„În activitatea noastră, responsabilitatea și competența formează un tot unitar”
Numărul 13, 9-15 aprilie 2019 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu expertul contabil Radu Ioan, membru titular în Comisia de disciplină a Filialei CECCAR Giurgiu
Alexandra Rizea: Întrucât fiecare carieră are, deopotrivă, caracteristici proprii și elemente cu valoare de generalizare, vă rugăm să vă referiți, pentru început, la evoluția dvs. profesională, în contextul exercitării calității de membru al CECCAR.
Radu Ioan: Am dobândit calitatea de expert contabil, de membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, în anul 2009. Bineînțeles, aceste momente au fost precedate de opțiunea pentru profesie, apoi de parcurgerea studiilor de specialitate, continuate cu primele experiențe de ordin practic prin care am început să valorific cunoștințele dobândite. De fapt, numai prin îmbinarea cunoștințelor cu practica nemijlocită este posibil să obții performanțe. Etapa următoare a constat în înființarea cabinetului individual de expert contabil. Astfel, în perioada mai 2012-ianuarie 2016 am avut posibilitatea să înregistrez noi progrese în exercitarea profesiei prin prestarea unei game largi de servicii, precum: ținerea contabilității companiilor și persoanelor fizice autorizate, întocmirea mai multor documente, între care balanțe de verificare, state de salarii, declarații fiscale cu utilizarea semnăturii electronice și depunerea online a acestora pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, ordine de plată la buget, situații financiare anuale și semestriale. Aceste servicii au fost completate cu acordarea de consultanță în domeniul financiar-contabil și pentru înființarea companiilor, modificarea actelor constitutive ale acestora și înregistrarea juridică și fiscală a persoanelor fizice autorizate. Un element nou l-a constituit colaborarea cu o firmă de servicii contabile în cadrul căreia am prestat servicii pentru cinci companii înființate de cetățeni sau entități din Bulgaria. Toate acestea mi-au permis să fac pasul următor, și anume înființarea, în februarie 2016, a firmei de expertiză contabilă SMALL BUSINESS EXPERT SRL, al cărei asociat unic și administrator sunt. În prezent, firma desfășoară activități pentru clieniți din diverse domenii de activitate – companii, persoane fizice autorizate și entități non profit. Mai precizez că, începând cu luna octombrie 2018, în urma creșterii volumului de activitate, am angajat un coleg cu o bună pregătire și experiență în domeniul financiar-contabil.
Accentul pe care l-ați pus pe acumularea permanentă de cunoștințe și de experiență indică, desigur, modul în care dvs. personal și colegii din filială participați la realizarea Programului Național al CECCAR de Dezvoltare Profesională Continuă.
Categoric. Modul în care a fost conceput și se aplică acest program a avut și are, nu numai în cazul meu, ci și al colegilor membri ai CECCAR un rol primordial. Concepția care stă la baza structurării Programului, în conformitate cu Standardele Internaționale de Educație stabilite de IFAC, este întru totul corespunzătoare realităților economico-sociale din țara noastră. Țin să remarc că ele permit și o adaptare la specificul județului nostru, angajat într-un proces de dezvoltare mai accelerată în vederea diminuării decalajelor față de alte zone ale țării. Firul călăuzitor îl constituie promovarea de metode, de metodologii menite să asigure oferirea de servicii de înaltă calitate, care vin în întâmpinarea nevoilor reale ale clienților noștri în dinamica lor.
Întrucât ați fost ales în Comisia de disciplină a filialei, vă rugăm să vă referiți și la modul în care exercitați această calitate de natură civică în vederea promovării principiilor etice care definesc întreaga activitate a CECCAR.
În activitatea pe care o desfășor în calitatea la care v-ați referit am drept reper fundamental Codul Etic Național al Profesioniștilor Contabili, care indică o arie de acțiune în care responsabilitatea și competența formează un tot unitar. Nu este vorba numai despre prevenirea și combaterea unor derapaje etice, ci mai ales despre datoria fiecăruia dintre noi de a-și conecta cunoștințele și competențele profesionale, astfel încât fiecare client să beneficieze de servicii competente bazate pe lege, pe noile tehnologii, ceea ce, incontestabil, creează un climat favorabil pentru performanță în ambele ipostaze: cea de ofertant și cea de beneficiar de servicii contabile de calitate.
Deoarece ați menționat și tema dezvoltării economico-sociale a județului Giurgiu, vă rugăm să vă referiți la participarea dvs. și a colegilor din filială la acțiunile menite să determine atingerea unor obiective comune în această direcție, atât ale instituțiilor publice, cât și ale altor organizații profesionale.
Este de remarcat că filiala noastră a fost și este inițiatoarea unor acțiuni care vizează tocmai obiectivele pe care le-ați evocat. Astfel, au loc întâlniri periodice sub forma unor comunicări reciproce de informații și de dezbatere a celor mai importante probleme legate de evoluțiile economico-sociale din județul nostru. Țin să subliniez că particip la aceste acțiuni convins că vin în sprijinul mediului de afaceri care reprezintă, de fapt, ansamblul clienților noștri, vital interesați să obțină rezultate cât mai bune în special în ceea ce privește menținerea și amplificarea activităților lor. Businessul atât la nivelul firmelor, cât și per ansamblul județului, este influențat pozitiv de participarea noastră, a profesioniștilor contabili, la identificarea vulnerabilităților și oportunităților, ca premisă a elaborării de soluții care contribuie la ridicarea prestigiului și a autorității noastre pe piața serviciilor contabile.
Tocmai intenționam să vă solicit opinia în legătură cu modalitățile de acțiune cele mai eficiente pentru câștigarea încrederii și respectului clienților, astfel încât întreprinzătorii și managerii să-i considere pe profesioniștii contabili drept consultanți de neînlocuit în desfășurarea, cu succes, a afacerilor lor.
În completarea a ceea ce am spus până acum, aș dori să mă refer în special la valorificarea informațiilor contabile în analiza financiară și luarea deciziilor. „Defalcând” acest subiect, pot preciza că noi oferim analize detaliate privind poziția financiară a firmelor, inclusiv în privința performanței, lichidității și solvabilității ratelor de îndatorare, indicatorilor de risc, politicii de dividend, de investiții, de marketing. În acest sens, îi ajutăm pe manageri, pe întreprinzători să-și stabilească obiectivele strategice și operaționale, organizaționale, de personal și în alte domenii prin promovarea unui sistem informațional în care gestiunea afacerii să se plieze pe cele mai moderne metode de analiză, sinteză și prognoză.
Pornind de la elementele prezentate, vă rugăm să vă referiți la ceea ce vă propuneți dvs. și întreaga filială să întreprindeți pentru promovarea mai largă a serviciilor integrate, mai ales prin folosirea noilor tehnologii și a altor instrumente specifice erei digitale.
În ceea ce mă privește, prin activitatea firmei pe care o conduc, îmi propun să sprijin și mai eficient acțiunile clienților menite să asigure extinderea noilor tehnologii în procesul de analiză și decizie. În acest fel, am sintetizat unul dintre obiectivele principale la nivelul întregii filiale. Suntem conștienți cu toții că nu ne putem consolida pozițiile pe piața serviciilor contabile fără conectarea noastră la tot ceea ce semnifică, teoretic și practic, conceptul de eră digitală. Este vorba despre o schimbare de esență, de ordin calitativ, în exercitarea profesiei, și, pentru că tot m-am referit la programul Național de Dezvoltare Profesională Continuă, țin să menționez că întreaga activitate de pregătire este axată pe folosirea noilor tehnologii, astfel încât să oferim servicii integrate în consonanță cu realitățile economico-sociale din județ, din întreaga țară în condițiile în care procesele de integrare și de globalizare își pun tot mai puternic amprenta și în sfera microeconomiei. Aceasta este piața noastră specifică și, în consecință, aici acționăm pentru a ne afirma atât sub aspect profesional, cât și civic.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial