tot ajutorul care le poate fi acordat pentru a le asigura succesul. Cercetările confirmă că șansele de supraviețuire cresc exponențial dacă IMM-urile primesc consultanță profesională de specialitate de la un PMM de încredere, preferabil începând cât mai devreme.
Johnny Yong este director tehnic în cadrul departamentului Asistență pentru Profesia Contabilă Globală (GAPS) al IFAC. Anterior, el a fost partener în cadrul unui Furnizor de Pregătire din Malaiezia, specializat în furnizarea de pregătire firmelor de contabilitate și contabililor în general. A obținut calificarea de contabil după urmarea stagiului în cadrul BDO Malaiezia și a condus Departamentul pentru Practică din cadrul Institutului Contabililor din Malaiezia înainte de a-și urma interesele în alte domenii ale contabilității. Mai multe articole de Johnny Yong.
Drepturi de autor © ianuarie 2020 ale International Federation of Accountants (IFAC). Toate drepturile rezervate. Utilizat cu permisiunea IFAC. Contactați permissions@ifac.org pentru permisiunea de a reproduce, stoca sau transmite acest document.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial