MyWIZ, secretul contabililor de succes
INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare în totalul întreprinderilor, în scădere cu 1,9 puncte procentuale în perioada 2020–2022

INS: Ponderea întreprinderilor inovatoare în totalul întreprinderilor, în scădere cu 1,9 puncte procentuale în perioada 2020–2022

Numărul 31-32, 7-20 aug. 2024  »  Analize și sinteze

Ponderea întreprinderilor inovatoare în totalul întreprinderilor a scăzut, în perioada 2020 – 2022 față de intervalul 2018 – 2020, cu 1,9 puncte procentuale (pp), relevă datele publicate de Institutul Național de Statistică (INS).

Rezultatele cercetării statistice privind inovarea în întreprinderile din mediul de afaceri, în perioada 2020 – 2022, au evidențiat faptul că din totalul de 26 986 întreprinderi, 2380 întreprinderi au desfășurat activități inovatoare, din care 2297 sunt inovatori de succes, implementând cel puțin o inovație de produs și/sau proces de afaceri.

Unul dintre principalii indicatori ce caracterizează activitatea inovatoare, este raportul dintre întreprinderile inovatoare și numărul total de întreprinderi din populația statistică. Pentru perioada 2020 – 2022, calculul acestui indicator ne arată că ponderea întreprinderilor inovatoare a fost de 8,8%, iar a întreprinderilor non-inovatoare de 91,2%.

Din totalul întreprinderilor, 4,1% au introdus sau implementat numai produse noi sau îmbunătățite semnificativ, în timp ce 1,3% dintre acestea au implementat numai procese de afaceri noi sau îmbunătățite semnificativ. Ponderea întreprinderilor care au avut atât inovații de produse, cât și inovații de procese de afaceri a fost de 3,1%.

Dacă se clasifică întreprinderile inovatoare, după fiecare tip de inovație, din totalul întreprinderilor, 7,2% au fost întreprinderi cu cel puțin o inovație de produs și 4,4% au avut cel puțin o inovație de procese de afaceri.

Din totalul întreprinderilor, 1,0% au fost întreprinderi cu activități de inovare nefinalizate sau abandonate.

♦ Întreprinderile din sectorul serviciilor, cele mai inovatoare

Pe activități economice, întreprinderile din sectorul serviciilor au fost mai inovatoare, având o pondere de 9,3% în totalul întreprinderilor din servicii, iar cele din sectorul industriei au reprezentat 8,3% din totalul întreprinderilor din industrie.

În activitățile economice ale sectorului industriei, industria prelucrătoare deține o pondere de 95,3% a întreprinderilor inovatoare, în totalul întreprinderilor din acest sector, restul activităților având ponderi mult mai mici: distribuția apei, salubritate, gestionarea deșeurilor, activități de decontaminare 3,6%, producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat 0,9% și industria extractivă 0,2%.

În activitățile sectorului servicii, ponderea cea mai mare a întreprinderilor inovatoare, în totalul întreprinderilor din acest sector, este deținută de comerțul cu ridicata (35,8%), urmată de sectorul informații și comunicații (23,2%), activități profesionale, științifice și tehnice (19,3%), transport și depozitare (13,1%) și intermedieri financiare și asigurări (8,6%).

Pentru perioada 2020 – 2022, activitățile economice cele mai inovatoare, după ponderea în totalul întreprinderilor din sectorul lor de activitate, au fost cele din: cercetare-dezvoltare (53,7%), activități de asigurări, reasigurări și ale fondurilor de pensii (cu excepția celor din sistemul public de asigurări sociale) (38,9%) și fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice (35,0%).

Pe clase de mărime, după numărul de salariați, cele mai inovatoare sunt întreprinderile mari (20,6%), urmate de cele mijlocii (11,3%) și cele mici (7,6%). Ordinea se păstrează și pentru cele două sectoare, industrie și servicii.

În perioada 2020 – 2022, din totalul întreprinderilor inovatoare de produse, 66,0% au dezvoltat inovațiile în propria întreprindere, 23,9% din întreprinderi au introdus produse împreună cu alte întreprinderi, 22,2% le-au realizat prin adaptarea sau modificarea bunurilor sau serviciilor dezvoltate inițial de alte întreprinderi sau organizații și 12,5% au fost realizate în alte întreprinderi.

Din totalul întreprinderilor inovatoare de procese de afaceri, 74,3% și-au dezvoltat inovațiile de procese de afaceri în propria întreprindere, 25,8% au dezvoltat inovațiile împreună cu alte întreprinderi, 15,8% și-au implementat inovațiile prin adaptarea sau modificarea proceselor dezvoltate inițial în alte întreprinderi, iar 4,9% au avut inovații de procese de afaceri dezvoltate de alte întreprinderi.

♦ De circa trei ori mai multe „întreprinderi inovatoare de produse noi pentru întreprindere“ față de „întreprinderile inovatoare de produse noi pentru piață“

În anul 2022, cifra de afaceri a întreprinderilor inovatoare a fost de 370690,3 milioane lei prețuri curente, reprezentând 24,7% din cifra de afaceri totală a întreprinderilor.

Ponderea cifrei de afaceri a întreprinderilor inovatoare în cifra de afaceri totală a întreprinderilor, în funcție de tipul inovației, a fost de: 4,9% pentru inovații numai de produse și 3,8% pentru inovații numai de procese de afaceri. Cifra de afaceri a întreprinderilor inovatoare atât de produse, cât și de procese de afaceri a reprezentat 12,7% din totalul cifrei de afaceri.

Din totalul cifrei de afaceri a întreprinderilor care au introdus cel puțin un produs nou sau îmbunătățit semnificativ, 16,4% reprezintă cifra de afaceri a întreprinderilor cu produse noi pentru întreprindere, iar 5,2% – cifra de afaceri a întreprinderilor cu produse noi pentru piață, restul de 78,4% reprezentând cifra de afaceri a întreprinderilor care nu au operat schimbări asupra produselor.

♦ Circa 20% din numărul total de salariați și-au desfășurat activitatea într-o întreprindere inovatoare

Din numărul total de salariați ai întreprinderilor, 19,3% și-au desfășurat activitatea într-o întreprindere inovatoare, iar din rândul acestora 5,4% au activat în întreprinderile inovatoare numai de produse, 3,3% în întreprinderile inovatoare numai de procese de afaceri și 9,0% în întreprinderi inovatoare atât de produse, cât și de procese de afaceri.

În anul 2022, valoarea totală a cheltuielilor întreprinderilor inovatoare a fost de 4535,5 milioane lei prețuri curente.

Din totalul cheltuielilor pentru activitatea inovatoare a întreprinderilor, 78,8% au fost alocate activității de cercetare-dezvoltare internă, 12,8% au reprezentat celelalte cheltuieli cu inovarea (exclusiv cheltuielile de CD) și 8,3% din cheltuieli au fost alocate cercetării-dezvoltării externalizate (inclusiv întreprinderi din grupul propriu de întreprinderi).

În perioada analizată, 19,6% din întreprinderile inovatoare au folosit cel puțin un tip de finanțare publică pentru activitățile inovatoare: 10,9% de la Guvern, 5,6% de la autorități locale sau regionale și 7,3% de la Uniunea Europeană.

37,1% din totalul întreprinderilor inovatoare au avut acorduri de cooperare în realizarea inovațiilor. Ponderea întreprinderilor mari care au avut o cooperare cu alte întreprinderi a fost de 48,2% din totalul acestora.

Principalii parteneri de cooperare ai întreprinderilor inovatoare au fost furnizorii de echipamente, materiale, componente sau software (12,2% din totalul întreprinderilor inovatoare) și clienții sau cumpărătorii din sectorul privat (10,5% din totalul întreprinderilor inovatoare). Aceeași ierarhie se păstrează și la nivel de sector de activitate. Pe sectoare economice, în sectorul servicii au fost înregistrate mai multe cooperări decât în sectorul industrie (43,4% față de 29,2% din totalul întreprinderilor inovatoare). Pe clase de mărime a întreprinderilor, întreprinderile mari au avut mai multe cooperări decât întreprinderile mici și mijlocii (48,2% față de 33,8%, respectiv 41,8% din total întreprinderi inovatoare).

În accepțiunea INS, o „inovație“ reprezintă un produs sau proces nou sau îmbunătățit (sau o combinație a acestora) care diferă semnificativ de produsele sau procesele anterioare ale unității și care a fost pusă la dispoziția potențialilor utilizatori sub formă de produs sau utilizată de către unitate sub formă de proces. „Întreprinderile inovatoaresunt întreprinderile care au lansat produse (bunuri sau servicii) sau procese de afaceri noi sau semnificativ îmbunătățite pe piață. Termenul acoperă ambele tipuri de inovatori, precum și întreprinderile cu inovații nefinalizate sau abandonate și se referă la întreprinderile active. „Întreprinderile non–inovatoare“ sunt acele întreprinderi care nu au avut nicio activitate inovatoare în perioada analizată.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.