Interviu cu Julia Ambarus, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Covasna
Numărul 46, 3-9 dec. 2019 » Cariere. Drumul spre performanță
„Rolul profesionistului contabil se va extinde și consolida mai ales în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor de principal consilier al managementului întreprinderii”
Interviu cu Julia Ambarus, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Covasna
Alexandra Rizea: Vă propunem să începem interviul cu… începutul. Care au fost primii pași în cariera dvs. și ce a urmat până la obținerea performanțelor din prezent?
Julia Ambarus: Activitatea mea profesională în domeniul financiar-contabil a început cu mulți ani în urmă, în 1994. Tânără absolventă a Liceului Economic – profil finanțe-contabilitate – am început să lucrez la o firmă de transport, în calitate de casieră, iar după un an am devenit ajutorul contabilului-șef. Am luat Normele contabilității și, urmărindu-le pas cu pas, am întocmit prima balanță contabilă din viața mea. După acest început, am lucrat pe funcția de contabil-șef în câteva unități de transport intern și internațional, experiența acumulată aici influențându-mi cariera, asigurându-mi pregătirea pentru ceea ce avea să urmeze. În anul 2001 am obținut calitatea de contabil autorizat în cadrul CECCAR Filiala Covasna și, cu acest pas, a debutat cariera mea de profesionist independent. Dezvoltarea personală continuă nu s-a oprit aici. În tot acest interval am făcut și alți pași care au contribuit la îmbogățirea experienței și la accentuarea personalității mele: am absolvit Facultatea de Științe Economice a Universității Babeș-Bolyai și am urmat și diferite cursuri de pregătire profesională. În anul 2016 am dobândit calitatea de expert contabil, calitate pe care am considerat-o drept o încununare a tuturor cunoștințelor și a experienței acumulate până în acel moment.
Ce rol atribuiți calității de membru al CECCAR în parcursul dvs. profesional și în relațiile cu colegii de breaslă, mai ales prin prisma consolidării pozițiilor individuale și de echipă pe piața serviciilor de profil?
Calitatea de membru al CECCAR este elementul determinant în procesul de dezvoltare profesională. Rolul și competențele profesionistului contabil determină, într-o mare măsură, dezvoltarea și consolidarea antreprenoriatului, fapt confirmat atât teoretic, cât și practic. Toți utilizatorii au la dispoziție suficiente argumente în susținerea ideii că au numai avantaje atunci când folosesc, în activitatea proprie, serviciile membrilor CECCAR, avantaje care provin din furnizarea de lucrări de foarte bună calitate și la termenele stabilite, inclusiv în ceea ce privește acordarea de consultanță calificată. Cum se știe, tot timpul intervin schimbări în viața economică și socială, în legislație, noutățile care apar impunând o continuă preocupare, deoarece fără cunoașterea la zi a ceea ce intervine în exercitarea profesiei este imposibil să oferim servicii de calitate și să manifestăm un comportament etic ireproșabil.
Care au fost și sunt modalitățile cele mai eficiente promovate de Filiala CECCAR Covasna pentru o implicare tot mai activă a profesioniștilor contabili în procesul diminuării decalajelor care despart județul dvs. de zonele cele mai dezvoltate ale țării?
La nivel local, Filiala CECCAR Covasna are relații excelente cu reprezentanții instituțiilor publice cu atribuții în domeniul financiar-contabil și cu cele care prestează servicii de specialitate, în conexiune cu profesia noastră, respectiv Direcția Generală a Finanțelor Publice Sfântu Gheorghe, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă. În același timp, Filiala CECCAR Covasna implică membrii în acțiuni practice de sprijinire a întreprinzătorilor în eforturile lor de dezvoltare a afacerilor. Astfel, la nivel microeconomic, aducem o contribuție directă la progresul județului nostru pe multiple planuri. Evident, s-au inițiat și se desfășoară acțiuni comune și la nivelul județului, astfel încât să se asigure o dezvoltare armonioasă generală și la scara acestei entități administrativ-teritoriale. Bineînțeles, contribuțiile individuale sunt direct proporționale cu capacitatea noastră profesională, dar și cu atitudinea civică adecvată rolului nostru în societate. Pentru că această pregătire constituie centrul de greutate al întregii noastre activități, Filiala CECCAR Covasna acordă o deosebită atenție bunei desfășurări a cursurilor adresate tuturor profesioniștilor contabili, inclusiv prin apelul la lectori cu o bună pregătire, apreciați de participanți. Personal, urmez cu cea mai mare plăcere asemenea cursuri și iau parte la toate celelalte acțiuni inițiate de filiala CECCAR în toate domeniile pe care le-am menționat.
Vă rugăm, în încheiere, să vă referiți la viitorul profesiei sub impactul transformărilor care au loc și se vor manifesta tot mai puternic în sfera noilor tehnologii, caracteristice erei digitale, inclusiv în privința prestării serviciilor integrate.
Știm bine cu toții, din practica nemijlocită, că, în prezent, profesia contabilă se confruntă cu o serie de provocări care vor rămâne de actualitate pe termen lung. În opinia mea, digitalizarea este cea mai mare provocare pentru profesia noastră. Atât la nivelul entităților economice de bază, cât și la scara întregii societăți, avansul rapid al tehnologiei impune adaptarea permanentă la așteptările, la cerințele pieței. Transformările la care mă refer trebuie privite cu optimism, în condițiile în care ne manifestăm spiritul activ, participativ în orientarea activităților noastre către economia digitală. Parerea mea este că rolul profesionistului contabil se va extinde și consolida mai ales în ceea ce privește exercitarea atribuțiilor de principal consilier al managementului întreprinderii. În acest sens, țin să menționez în mod deosebit că Programul Național de Dezvoltare Profesională ne ajută la adaptarea la cerințele prezentului și viitorului. În privința serviciilor contabile integrate, este deosebit de important că acestea permit concentrarea pe clienți mari cu echipe dedicate, profilate pe problematica acestora. Evident că orice reușită în acest domeniu majorează portofoliul de clienți și contribuie direct la succesul afacerilor. Standardizarea în materie este sănătoasă, echipa specializată acumulând experiența oferită de un număr tot mai mare de firme. De aici, rezultă un beneficiu clar pentru întreprinzători și manageri, deoarece cunosc și pot aplica metode, soluții care și-au dovedit eficiența. Prestarea de servicii integrate presupune, deci, selectarea și formarea personalului pentru un volum mare de lucru, ținându-se seama de numeroase exigențe legate de însușirea noilor tehnologii, de practica lucrului în echipe complexe, însușirea achizițiilor științei comunicării și, evident, deprinderea cu cerințele de transparență în exercitarea profesiei. Accentul pus pe marile companii nu înseamnă în niciun caz neglijarea celorlalți clienți, respectiv microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii. Armonizarea preocupărilor care decurg de aici reprezintă un obiectiv al activității întregii noastre filiale. O asemenea viziune asupra viitorului dimensionează și orientează tot ceea ce întreprindem în prezent.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice