În proiect, noi modificări la Codul fiscal; sunt vizate prevederi incluse în titlul VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015
Numărul 42, 23-29 oct. 2024 » Direct de la sursă
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un Proiect de OUG publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, modificarea și completarea titlului VIII „Accize și alte taxe speciale” din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Prin noul proiect de act normativ se intenționează, între altele, introducerea unui calendar de creștere graduală a nivelului accizelor pentru bere în vederea asigurării predictibilității fiscale pentru acești operatori economici. Totodată, se propune exceptarea de la prevederile privind actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru bere avându-se în vedere faptul că pentru acest produs se introduce un calendar de creștere graduală a nivelului accizei pentru perioada 2025-2026, nivel calculat pe baza ratei mediei anuale a inflației din anul 2024
De asemenea – se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de OUG –, pentru evitarea riscurilor de neconformare la obligațiile fiscale ale operatorilor economici autorizați cu produse accizabile nou înființați, precum și în vederea prevenirii eludării prevederilor legale privind plata accizelor la bugetul de stat, se propune completarea art. 345 din Codul fiscal în sensul introducerii obligației de plată anticipată în cazul antrepozitarilor care s-au autorizat începând cu 1 ianuarie 2024, în primele 36 de luni de valabilitate a autorizației și efectuarea unor corelări ca urmare a introducerii noilor dispoziții.
Având în vedere modificările legislative aduse prin Legea nr. 85/2018 și, respectiv OUG nr. 37/2024, care vizează condițiile de constituire și menținere a unui nivel minim al stocurilor de țiței și/sau produse petroliere, în scopul garantării siguranței în aprovizionare, în cazul situațiilor de disfuncționalitate majoră în aprovizionare, al situațiilor de urgență deosebită sau al situațiilor de criză locală, precum și dobândirea calității de entitate centrală de stocare din România de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, inițiatorii proiectului menționează că se impune completarea prevederilor din Codul fiscal în sensul că locurile aferente rezervei de stat și rezervei de mobilizare, locurile în care se constituie și se mențin stocurile de urgență/stocurile specifice, precum și capacitățile de stocare destinate entității centrale de stocare să fie asimilate antrepozitelor fiscale de depozitare.
Totodată, proiectul vizează reformularea art. 435 alin. (9) lit. b) din Codul fiscal, în sensul clarificării posibilității de comercializare a tutunului brut sau parțial prelucrat și în alte state membre sau la export.
Inițiatorii proiectului publicat astăzi în transparență decizională au mai avut în vedere faptul că, în prezent, există obligația ca produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal să fie realizate într-un antrepozit fiscal de producție tutun prelucrat atunci când producția acestora presupune utilizarea de tutun prelucrat sau conțin tutun prelucrat; în context, se propune crearea cadrului legal prin care se instituie regimul de antrepozitare și în cazul operatorilor economici care doresc să producă exclusiv produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice