În 2019, numărul românilor care au făcut afaceri în economie a depășit 1,8 milioane

În 2019, numărul românilor care au făcut afaceri în economie a depășit 1,8 milioane

Numărul 48-49, 17 dec. 2019 - 13 ian. 2020  »  Analize și sinteze

Peste 1,8 milioane de români au făcut afaceri, în 2019, în creștere cu 63.000 față de anul trecut, iar mai mult de 1,4 milioane dintre aceștia sunt acționari la companii active, arată un studiu realizat de o compania de consultanță Frames, citat de Agerpres. Analiza relevă un interes în creștere al românilor pentru afaceri, în ciuda provocărilor din economie. Astfel, în primele 10 luni din acest an, pentru care Registrul Comerțului a furnizat datele finale, s-au înființat peste 116.000 de companii și PFA-uri, numărul total al business-urilor active ajungând la 1.358.729.

Potrivit sursei citate, cei mai mulți români angrenați în afaceri sunt bărbați cu vârsta între 40 și 49 de ani, din București, cu studii superioare, interesați în primul rând de afacerile din comerț, construcții și activități profesionale, științifice și tehnice.

Cercetarea arată că, la finele lunii octombrie, în România activau 979.773 de firme și 378.956 de PFA/II/IF. În aceste business-uri erau implicate peste 415.000 persoane în calitate de persoane fizice autorizate și membri ai întreprinderilor din zona IF/II, alături de alte 1.421.548 de persoane în calitate de acționari la societățile comerciale, cu 76.411 mai mulți decât în anul precedent.

Raportat la perioada similară din 2013, numărul acționarilor la firme a crescut cu 292.658, un semn că tot mai mulți români au decis să se implice în afaceri în acești ani.

Din totalul de 1,8 milioane de oameni de afaceri implicați în business-ul românesc în 2019, cei mai mulți sunt acționari la companii active, peste 1,4 milioane. De asemenea, aproape două treimi (62,52%) dintre ei sunt bărbați (888.792), iar 37,48% (532.756) sunt femei.

„Afacerile din economia românească sunt controlate, în marea lor majoritate, de oameni de afaceri cu experiență de viață. Statisticile arată că cei mai mulți acționari au vârsta între 40-49 de ani (409.786 - 28,8%), urmați de cei între 30-39 ani - 375.326 (26,4%), cei de 50-59 ani - 275.907 (19,41%) și de cei peste 60 de ani - 236.566 (16,64%). În ciuda exemplelor tot mai numeroase de start-up-uri creative, de business-uri create de tineri, statistica arată că, din păcate, numărul tinerilor de până în 29 de ani prezenți în afaceri în calitate de acționari este în continuă scădere. Față de anul 2013, în acest an sunt cu peste 6.500 de tineri mai puțini prezenți în business. Tinerii de până în 29 de ani au ajuns să reprezinte 8,72% din totalul acționarilor (123.963 persoane), cu aproape patru procente sub nivelul din 2013”, se menționează în studiu.

În acest context, mulți dintre tinerii care, în 2013, intrau în afaceri se află în zona de vârstă 30-39 ani, care cunoaște o dinamică în creștere față de anii trecut. Dincolo de situația din Capitală (23.037), cei mai mulți tineri implicați în afaceri sunt din Cluj (7.539), Ilfov (5.890), Timiș (5.681), Constanța (4.990) și Iași (4.572).

La polul opus, cei mai mulți oameni de afaceri în vârstă de peste 60 de ani se află în București (53.787), Cluj (10.989), Timiș (10.623) și Constanța (9.909).

În ceea ce privește studiile, potrivit analizei Frames, peste jumătate (52%) dintre întreprinzătorii prezenți în afaceri în 2019 au studii superioare, 36% au studii medii, iar 12% nu și-au declarat nivelul educațional.

La capitolul stare civilă a afaceriștilor, 64% sunt căsătoriți, în scădere cu 9% față de situația din anul anterior, 21% sunt singuri/divorțați/văduvi etc., în timp ce 15% nu și-au declarat situația.

La nivel de domenii de activitate, statistica Frames arată că bărbații sunt implicați, în principal, în construcții (87% din totalul acționarilor), transport (74%), comerț (63%), producție (61%) și comerț (57,7%), în timp ce femeile sunt cel mai adesea prezente în domenii precum sănătatea și asistența socială (77,3%), serviciile (62,9%), activitățile administrative (54,7%) și cele cultural-educative (49,9%).

În același timp, cele mai atractive domenii de investiții, judecând după numărul de firme nou înființate în 2019, sunt cele din comerțul și service-urile auto (25.976 firme), în creștere cu 17% față de anul trecut, construcții (12.841), cu un plus de 25%, activitățile profesionale, științifice și tehnice (10.888), industria prelucrătoare (9.680) și transport și depozitare (9.352). De remarcat scăderea cu peste 50% a numărului firmelor din agricultură, silvicultură și pescuit (7947 firme).

Statistica Frames arată că, din punctul de vedere al reprezentării geografice, cei mai mulți acționari din business-ul românesc sunt în București (324.831), urmați de cei din județele Cluj (79.156), Timiș (65.970), Ilfov (63.154), Constanța (57.623), Bihor (48.166) și Brașov (46.945). La polul opus se află județele Călărași (11.633), Tulcea (10.920), Ialomița (9935), Covasna (9419) și Mehedinți (9168).

Analiza a fost realizată în luna noiembrie 2019, pe baza datelor oficiale comunicate de companii la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) și datelor proprii, la nivelul primelor zece luni din 2019. Statistica exclude datele privind firmele aflate în insolvență, faliment, radiate, dizolvate, aflate în proces de lichidare sau reorganizare judiciară.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.