INS: Populația școlară din sistemul național de educație a scăzut cu 6.200 de persoane, în ciclul 2023-2024
Numărul 25-26, 27 iun. - 9 iul. 2024 » Analize și sinteze
Populația școlară din sistemul național de educație a ajuns, în ciclul 2023-2024, la 3,466 milioane de elevi și studenți, în scădere cu 6.200, comparativ cu anul școlar/universitar precedent, reiese din datele Institutului Național de Statistică (INS), citate de Agerpres. Totuși, în această marjă, populația școlară a crescut în învățământul liceal și în învățământul superior cu câte 1,1%, de la un an la altul. La sfârșitul anului școlar 2022-2023, au absolvit învățământul gimnazial 175.900 de elevi, cei mai mulți în regiunea Nord-Est (19,0%), în timp ce în învățământul liceal s-au înregistrat 143.400 de absolvenți, mai puțin cu 1,9% comparativ cu anul școlar anterior.
Potrivit sursei citate, numărul absolvenților din anul școlar/universitar 2022-2023 a fost 505.000 de elevi și studenți, în creștere cu 0,3% raportat la perioada anterioară.
Datele INS relevă faptul că, în anul școlar/universitar actual, aproape jumătate din populația școlară s-a regăsit în învățământul primar și gimnazial (46,1%), iar circa o treime în învățământul liceal (17,4%) și în educația timpurie (15,8%). Din totalul populației școlare cuprinsă în sistemul de educație, 50,2% au fost elevii și studenții de sex feminin și 73% care au studiat în mediul urban.
Comparativ cu anul școlar/universitar precedent, învățământul liceal, respectiv învățământul superior sunt nivelurile care au înregistrat creșteri ale populației școlare (+6.700 de elevi și +5.900 studenți/cursanți).
De asemenea, în învățământul postliceal au fost înscriși 82.600 de elevi, acest nivel educațional fiind cel mai puțin reprezentat în totalul populației școlare (2,4%).
Statistica oficială arată că învățământul primar și gimnazial, precum și cel profesional, au cunoscut cele mai semnificative diminuări ale numărului de elevi înscriși în anul școlar 2023-2024 față de cel anterior (-9.500, respectiv -4.200).
La nivel general, populația școlară a fost cuprinsă cu preponderență (94,5%) în unitățile școlare publice. Totodată, pe niveluri educaționale, cea mai semnificativă pondere a elevilor înscriși în unitățile din învățământul privat s-a regăsit în învățământul postliceal (46,1%).
În același timp, gradul de cuprindere în învățământ al elevilor din grupa de vârstă 6-10 ani a înregistrat cel mai ridicat procentaj (84%), în comparație cu cel al celorlalte grupe de vârstă.
În anul universitar 2023-2024 au fost înscriși în învățământul superior 544.600 de studenți, dintre care peste jumătate (55,4%) au fost studente. În context, cele mai atractive specializări în acest tip de educație au fost cele din grupa afaceri, administrație și drept (23,7% din totalul studenților), respectiv inginerie, prelucrare și construcții (19,7% din total).
În profil teritorial, populația școlară din anul școlar/universitar 2023-2024 a înregistrat cele mai ridicate valori în regiunile Nord-Est (585.000 de persoane), respectiv București-Ilfov (530.500). Distribuția populației școlare pe regiuni de dezvoltare și niveluri educaționale față de totalul fiecărei regiuni arată că cea mai ridicată pondere s-a înregistrat în învățământul primar și gimnazial din regiunea Sud-Muntenia (53,6%). La polul opus, cele mai scăzute ponderi s-au înregistrat în învățământul postliceal din regiunile Nord-Est și București-Ilfov (fiecare cu o pondere de 1,7%).
Pe segmentul învățământului superior, ponderea numărului de studenți înscriși, față de totalul fiecărei regiuni, a fost preponderentă în regiunea București-Ilfov (32,5%).
În ceea ce privește personalul didactic, în anul școlar/universitar analizat, s-au înregistrat 245.000 de persoane. Astfel, raportul mediu dintre populația școlară și numărul cadrelor didactice a fost 14 persoane la un cadru didactic.
Ponderea personalului didactic de sex feminin era majoritară, atât la nivelul sistemului educațional preuniversitar (83%), cât și pe nivelurile: educația timpurie (99,7%), învățământul primar și gimnazial (82,1%), postliceal (79,1%), liceal (72,9%) și profesional (67,3%).
Situația absolvenților din învățământul liceal a evidențiat că circa jumătate au frecventat cursurile filierei teoretice (53,4% din totalul absolvenților), 36,8% pe cele din filiera tehnologică, iar 9,8% au urmat cursurile liceelor din filiera vocațională.
La examenul de Bacalaureat s-au prezentat 131.300 de absolvenți, dintre care 117.000 proveniți din promoția anului trecut (89,1%). Din acest total, au fost declarate promovate 101.300 de persoane (77,2%), din care 96.000 de persoane (82,1%) din promoția anului 2023.
În învățământul profesional au absolvit 28.700 de elevi, iar în învățământul postliceal 30.500 de elevi, în timp ce în învățământul superior, numărul absolvenților cu diplomă a fost 126.500. Absolvenții cu diplomă ai învățământului superior au provenit, cu preponderență, din facultățile cu profil afaceri, administrație și drept (26,8%), inginerie, prelucrare și construcții (17%), respectiv sănătate și asistență socială (12%).
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național