Impozitul specific unor activități
Numărul 26-27, 11-24 iulie 2017 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: impozit specific, contribuabili, restaurante, baruri, cazare, alimentație publică
Clasificare JEL: K34
➔ Impozitul pentru restaurante
Impozitul pentru restaurante (cod CAEN 5610) se determină pe baza următoarei formule:
Impozitul specific anual/unitate = k x (x + y x q) x z
Exemplu
➔ Impozitul pentru baruri și alte activități de servire a băuturilor
Impozitul pentru baruri și alte activități de servire a băuturilor (cod CAEN 5630) se determină pe baza următoarei formule:
Impozitul specific anual/unitate = k x (x + y x q) x z
Exemplu
➔ Impozitul pentru activități de alimentație (catering) pentru evenimente și alte servicii de alimentație
Calculul impozitului pentru activitățile de alimentație (catering) pentru evenimente (cod CAEN 5621) și alte servicii de alimentație (cod CAEN 5629) se face în mod asemănător domeniului restaurantelor, pe baza formulei:
Impozitul specific anual/unitate = k x (x + y x q) x z
Exemplu
➔ Impozitul pentru activități de cazare
Impozitul pentru activitățile de cazare (coduri CAEN 5510, 5520, 5530 și 5590) se determină astfel:
Impozitul specific anual/unitate = k x numărul de locuri de cazare
Exemplu
➔ Reguli generale de aplicare a impozitului specific unor activități
Contribuabilii care desfășoară mai multe activități cu codurile CAEN prevăzute la art. 1 din Legea nr. 170/2016, cu excepția celor care realizează activități prin intermediul unui complex hotelier, determină impozitul specific prin însumarea impozitului stabilit pentru fiecare activitate desfășurată.
Caz particular:
În cazul complexului hotelier, impozitul specific se calculează doar pentru cazare.
- sunt exploatate de aceeași persoană juridică română;
- înregistrează distinct în evidența contabilă operațiunile efectuate;
- nu include activitățile aferente codurilor CAEN 5621 și 5629.
În situația în care în cadrul complexului hotelier suma locurilor unităților de alimentație publică depășește numărul locurilor de cazare, pentru locurile ce depășesc numărul locurilor de cazare se plătește impozitul specific.
Exemplul 1
Un complex hotelier din Cluj-Napoca este compus din următoarele: un hotel de 3* cu 90 de camere și 150 de locuri de cazare, două restaurante (R1, de 120 m2 și 60 de locuri, și R2, de 150 m2 și 80 de locuri) și un bar (B, de 60 m2 și 40 de locuri). Astfel, tipurile de structuri de alimentație publică sunt: restaurant – total 140 de locuri și bar – total 40 de locuri.
Impozitul specific pe loc de cazare/an pentru un hotel de 3* în Cluj-Napoca este de 308 lei.
Calculul impozitului specific:
Întrucât numărul de locuri pe fiecare tip de structură de alimentație publică este sub numărul de locuri de cazare, contribuabilul va plăti un impozit specific anual pentru cazare de 46.200 lei (308 lei/loc de cazare/an x 150 locuri de cazare).
Exemplul 2
Un complex hotelier situat în Oradea în zona A este format din următoarele: un hotel de 4* cu 120 de locuri de cazare, două restaurante (R1, de 120 m2 și 65 de locuri, și R2, de 210 m2 și 100 de locuri) și un bar (B, de 60 m2 și 30 de locuri). Astfel, tipurile de structuri de alimentație publică sunt: restaurant – total 165 de locuri și bar – total 30 de locuri.
Impozitul specific pe loc de cazare/an pentru un hotel de 4* în Oradea este de 374 lei.
Calculul impozitului specific:
În acest caz, numărul de locuri pe fiecare tip de structură de alimentație publică depășește numărul de locuri de cazare.
Prin urmare, se determină suprafața aferentă fiecărui loc de alimentație publică pe tip de structură, raportând suprafața structurii de alimentație publică la numărul de locuri de cazare:
(120 m2 + 210 m2)/(65 locuri + 100 locuri) = 2 m2/loc
Pentru 120 de locuri de la restaurant și cele 30 de locuri de la bar care nu depășesc numărul de locuri de cazare impozitul specific se calculează la nivelul locurilor de cazare.
Restului de 45 de locuri, aferente structurii de alimentație publică independente, le corespund 90 m2 (45 de locuri x 2 m2/loc).
În consecință, contribuabilul calculează și plătește următorul impozit specific anual:
În situația în care intervin modificări datorate începerii/încetării unei activități corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1 din Legea nr. 170/2016 sau intervine modificarea suprafețelor aferente desfășurării fiecărei activități, începând cu semestrul următor acestor schimbări, contribuabilii recalculează în mod corespunzător impozitul specific aferent perioadei rămase din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat, prin împărțirea impozitului specific anual la 365 de zile și înmulțirea cu numărul de zile aferent perioadei rămase din an/perioadei din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.
Prin începerea/încetarea unei activități se înțelege începerea/încetarea exploatării economice a unei structuri de primire turistice sau unități de alimentație publică de tip restaurant/bar ori a unei părți a acesteia.
Închiderea structurii/unității și predarea certificatului de clasificare în vederea radierii, după caz, se consideră încetarea exploatării unei structuri de primire turistice cu funcțiune de cazare, de alimentație publică sau a unei unități de alimentație publică de către un contribuabil.
- închiderea activității unei terase pe timpul iernii;
- închiderea activității unui bar în extrasezon;
- scoaterea din circuitul turistic a unui număr de camere;
- introducerea de camere în circuitul turistic prin modificarea anexei la certificatul de clasificare sau a autorizației de funcționare.
Exemplu
➔ Reguli privind calculul, declararea și plata impozitului specific datorat pentru alte activități
- impozitul specific, pentru veniturile din activitățile corespunzătoare codurilor CAEN specifice;
- impozitul pe profit, conform titlului II din Codul fiscal, pentru veniturile din alte activități în afara celor corespunzătoare codurilor CAEN specifice.
Exemplul 1
Exemplul 2
Un complex hotelier din Cluj-Napoca are SPA – sală de gimnastică, masaj, împachetări, bază de tratament balnear, salon de înfrumusețare (frizerie, coafor, manichiură, pedichiură), sală de conferințe, salon de evenimente, teren de tenis, piscină, centru de închiriat hidrobiciclete.
În situația în care serviciile prestate în cadrul complexului hotelier, cu mijloace proprii, pentru a le oferi turiștilor facilitățile din oferta turistică, sunt incluse în pachetul prestabilit de servicii vândute la preț total, corespunzător tipului de cazare, contravaloarea acestora reprezintă venituri pentru care complexul hotelier se impozitează.
În cazul în care turiștii sau alți clienți beneficiază de servicii oferite de complexul hotelier care nu au fost incluse în pachetul prestabilit de servicii, în unul dintre tipurile de cazare, servicii corespunzătoare unor activități în afara codurilor CAEN prevăzute la art. 1 din Legea nr. 170/2016, veniturile realizate din aceste activități sunt supuse impozitării conform art. 10 din actul normativ amintit. Acestea pot fi servicii de frizerie, coafură, manichiură, pedichiură, parcare etc.
Exemplul 3
Un contribuabil își desfășoară activitatea printr-un restaurant situat în Brașov (coeficient de sezonalitate (z) = 0,45), în zona A (variabila în funcție de rangul localității (x) = 15). Suprafața de servire prevăzută în certificatul de clasificare este de 130 m2 (variabila în funcție de suprafața utilă (y) = 29). Acesta realizează în cursul anului și venituri din alte activități, în afara celor corespunzătoare codurilor CAEN aferente activităților care intră sub incidența impozitului specific, și pentru acestea aplică impozitul pe profit.
- veniturile totale obținute de contribuabil sunt de 2.600.000 lei, din care venituri din alte activități, 156.000 lei;
- cheltuielile totale sunt de 1.380.000 lei, din care cheltuieli directe aferente veniturilor din alte activități, 20.000 lei, și cheltuieli comune, 1.030.000 lei.
Calculul impozitului anual datorat se realizează astfel:
Cheltuielile comune se repartizează proporțional cu ponderea veniturilor obținute din alte activități în veniturile totale realizate de contribuabil.
Ponderea veniturilor din alte activități în total venituri = (156.000 lei/2.600.000 lei) x 100 = 6%
Cheltuielile comune care se vor lua în calcul la determinarea rezultatului fiscal din alte activități = 1.030.000 lei x 6% = 61.800 lei
La determinarea impozitului pe profit, conform titlului II din Codul fiscal, se au în vedere veniturile și cheltuielile aferente activităților desfășurate în afara celor corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art. 1 din Legea nr. 170/2016, astfel:
● veniturile din alte activități = 156.000 lei;
Presupunem că toate veniturile din alte activități sunt impozabile și toate cheltuielile sunt deductibile.
Rezultatul impozabil = 156.000 lei – 81.800 lei = 74.200 lei
Impozitul pe profit = 74.200 lei x 16% = 11.872 lei
Acesta se adaugă impozitului specific calculat pentru activitatea restaurantului, astfel:
Impozitul specific anual = k x (x + y x q) x z = 1.400 lei x (15 + 29 x 0,9) x 0,45 = 25.893 lei
Impozitul anual total datorat = 11.872 lei + 25.893 lei = 37.765 lei
➔ Declararea și plata impozitului specific unor activități
Declararea și plata impozitului specific unor activități se fac semestrial, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare.
Persoanele juridice române plătitoare de impozit pe profit comunică organelor fiscale teritoriale aplicarea impozitului specific anual, până la data de 31 martie inclusiv a anului pentru care se plătește impozitul specific.
În cazul în care, la data de 31 decembrie inclusiv, condițiile de aplicare nu mai sunt îndeplinite, contribuabilii comunică organelor fiscale teritoriale ieșirea din acest sistem de impunere, până la data de 31 martie inclusiv a anului următor.
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688/10.09.2015, cu modificările și completările ulterioare.
- Legea nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, publicată în Monitorul Oficial nr. 812/14.10.2016.
- Ordinul ministrului turismului și al ministrului finanțelor publice nr. 264/464/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activități, publicat în Monitorul Oficial nr. 266/14.04.2017.
(Copyright foto: nonwarit / 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național