Industria media și divertisment din România va crește cu 2,5%, în 2024, sub nivelul celorlalte țări din regiunea ECE

Industria media și divertisment din România va crește cu 2,5%, în 2024, sub nivelul celorlalte țări din regiunea ECE

Numărul 35, 4-10 sep. 2024  »  Analize și sinteze

Industria de media și divertisment din România ar urma să valoreze în acest an 4,43 miliarde de euro, în creștere cu 2,5% față de datele din 2023, cea mai mică rată de creștere estimată din domeniu între țările din regiunea Europei Centrale și de Est (ECE), relevă cea de-a 25-a ediție a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028, citată de Agerpres. Conform documentului, în Polonia și Cehia sectorul de media și divertisment este estimat să avanseze 4,9% în 2024, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%.

În cazul României, previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în anul 2028, între 2,5% și 1,3%.

La nivel național, cele mai mari creșteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet - de 13%, și pentru serviciile de streaming Over-the-top - OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situează ziarele și revistele tipărite, care vor consemna o stagnare.

De asemenea, industria cinematografică ar urma să urce cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată ușor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023 (de 7%), în timp ce piața de servicii de streaming - OTT va continua să aibă o evoluție bună, cu o creștere estimată de 12%, până la o valoare de 206 milioane de euro.

Cu toate acestea, realizatorii raportului de specialitate subliniază faptul că România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani. De altfel, majorarea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piață este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video și Max.

În același timp, serviciile de conexiune la internet (fix și mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creștere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală și de Est, de doar 0,6%, în perioada 2024 - 2028, cu un salt în acest an de 1% față de anul precedent, la 2,4 miliarde euro. Totodată, până în 2028, tehnologia 5G va reprezenta 73,7% din total conexiunilor de telefonie mobilă de pe piața românească.

O creștere importantă, de 13%, va înregistrat publicitatea pe internet, care va ajunge la 322 milioane de euro, iar televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va crește cu 2% (venituri de 876 milioane de euro). În plus, operatorii tradiționali vor continua să înregistreze o creștere semnificativă a veniturilor din abonamente și din publicitate până în 2028, piața urmând să depășească valoarea de 900 milioane de euro.

În ceea ce privește vânzările de ziare, reviste tipărite și cărți, acestea vor stagna în acest an, dar și în următorii cinci ani, la 158 milioane de euro, din care 107 milioane de euro rezultate din vânzările de carte.

"Însă creșterea puternică a pieței digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piața. Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028. Creșterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital și cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028", se precizează în raportul de specialitate.

Alte segmente care vor înregistra creșteri la finalul anului curent sunt: Radio, Muzică și Podcast (+2,8% față anul trecut), Media Business to Business (informații economice, reviste de specialitate, târguri) - salt de 7%, Publicitatea outdoor (+6,6%), Jocurile video și e-sports (sporturi electronice) - plus 6%.

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 11 segmente ale industriei de media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate.

Segmentele acoperite de acest raport sunt: Cinema, Servicii de conexiune la internet, Publicitate pe internet, Muzică, Radio și Podcasturi, Ziare, Reviste și Cărți, Publicitate outdoor (OOH), Servicii de streaming - OTT, Televiziune tradițională, Jocuri video și e-sports, Realitate Virtuală (VR) și Realitate Augmentată (AR).

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.