În proiect, măsuri pentru protecția consumatorilor care folosesc diverse servicii de plată
Telex » Știri 19 aprilie 2019
Executivul a aprobat un proiect de lege privind serviciile, ce conţine măsuri pentru protecţia consumatorilor care folosesc servicii de plată, indiferent dacă acestea sunt electronice, prin telefon sau internet sau tradiţionale ordine de plată. Actul normativ transpune în legislaţia românească Directiva (UE) 2015/2366, fiind iniţiat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, prin Ministerul Economiei. „Proiectul de lege adoptat de Guvern este deosebit de important, pentru că priveşte fiecare român care are un card bancar sau care efectuează o plată electronică. În acelaşi timp, este şi o măsură de protecţie a consumatorilor. (…) Prin acest act normativ asigurăm protecţia cetăţenilor români care folosesc servicii de plată, indiferent că acestea sunt electronice, realizate la bancomat sau prin aplicaţii pe telefonul mobil sau sunt reprezentate de tradiţionalele ordine de plată. Pentru un stat modern şi pentru comerţul anului 2019, efectuarea serviciilor de plată în condiţii de siguranţă şi de securitate, reprezintă o condiţie esenţială. Mai mult, securitatea plăţilor electronice este fundamentală pentru asigurarea protecţiei consumatorilor şi pentru dezvoltarea unui mediu solid pentru comerţul electronic. Toate serviciile de plată oferite electronic ar trebui să se desfăşoare în condiţii de siguranţă, reducând cât mai mult posibilităţile de fraudă. În acest context, autorităţile competente trebuie să aibă instrumentele legale necesare pentru a verifica condiţiile impuse de lege”, a declarat ministrul Economiei, Niculae Bădălău.
Totodată, se prevede obligaţia instituţiilor de plată care funcţionează pe teritoriul României, dar al căror sediu real este situat în alt stat membru, să desemneze un punct unic de contact în România, pentru a asigura comunicarea şi raportarea adecvată a informaţiilor privind conformarea cu prevederile actului normativ.
Astfel, la solicitarea BNR, sucursalele şi agenţii economici al căror sediu real este situat în alt stat membru, transmit, în scopuri statistice şi de informare, precum şi pentru asigurarea supravegherii respectării prezentei legi, rapoarte referitoare la activitatea desfăşurată pe teritoriul României.
De asemenea, sunt prevăzute drepturi sporite ale consumatorilor pentru realizarea de transferuri şi remiteri de bani în afara Europei sau plăţi în monede ale ţărilor terţe.
„Noua reglementare încurajează apariţia unor noi furnizori de servicii şi dezvoltarea de modalităţi inovatoare de plată de pe telefonul mobil şi prin Internet în Europa, pentru a stimula competitivitatea UE la nivel mondial. Totodată, se extinde categoria Instituţiilor de Plată cu noi tipuri de jucători, prin prevederi care permit accesul la contul bancar al unor entităţi externe, ce pot oferi clienţilor informaţii privind conturile şi servicii de iniţiere a plăţilor. Aceşti furnizori vor trebui să respecte aceleaşi standarde în materie de reglementare şi supraveghere ca toate celelalte instituţii de plată. Instituţiile de credit şi toţi furnizorii de servicii de plată vor trebui să crească nivelul de securitate a tranzacţiilor online, prin includerea unui protocol mai strict de autentificare a clientului în vederea efectuării plăţii”, precizează Ministerul Economiei, într-un comunicat.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice