Inițiativă și deontologie
Numărul 7, 21-27 feb. 2024 » La început a fost cuvântul...
Mai multe publicații cotidiene și săptămânale, precum și posturi de radio și televiziune, ne dau un bun exemplu în materie de comunicare publică. Acestea sunt regula, dar, din păcate, există și excepția. Astfel, ridică numeroase întrebări următoarea frază dintr-un reportaj radiofonic: „Dacă o inițiativă originală nu aduce noutăți, acest fapt afectează, sub aspect deontologic, latura morală a profesiei”. Aici avem de-a face cu un cumul de pleonasme. „Deontologia” nu este altceva decât „latura morală a profesiei”, iar noțiunea de „inițiativă” conține obligatoriu elementele de „originalitate”, de „noutate”.
La fel, într-o emisiune TV consacrată unei unei teme de natură etică s-a afirmat că „atunci când cineva girează pentru altcineva, orice inițiativă care provoacă pagube unuia sau altuia dintre cei implicați constituie o abatere inacceptabilă”. Păi, există „abateri” acceptabile? Apoi, orice acordare de „gir” implică existența unor parteneri. Ar fi oarecum ciudat dacă se va găsi „cineva” care să gireze... pentru sine.
Încă un exemplu: într-un editorial dintr-o revistă cu profil economic se putea citi această aserțiune: „Este fals și imoral să te prezinți ca manager cu inițiativă când, în realitate, mimezi doar capacitatea de a fi original”. Evident, niciun „fals” nu poate fi „moral”, iar, cum mai remarcam, „inițiativa” autentică se definește și prin „originalitate”, prin „noutate”, ceea ce exclude „mimările” de orice fel. Așa că autorii citați nu ne-au oferit un model de abordare corectă a unor noțiuni esențiale pentru lumea afacerilor, precum cele care se referă la „inițiativă” și „deontologie”. (T.B.)
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice