În linie dreaptă
Numărul 22, 12-18 iunie 2018 » La început a fost cuvântul...
Nu de puține ori ne-a fost dat să auzim ori să citim expresii precum „drept pentru care am fost nevoit…” sau „ca drept dovadă că…”. Sunt formulări eronate care aduc, din nou, în atenție necesitatea cunoașterii și aplicării unor reguli deosebit de folositoare în toate împrejurările. Și aceasta din cauza faptului că prepoziția „drept” se utilizează deseori în cele mai diverse contexte, dar sensurile ei corecte sunt cele date de trei sinonime, respectiv „ca”, „în calitate de” și „pentru”.
Vom porni în precizările care urmează de la formulări de tipul celor date ca exemplu la începutul notei de față. „Textul este consistent, drept pentru care a fost unanim apreciat”. Corect este, însă, să se scrie sau să se spună „Textul este consistent, drept care a fost unanim apreciat”. Acel „pentru” este parazitar, nu-și are rostul… La fel, este greșit să se spună, de pildă: „A învățat cu seriozitate, drept pentru care a trecut cu succes testul”. Și aici, prezența lui „pentru” indică o greșeală. Încă un exemplu: „Datorită meritelor sale a fost ales ca drept reprezentant al echipei în etapa superioară a competiției”. În sfârșit, nu este corect să se spună, de pildă, „ca drept dovadă, a fost promovat”. Și aici, acel „ca” se cere eliminat, fiind sinonim, în contextul dat, cu „drept”.
Așa că, prepoziția „drept” are „dreptul” la o utilizare corectă, „drept” condiție a vorbirii și scrierii „în linie dreaptă”, ceea ce înseamnă, înainte de toate, respect față de reguli, ca o premisă a respectului față de interlocutor. (T.B.)
(Copyright foto: phanuwatnandee / 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național