Incidența sancțiunilor asupra conformării fiscale voluntare
– partea a II-a –
Numărul 20-21, 16-29 august 2016 » Expertiza și auditul afacerilor
Termeni-cheie: sancțiune fiscală, suspendare, interese, legitimitate, evaziune
4. Alternativa între câștigarea legitimității și pedepsire
Politica fiscală are doar două opțiuni pentru optimizarea eficacității sale practice: recâștigarea legitimității impozitelor (și atașamentului contribuabililor) sau accentuarea laturii represive. Statul este dator să utilizeze într-o manieră echilibrată ambele opțiuni, cultivând în primul rând civismul fiscal și doar prin excepție sancțiunea. Dar statul român pare, dimpotrivă, orientat obsesiv spre sancționare. În România nu există studii serioase care să ateste că o creștere a severității sancțiunilor ar spori conformarea voluntară, ca urmare a fricii față de pedepse. De asemenea, nu există preocupări suficiente privind impactul real propagat de fiscalitate în gestiunea economică a companiilor și nici în privința relației impozitelor cu capacitatea contributivă efectivă a entităților economice.
Indiscutabil, despre organele fiscale nu se va scrie niciodată în termeni prea elogioși (nici noi nu ne propunem). Ceea ce se consideră relevant în ultima perioadă în activitatea acestora este înăsprirea aparentă a regimului sancționatoriu pentru abaterile de la legislația fiscală și un nou stil al controlului fiscal, perceput de populație ca fiind agresiv.
Problematica sancțiunilor fiscale se regăsește între coordonatele cele mai sensibile ale sistemului fiscal. Sancțiunile fiscale sunt măsuri represive, menite să pedepsească și să inhibe tendința spre eludarea legii. În aria sancțiunilor intră de fapt în sens mai larg toate măsurile dispuse de organele abilitate, inclusiv cele reparatorii, destinate să asigure respectarea drepturilor și obligațiilor fiscale. În funcție de natura, de scopul lor și de organele abilitate să le aplice, sancțiunile fiscale pot fi administrative și penale.
Nicio analiză de bună-credință a problematicii fiscale nu va putea nega imperativul de a pedepsi/sancționa neconformările, lucru neplăcut, dar inevitabil în fața anvergurii fenomenelor de sustragere de la plata obligațiilor legale. Evoluția societății moderne a condus mulți indivizi spre un individualism extrem în care factorii economici îi subjugă total pe cei socioculturali. În același timp, se constată o aderență mult mai slabă a indivizilor la reperele etice sau la cele creștine care îndeamnă la solidaritate (Jaffelin, 2014). Pentru conformarea acestor oameni la regulile fiscale, pedeapsa pare inevitabilă. Când facem referire la acest subiect, îndreptăm cercetarea noastră spre chestiuni politice și etice, dar și economice.
Pedeapsa trebuie să dezamorseze escaladarea fenomenelor ilicite în domeniul fiscal și, dacă este posibil, să reconecteze indivizii la valorile sociale.
Literatura juridică este unanimă în a-i asocia pedepsei o funcție educativă care ar induce în viitor un comportament de abținere de la alte fapte ilicite, dar și o funcție reparatorie. Trebuie să admitem că nimeni nu a putut identifica vreodată o cale logică de a stabili o echivalență perfectă între fapta prejudiciabilă și o anumită sancțiune. Dar această constatare nu compromite ideea de justiție, ci doar o face vulnerabilă la critici.
Von Ihering (2002) subliniază: „Justiția ține într-o mână balanța cu care cântărește dreptatea și în cealaltă sabia, cu care ea o apără. Sabia fără balanță este forță brutală, iar balanța fără sabie reprezintă neputința dreptului”. Nici în materie fiscală și nici în alte domenii justiția nu va putea repara ceea ce este ireparabil, ea reușind cel mult să ofere o compensație.
Dar cât de mare este compensația dorită și impusă de stat pentru eludarea legii fiscale? În principiu, fraudatorului i se determină prin calcul sau prin estimare valoarea creanței fiscale sustrase de la plată și se dispune onorarea ei. Nu putem considera această practică pedepsire, pentru că ține de normalitate, statul recuperându-și creanța nominală. Apoi se determină ca obligație fiscală accesorie dobânda, care reprezintă echivalentul prejudiciului creat statului, ca titular al creanței fiscale principale, ca urmare a neachitării ei la scadență. Tot cu titlu de creanță fiscală accesorie se determină penalitatea de întârziere, reprezentând sancțiunea pentru neachitarea obligației principale la termenul legal. În fine, pentru nedeclararea impozitului sustras de la plată sau declararea lui incorectă, contribuabilul vinovat mai datorează o penalitate de nedeclarare, tot ca sancțiune pecuniară accesorie. Unele fapte ilicite de gravitate medie sunt instituite drept contravenții, fiind sancționate de regulă cu amendă.
Faptele cu gravitate mai ridicată sunt considerate infracțiuni, fiind sancționate penal. Noul Cod penal stipulează că și persoana juridică „răspunde penal pentru infracțiunile săvârșite în realizarea obiectului de activitate sau în interesul ori în numele persoanei juridice”, sancțiunea principală fiind de natură pecuniară – amenda. Pentru săvârșirea de infracțiuni se mai aplică și sancțiuni complementare, cea mai consacrată fiind suspendarea activității persoanei juridice pentru o perioadă de una-trei luni.
O controversă este în curs de a se soluționa, prin punerea de acord a legislației și practicii românești în materie de justiție fiscală penală cu cea europeană, în sensul în care, atunci când s-a angajat cu titlu definitiv o răspundere administrativă fiscală în sarcina unei persoane, să nu mai poată fi angajată și răspunderea penală pentru aceleași fapte (Curtea de Justiție a Uniunii Europene, 2012).
Tot mai multe voci din țara noastră consideră inadecvată pedeapsa cu închisoarea pentru reprimarea delictelor economice, în timp ce sancțiunile pecuniare au un grad redus de recuperare. Nu doar în România se manifestă acest curent de gândire. Închisoarea, spune Foucault (2004), „nu este un inhibitor al delicvenței, ci un redistribuitor al ilegalismului”.
Există așadar o largă paletă de sancțiuni prin care statul se opune fraudei, pedepsind autorii și societățile.
Nicăieri în reglementările fiscale nu se face referire la impactul negativ al sancțiunilor asupra patrimoniului debitorului fiscal. Statul, prin sistemul de reglementări, pare total dezinteresat de acest aspect, subminându-și astfel chiar propriile interese, după cum va rezulta și din exemplul generic prezentat mai jos.
Studiu de caz
Evaluarea impactului economic al unei sancțiuni fiscale penale
Presupunem că administratorul unui agent economic dintre cei la care statul sau una dintre unitățile sale administrativ-teritoriale a deținut o participație majoritară în anul 2015 eludează legea fiscală, comițând o infracțiune prin ascunderea obiectului impunerii, cu consecința sustragerii de la plată a unui impozit pe profit de 180 mii lei.
Exemplul nostru fiind generic, vom considera că agentul economic (X) înregistrează o valoare a indicatorilor situată la nivelul mediei realizate în anul 2015 de operatorii economici la care statul are o contribuție majoritară, având în cursul anului o evoluție liniară.
Nr. crt. | Categorie operatori economici | Număr operatorie conomici | Venituri totale (mii lei) | Cheltuieli totale (mii lei) | Rezultat brut (mii lei) |
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 = 3 – 4 |
1 | A. Operatori economici la care statul este acționar unic sau majoritar, ori deține direct sau indirect o participație majoritară | 243 | 52.840.448 | 47.291.213 | 5.549.235 |
2 | B. Operatori economici la care unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici sau majoritari, ori dețin direct sau indirect o participație majoritară | 1.020 | 10.201.139 | 10.049.241 | 151.898 |
Total | 1.263 | 63.041.587 | 57.340.454 | 5.701.133 |
Sursa: Preluare www.mfinante.ro/companii.html?pagina=domenii (decembrie 2015, date preliminate).
Număr operatori economici | Venituri totale (mii lei) | Cheltuieli totale (mii lei) | Rezultat brut (mii lei) | ||
x | Agentul economic X | 1 | 49.914 | 45.400 | 4.514 |
Datele statistice de mai sus relevă pentru anul 2015 înregistrarea de către grupa de companii selecționată a unei rate a rentabilității la costuri de 9,94% (5.701.133 mii lei/57.340.454 mii lei x 100).
Costurile totale realizate de agentul economic X sunt în proporție de 60% variabile (27.240 lei) și de 40% fixe (18.160 lei).
Infracțiunea la care ne-am referit este descoperită de organele fiscale și apoi sesizată celor penale la un an de la comiterea sa, iar organul penal obține în doi ani de la sesizare o sentință definitivă și executorie de condamnare a societății (ignorăm în studiul de față situația juridico-economică a persoanei fizice care a comis fapta prejudiciabilă).
În continuare vom determina câțiva indicatori economici, în încercarea de a releva limitele de suportabilitate ale agentului economic X, respectiv măsura în care îi este afectată activitatea viitoare.
Mai întâi stabilim pragul de rentabilitate, adică CAcritică, respectiv cifra de afaceri la care veniturile agentului economic X sunt egale cu cheltuielile (și rezultatul său este implicit nul). Vom avea:
Marja asupra cheltuielilor variabile (MVA) = Cifra de afaceri (CA) – Cheltuielile variabile (CV)
Rata marjei asupra cheltuielilor variabile (RMVA) = MVA/CA, iar CAcritică = CF/RMVA
Înlocuind cu cifrele corespunzătoare, obținem:
MVA = 49.914 mii lei – 27.240 mii lei = 22.674 mii lei
RMVA = 22.674 mii lei/49.914 mii lei = 0,454, iar CAcritică = 18.160 mii lei/0,454 = 40.000 mii lei
Dacă vrem să exprimăm pragul de rentabilitate în zile, vom utiliza relația:
CAcritică (zile) = CAcritică/CA x 365 zile = 40.000 mii lei/49.914 mii lei x 365 zile = 292 zile
Astfel, agentul economic X trebuie să lucreze liniar ca volum și structură un număr de 292 de zile din an pentru a acoperi cheltuielile, apoi începe să obțină profit.
Scopul nostru fiind acela de a vedea cât de mult vulnerabilizează sancțiunile fiscale societatea, vom determina și o marjă, iar apoi un indice de securitate, exprimate prin relațiile:
Marja de securitate = CA – CAcritică = 49.914 mii lei – 40.000 mii lei = 9.914 mii lei
Indicele de securitate = Marja de securitate/CA x 100 = 9.914 mii lei/49.914 mii lei x 100 = 20%
Cu cât acest indice este mai mic, cu atât riscul de derapaj economic al societății spre ineficiență și insolvabilitate este mai ridicat.
Prin aplicarea sancțiunilor, societatea va avea sarcini de plată în plus în anul finalizării procesului judiciar, când va trebui să obțină un profit suplimentar din care să le achite.
Agentul economic X va avea în primul rând o sarcină fiscală suplimentară egală cu impozitul sustras de la înregistrare și plată, adică 180 mii lei (considerat de noi aproximativ la nivelul impozitului mediu datorat pe trei luni).
Practica judiciară a statuat că în cazul faptelor penale prejudiciul fiscal include, pe lângă creanța fiscală principală, și obligații accesorii, adică dobânzi și penalități de întârziere.
Dobânzi = 180 mii lei x (365 zile x 0,02%/zi) x 3 ani = 39,4 mii lei
Penalități de întârziere = 180 mii lei x (365 zile x 0,01%/zi) x 3 ani = 19,7 mii lei
Penalitate de nedeclarare = 180 mii lei x (365 zile x 0,08%/zi) x 3 ani = 157,6 mii lei
Nivelul acesteia se dublează în cazul unei infracțiuni, devenind de 315,2 mii lei.
Întrucât infracțiunea pusă în sarcina administratorului a fost comisă în exercitarea obiectului de activitate al societății, compania însăși este pasibilă de o pedeapsă penală principală constând în amendă, plus o pedeapsă complementară acesteia, care poate fi cea de suspendare a activității pe o perioadă de la o lună până la trei luni.
Amenda datorată se determină în corelare cu suma sustrasă de la plată și va fi (la nivelul minim de 120 de zile – amendă prevăzută în Codul penal) de 60 mii lei.
Ca urmare a aplicării măsurilor menționate, agentul economic X va înregistra așadar costuri suplimentare totale de 614,3 mii lei, nedeductibile fiscal.
Sunt foarte dificil de cuantificat efectele economice ale suspendării activității, sancțiune pe care noi o apreciem ca fiind extrem de neinspirată și de-a dreptul devastatoare prin efectele sale pentru mediul economic, mai ales că ea poate fi aplicată și pentru comiterea unor contravenții minore.
Acestei sancțiuni i se asociază și declararea contribuabilului ca inactiv de către administrația fiscală, anularea înregistrării sale în scopuri de TVA, cu obligația de ajustare (în defavoarea persoanei juridice) a taxei aferente tuturor imobilizărilor și stocurilor deținute.
Dar aplicarea acestei sancțiuni mai are și efecte colaterale, care apar inerent, chiar dacă nu sunt vizate explicit de legiuitor, fiind însă ignorate și de organismele care dispun și execută măsura ca atare. Suspendarea activității, chiar dacă este temporară, presupune pedepsirea de facto și a altor entități fără nicio vină: concedierea tuturor salariaților și întreruperea derulării contractelor economice cu furnizorii, clienții și creditorii, cu consecințe greu de anticipat în ceea ce privește daunele provocate acestora (dar și agentului economic sancționat, având în vedere obligațiile contractuale față de aceștia, suportate ulterior). În situații de acest gen există o posibilitate foarte mare de ieșire definitivă de pe piață a contribuabilului. Astfel, este cel puțin discutabilă raționalitatea măsurii suspendării aplicate unei entități de la care statul așteaptă onorarea unor obligații, dar pe care o împiedică practic să opereze.
Vom considera că agentul economic X este afectat de măsura suspendării doar prin nerealizarea cifrei de afaceri pe trei luni (-12.478 mii lei).
Cheltuielile variabile pe perioada suspendării vor fi zero, dar se vor înregistra cheltuieli fixe cu mentenanța, pe care le estimăm la jumătate din cele normale pe perioada de suspendare, adică de 2.270 mii lei.
În tabelul de mai jos redăm calculele de corecție a indicatorilor în funcție de efectele sancțiunilor aplicate societății:
Indicatori | Situația inițială | Modificări în urma sancțiunilor | Niveluri afectate de sancțiuni |
Cifra de afaceri | 49.914 | -12.478 | 37.436 |
Cheltuieli totale, din care: | 45.400 | -8.466 | 36.934 |
Variabile | 27.240 | -6.810 | 20.430 |
Fixe | 18.160 | -1.656 | 16.504 |
Rezultat brut | 4.514 | -4.012 | 502 |
Se poate remarca faptul că au fost excluse efectele a trei luni de întrerupere a activității. La categoria cheltuieli fixe nu s-a eliminat întreaga valoare estimată mai sus, de 2.270 mii lei, ci doar suma de 1.656 mii lei, ținându-se cont că în anul aplicării sancțiunilor apare o cheltuială fixă suplimentară de 614,3 mii lei.
În condițiile pierderii a trei luni de activitate și diminuării cifrei de afaceri prezumate până la nivelul de 37.436 mii lei, pragul de rentabilitate recalculat se va situa foarte aproape de acest nivel, ilustrând situația gravă în care se află societatea.
Recalcularea indicatorilor anuali în urma aplicării sancțiunilor conduce la următoarele valori:
MVA = 37.436 mii lei – 20.430 mii lei = 17.006 mii lei
RMVA = 17.006 mii lei/37.436 mii lei = 0,454, iar CAcritică = 16.504 mii lei/0,454 = 36.331 mii lei
Marja de securitate devine 1.105 mii lei, extrem de redusă, deoarece pragul de rentabilitate se situează foarte aproape de cifra de afaceri prezumată, iar indicele de securitate va fi de 2,9%, ceea ce arată impasul major în care a ajuns compania.
Concluzii
BIBLIOGRAFIE
- Acemoglu, Daron, Robinson, James A. (2015), De ce eșuează națiunile, Editura Litera, București.
- Bellina, Séverine, Darbon, D., Eriksen, S.S., Sending, O.J. (2010), L’état en quête de légitimité, Éditions Charles Léopold Mayer, Paris.
- Cusson, Maurice, Tremblay, Pierre, L.-Biron, Louise, Ouimet, Marc, Grandmaison, Rachel (1994), La prévention du crime. Guide de planification et d’évaluation, Criminologues, École de criminologie, Université de Montréal.
- Foucault, Michel (2004), Surveiller et punir, Yuji.
- Jaffelin, Emmanuel (2014), Apologie de la punition, Plon.
- Maurice, Félix Charles Allais (1990), Pour la réforme de la fiscalité, Éditions Clément Juglar, Paris.
- Munteanu, Ștefan (2013), Contribuția lui Mihai Eminescu la filosofia dreptului, Acta Universitatis George Bacovia, Juridica, vol. 2, nr. 2.
- Piketty, Thomas (2015), Capitalul în secolul XXI, Editura Litera, București.
- Piquero, Alex R., Tibbetts, Stephen G. (2002), Rational Choice and Criminal Behaviour. Recent Research and Future Challenges, Routledge, New York.
- Schumpeter, Joseph (1972), Impérialisme et classes sociales, Éditions de Minuit, Paris.
- von Ihering, Rudolf (2002), Lupta pentru drept, Editura All Beck, București.
- Weber, Max (1992), Politica, o vocație și o profesie, Editura Anima, București.
- Curtea de Justiție a Uniunii Europene, Hotărârea în cauza C-489/10, Procedură penală împotriva lui Łukasz Marcin Bonda, 5 iunie 2012, Luxemburg.
- www.mfinante.ro/companii.html
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice