În UE nu s-au înregistrat modificări semnificative ale situației concurențiale privind ofertele de cazare la hotel, în ultimii cinci ani
Telex » Știri 29 august 2022
Comisia Europeană (CE) a publicat rezultatele unui studiu extern de piață privind practicile de distribuție ale hotelurilor în UE, informează un comunicat al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Studiul de piață a fost efectuat în 2021 și se referă la perioada cuprinsă între 2017 și 2021. Acesta s-a axat pe un eșantion reprezentativ alcătuit din șase state membre (Austria, Belgia, Cipru, Polonia, Spania și Suedia).
Studiul a avut următoarele obiective: să obțină informații actualizate privind practicile de distribuție ale hotelurilor, în urma unui exercițiu de monitorizare similar care a fost efectuat în 2016 de Rețeaua europeană în domeniul concurenței; să stabilească dacă practicile de distribuție hotelieră diferă de la un stat membru la altul și să identifice orice modificări ale practicilor de distribuție ale hotelurilor, în raport cu rezultatele exercițiului de monitorizare efectuat în 2016 de Rețeaua europeană în domeniul concurenței.
De asemenea, cercetarea urma să stabilească dacă legile care interzic utilizarea de către agențiile de turism online a clauzelor de paritate extinsă și restrânsă în Austria și în Belgia au dus la modificări ale practicilor de distribuție ale hotelurilor în aceste state membre. Clauzele de paritate le interzic hotelurilor să ofere condiții mai bune în cadrul altor canale de vânzări decât site-ul web al agenției de turism online cu care respectivele hoteluri au încheiat un contract. Clauzele de paritate extinsă se referă la preț și la alte condiții oferite de hotel în cadrul tuturor celorlalte canale de vânzări, în timp ce clauzele de paritate restrânsă se referă numai la prețurile publicate de hotel pe propriul său site web.
Rezultatele studiului de piață arată că, în comparație cu 2016, în UE nu s-au înregistrat modificări semnificative ale situației concurențiale în sectorul distribuției ofertelor de cazare la hotel.
Potrivit documentului citat, agențiile de turism online reprezintă 44% din vânzările de camere ale hotelurilor independente, o ușoară creștere în comparație cu 2016. Booking.com și Expedia rămân principalele agenții de turism online pentru rezervările de camere de hotel și nu există indicii privind modificări semnificative ale cotelor de piață ale agențiilor de turism online sau privind intrarea pe piață a unor noi agenții de turism online.
Comisioanele pe care hotelurile le plătesc agențiilor de turism online au rămas stabile sau au scăzut ușor, s-a redus gradul de diferențiere în ceea ce privește prețul și disponibilitatea camerelor aplicat de hoteluri atât între diferitele agenții de turism online, cât și între propriile lor site-uri web și agențiile de turism online, iar agențiile de turism online aplică măsuri comerciale, cum ar fi o vizibilitate sporită/redusă pe site-urile lor web, pentru a stimula hotelurile să le ofere cele mai bune prețuri pentru camere și cele mai bune condiții.
În plus, importanța relativă a canalelor de vânzări ale hotelurilor (online/offline, direct/indirect) variază într-o anumită măsură de la un stat membru la altul, dar nu există diferențe semnificative în ceea ce privește condițiile de concurență între agențiile de turism online.
Totodată, legile din Austria și din Belgia care interzic utilizarea de către agențiile de turism online a clauzelor de paritate extinsă și restrânsă nu au dus la modificări semnificative ale practicilor de distribuție hotelieră în raport cu celelalte state membre care au făcut obiectul studiului.
Comisia a consultat autoritățile naționale de concurență din UE cu privire la modul de concepere a studiului de piață și a discutat cu autoritățile menționate rezultatele acestui studiu.
Rezultatele studiului vor fi luate în considerare de Comisie și de autoritățile naționale de concurență în cadrul activității lor curente de monitorizare și de asigurare a respectării legislației în sectorul distribuției ofertelor de cazare la hotel.
Regulamentul privind piețele digitale, care se preconizează că va intra în vigoare la toamnă, poate avea, de asemenea, un impact asupra concurenței în sectorul distribuției ofertelor de cazare la hotel. Regulamentul menționat vizează să asigure faptul că piețele platformelor sunt contestabile și că platformele care îndeplinesc funcția de controlori de acces oferă condiții echitabile întreprinderilor utilizatoare. Regulamentul privind piețele digitale le interzice platformelor care îndeplinesc funcția de controlori de acces să aplice clauze de paritate extinsă sau restrânsă la vânzarea cu amănuntul sau măsuri comerciale echivalente. Procesul de desemnare a platformelor care îndeplinesc funcția de controlori de acces va începe de la data la care acest regulament va deveni aplicabil, și anume după șase luni de la intrarea sa în vigoare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial