MyWIZ - Business în cloud
Inclusiv și exclusiv

Inclusiv și exclusiv

Numărul 39, 4-10 oct. 2023  »  La început a fost cuvântul...

Comentariile și analizele jurnalistice completează, de regulă, benefic abordările strict științifice, de specialitate. Gradul de interes și de accesibilitate față de asemenea demersuri publicistice ar fi mult mai ridicat dacă, în toate cazurile, s-ar respecta și regulile exprimării corecte. Bunăoară, un reporter de radio a afirmat: „Societatea comercială X este singura care are exclusivitate în realizarea respectivului produs”. Fraza citată justifică, cel puțin, următoarea întrebare: dacă o firmă are o anumită „exclusivitate”, nu este, oare, „singura” care se află într-o astfel de situație?

La rândul său, un editorialist din presa tipărită a remarcat: „Incluziunea socială este dezideratul potrivit căruia persoanele dezavantajate, marginalizate, să nu se simtă ca un corp străin în societatea care asigură egalitatea de șanse și diminuarea inechităților și a inegalităților” . Din nou, avem îndreptățirea să ne întrebăm: dacă o societate „asigură egalitatea de șanse și diminuează inechitățile și inegalitățile” nu „asigură”, implicit, „incluziunea socială”? Practic, se înțelege că „dezideratul” amintit este un fapt împlinit, chiar și atunci când rămâne… „deziderat”.

Să mai reținem intervenția unui participant la o dezbatere televizată: „Obținerea unei eficiențe superioare înglobează efortul de eliminare a discuțiilor inutile cu mai multe persoane, deoarece s-a dovedit că numai un decident singur și unic poate să-și asume răspunderea printr-o aplicare de soluții bune și foarte bune”. Observăm că, în materie de management, este contraproductiv să se acționeze autoritar, fără luarea în considerare a mai multor puncte de vedere. Cât despre formulări, constatăm că există o „egalitate” deplină între „includere” și „înglobare”, după cum, „singur” și „unic” reprezintă, de asemenea, un pleonasm pur. În consecință, dacă vorbim despre „eficiență”, se impune să luăm în considerare nu numai „efortul”, ci și „efectul”. Așa că, exemplele prezentate arată că un „efect” mult dorit în comunicarea publică implică „un efort”, fie și numai minimal de „excludere” a unor erori care afectează valoarea demersurilor jurnalistice. (T.B.)

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.