„În orice profesie pe care ți-o alegi trebuie să ai vocație și să iubești ceea ce faci”
Numărul 30-31, 13-26 august 2019 » Cariere. Drumul spre performanță
Interviu cu Carmen Mihaela State, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Neamț
Alexandra Rizea: Dat fiind interesul cititorilor noștri față de experiențele de muncă ale colegilor de breaslă, vă rugăm să treceți în revistă principalele momente ale carierei dvs., de la opțiunea personală pentru profesia contabilă până la performanțele din prezent.
Carmen Mihaela State: Vă mulțumesc pentru interesul pe care îl acordați fiecăruia dintre colegii noștri și reusiți să ne mai amintiți de momentele în care am hotărât să mergem pe aceast drum, al profesiei contabile. În primul rând, doresc să precizez faptul că practic acestă profesie de 14 ani, timp în care am străbătut pas cu pas drumul spre înființarea propriului birou de contabilitate împreună cu câteva colege care îmi sunt alături zi de zi. Consider că nimic nu e întâmplător în viață, nici atunci când, șezând pe o bordură de trotuar cu dosarul de înscriere la facultate, am ales să fac contabilitate și management. Încă din perioada facultății, am lucrat în cadrul unei societăți comerciale, în departamentul de contabilitate, iar în următorul an am fost solicitată să lucrez la un cabinet de contabilitate. Sub îndrumarea unei doamne deosebite, am reușit să înțeleg tot mai profund mecanismul interior al contabilității și, în același timp, m-a determinat să-mi doresc să învăț din ce în ce mai mult, să ajung să am propriul meu birou. Am dat examenele de acces cu greu, deoarece în acest timp am născut doi băieți și am încercat să găsesc un echilibru între viața de familie – pe care mi-am dorit-o și pe care o iubesc enorm – și profesie. Îmi place ceea ce fac și vin zilnic cu mare drag în mijlocul colegelor. Nu a fost ușor pentru a reuși; am câțiva ani în spate de nesomn și ore de învățare, dar sunt tare mândră când văd că, prin efortul meu, astăzi copiii se îndreptă către un liceu, iar eu am izbutit să am un loc al meu, unde clienții vin cu plăcere, nu numai să aducă documentele lunare, ci și să mai discutăm la o câte o cafea. Încerc să țin pasul cu modificările care intervin în economia reală, în legislație, și să ofer servicii de calitate colaboratorilor noștri.
Prin ceea ce ați spus, ați relevat legătura organică dintre propria evoluție în „meseria” aleasă și ceea ce este definitoriu pentru evoluția profesiei contabile în ansamblu. Ce anume a fost și este mai important în conexiunea dintre cele două procese?
Eu cred că în orice profesie pe care ți-o alegi trebuie să ai vocație și să iubești ceea ce faci. Iubesc oamenii, în general, și îmi e foarte drag când îmi calcă pragul biroului și mă întreabă, mai întâi, cum sunt, dacă „mai pot”, dacă toate sunt bune și apoi discutăm despre problemele de contabilitate. Așa cred că putem zi de zi să mergem mai departe în pofida tuturor dificultăților, să învingem oboseala care de multe ori ne dă de furcă deoarece în zi de lucru sau de sărbătoare noi suntem la birou și lucrăm. Este dificil în ziua de astăzi să ții pasul cu problemele care apar inevitabil în cadrul oricărei societăți, să încerci să le fii alături și să îi ajuți pe clienți să depășescă greutățile, ca, apoi, să te întorci la ale tale probleme și treburi cotidiene.
Pe baza celor prezentate până acum, ce loc atribuiți calității de membru al CECCAR din perspectiva acțiunilor inițiate de filială în vederea satisfacerii cerințelor pieței contabile din județul Neamț?
Am fost foarte mândră când – după examenul de aptitudini de expert contabil – am fost aleasă vicepreședinte al Filialei CECCAR Neamț. În acest timp, m-am implicat mai intens decât am făcut-o ca simplu membru al filialei și am reușit să colaborăm mai bine, având întâlniri mai dese atât între colegi, cât și cu partenerii noștri. Au fost foarte utile discuțiile despre problemele cu care fiecare s-a confruntat, încercând să găsim împreună soluții și să fim alături de colaboratorii noștri. Apartenența la CECCAR oferă o mai mare încredere în cunoștințele noastre, o susținere permanentă în ceea ce privește experiența atât în fața instituțiilor, fie ele de control sau de coordonare a activității economice, cât și printre clienții care doresc să colaboreze cu persoane care au la bază câțiva ani de vechime și care pot oferi servicii la nivelul așteptat.
Din perspectiva aprecierilor pe care le-ați formulat, cum se manifestă, în practică, implicarea filialei CECCAR și a fiecărui membru în conceperea și realizarea programelor de dezvoltare mai accelerată economico-socială a județului Neamț? Care sunt formele acestei implicări și efectele ei din ultima perioadă?
Împreună cu colegii noștri și prin implicarea filialei au fost inițiate întâlniri la nivelul mai multor instituții, printre care Tribunalul Neamț, Administrația Județeană a Finanțelor Publice, Serviciul de Investigare a Criminalității Economice, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă unde au fost invitați atât administratorii de societăți comerciale, cât și alte persoane intersate de situația economică, precum și de prevederile legislative. Ținând cont că în zonă se investește destul de puțin, iar localnicii cu greu reușesc să facă față propriilor probleme financiare, precum și exigențelor unei piețe tot mai competitive, CECCAR, prin colegi contabili și prin implicarea filialei, împreună cu instituțiile publice, încercăm să oferim întreprinzătorilor și managerilor spijin, îndrumare spre accesarea unor programe care, într-o măsură tot mai mare, le-ar putea susține afacerea.
Dacă vă raportați la ceea ce s-a obținut până acum atât în plan județean, la nivelul filialei, cât și în plan personal, ce concluzii se pot emite în privința adaptării profesioniștilor contabili la exigențele erei digitale și ce se intenționează să se întreprindă pentru a se transforma provocările noilor tehnologii în oportunități?
Din perpectiva mea, consider că atât noi, cât și colaboratorii noștri depunem eforturi susținute pentru a ne adapta noilor schimbări și provocărilor specifice erei digitale. Este greu momentan pentru clienții noștri să înțeleagă schimbările care au loc, mai ales în domeniul noilor tehnologii, să înțeleagă că este obligatoriu următorul pas în direcția cea bună și că fără el nu vom mai putea – cum se spune – „să mergem pe bicicletă”. Am reținut dintr-o întâlnire la o conferință a profesiei contabile o frază, ce mi-a devenit îndemn de zi cu zi: „Profesia contabilă e ca și mersul pe bicicletă: dacă ne oprim din pedalat, vom cădea!”. Așa că încerc să-i învăț permanent și pe colaboratori că trebuie să se implice în acest proces ce ne va susține și va contura viitorul foarte apropiat. Clienții semnalează lipsa forței de muncă și unii chiar s-au interest până și de un bucătar roboțel pe care să îl aibă în restaurantul pe care îl dețin. Probabil, va fi soluția pentru viitoarele afaceri, iar noi avem datoria să ținem mereu pasul cu exigențele erei digitale. Vă mulțumesc pentru posibilitatea oferită de a-mi prezenta punctele de vedere și doresc colegilor mei din filială și din întreaga țară multa putere de muncă și dăruire deoarece numai astfel vom putea merge mai departe.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național