Inclusiv și exclusiv
Numărul 4, 31 ian. - 6 feb. 2024 » La început a fost cuvântul...
În abordarea unor teme de actualitate, presa locală și centrală recurge, pe bună dreptate, la analize sintetice în care noțiunile de „inclusiv” și „exclusiv” sunt frecvent folosite. Numai că se înregistrează și cazuri în care cele două adverbe nu sunt conexate așa cum se cuvine la regulile exprimării corecte. Așa, de exemplu, într-o emisiune radiofonică se afirma că „inclusiv în materie de management și în efectuarea controlului îndeplinirii deciziilor, se impune utilizarea exclusivă a metodologiilor incluzive”. În afară de caracterul prolix al frazei citate, întrucât tot se vorbea despre „includere” să semnalăm mai multe pleonasme. Noțiunea de „management” este exact echivalentul elementelor enumerate („decizie”, „control”, „metodologii”), toate subsumate și ideii de „inclusiv”. Cât privește aplicarea „exclusivă” a unei „metodologii”, este de subliniat că „excluderea” diversității reprezintă o piedică în „îndeplinirea deciziilor”.
La rândul lui, un articol dintr-o revistă săptămânală s-a referit la „efectul negativ al ignorării opiniilor celor care, în exclusivitate, sunt singurii deținători ai unor soluții viabile”. Păi, cum altfel? Ar putea cineva să dețină o anumită „exclusivitate” dacă n-ar fi în situația unei „singure” persoane?
O eroare de același tip a „comis” și un participant la o dezbatere televizată: „Când o singură firmă deține exclusivitatea pe piață, dispune inclusiv de un avantaj cert, respectiv avantajul de a fi unicat”. Citind fraza ne întrebăm dacă ar mai fi fost vorba despre „exclusivitate” în cazul în care produsul respectiv ar fi realizat de mai mulți operatori economici și nu ar beneficia de avantajul de a fi „unic”? Prin urmare, respectarea regulilor lingvistico-logice „exclude” erori de exprimare, „inclusiv” cele care au fost semnalate în rubrica de față. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice