Interviu cu Stela Gaidarji, expert contabil, membră a Filialei CECCAR Sibiu
Numărul 39, 15-21 oct. 2019 » Cariere. Drumul spre performanță
„Atunci când acționăm uniți, glasul nostru este mai bine auzit, ne afirmăm ca o breaslă plină de vigoare, în stare nu numai să-și susțină interesele, ci și să promoveze consecvent interesul public”
Alexandra Rizea: Vă propunem, pentru început, să treceți în revistă principalele etape ale carierei dvs. pornind de la opțiunea pentru profesie și continuând cu pașii următori până la performanțele din prezent.
Stela Gaidarji: Etapele unei cariere de aproape jumătate de secol nu pot fi lesne delimitate deoarece s-au interferat nu numai cu elementele care au ținut de propria voință, ci și cu cadrul în care te-ai format și ai activat. Decizia mea de a urma, după absolvirea liceului, cursurile Facultății de Științe Economice de la Timișoara, a fost luată în urma rezultatelor pe care le-am obținut la solicitarea unui contabil pentru efectuarea de expertize care au impus culegerea de date din documente, verificarea unor liste de inventar și alte asemenea operațiuni specifice tipului de contabilitate din perioada economiei de comandă. Cu toate acestea, am acumulat o experiență care mi-a fost de folos încă de la începutul perioadei de tranziție spre economia de piață. Așa se face că, în 1993, mi-am înființat propria firmă, Stela Cont, cu obiect de activitate evidența contabilă și auditul financiar. Dacă trec acum în revistă toată această perioadă, pot afirma că am parcurs drumul spre performanța profesională sub puternica influență a transformărilor radicale din economie, însăși dezvoltarea profesiei contabile fiind consonantă cu aceste schimbări, dar de pe poziții active, adică influențând, la rândul ei, evoluția economiei românești. Întrucât, din anul 2010, am avut mai multe contracte de audit financiar, mi-am completat aria de activitate din domeniul contabil cu cele din sferele fiscale și juridice.
Cu siguranță, experiența pe care ați acumulat-o vă permite să aveți o imagine de ansamblu asupra caracteristicilor profesiei contabile, așa cum se manifestă ele în practică și cum este de dorit să fie promovate și de colegii dvs. aflați la început de carieră. Ce anume ați releva, prioritar, în acest sens?
De-a lungul timpului, mi-am întărit convingerea, bazată exclusiv pe fapte, că o serie de caracteristici ale profesiei contabile s-au dezvoltat pe măsura progreselor societății și – așa cum am mai spus – au contribuit și contribuie la acest proces prin metode specifice. Esențială a fost și este competența, dublată de un comportament etic ireproșabil. Autoritatea și prestigiul se dobândesc greu; investitorii, managerii și factorii de decizie din autoritățile locale, dar și publicul, în general, nu-ți oferă „cecuri în alb”, ci îți acordă încrederea doar atunci când se conving că au de-a face cu un specialist autentic, stăpân pe meseria lui, capabil să se adapteze la schimbări, uneori dramatice, să pătrundă în profunzimea proceselor și fenomenelor din micro și macroeconomie. Secretul constă, dacă mă pot exprima astfel, în atingerea unui stadiu de maturizare profesională exprimat prin conștientizarea de către clienți a faptului că, fără noi, afacerile, obiectivele economico-sociale pe care și le-au propus, sunt imposibil să conducă spre succes fără profesionistul contabil, cel în stare să ofere servicii de înaltă calitate, inclusiv în materie de consultanță, ca participant competent la procesul decizional al firmei și/sau al instituției publice. Toate acestea se pot constitui într-un mesaj coerent adresat tinerilor colegi. Este nevoie, pentru a atinge performanța profesională, de răbdare, evitându-se saltul peste etapele firești. Este nevoie de multă muncă, de o pregătire neîntreruptă, tot mai consistentă. Este nevoie, nu în ultimul rând, de respectarea eticii profesionale, într-o manieră exemplară. În acest context, menționez preocuparea firmei pe care o conduc de a instrui tinerii absolvenți care au găsit totdeauna la noi ușa deschisă, specialiști dornici să-i ajute efectiv, să predea ștafeta unor contabili capabili să o ducă mai departe, cu cele mai bune rezultate. Suntem bucuroși că mulți dintre cei pe care i-am format au devenit experți contabili de valoare, și-au deschis o afacere proprie sau ocupă funcții importante în mari societăți.
Dacă luați în considerare ceea ce s-a realizat până acum în plan personal și la nivelul Filialei CECCAR Sibiu, ce elemente se desprind, în mod special, în vederea consolidării pieței serviciilor contabile în județul dvs.?
Când m-am referit la succesul în profesie m-am gândit, în primul rând, la ceea ce a însemnat și înseamnă pentru mine calitatea de membru al CECCAR. Organizația noastră profesională a avut și are rolul esențial în orientarea eforturilor membrilor exact în direcțiile principale de dezvoltare a profesiei, în nemijlocită legătură cu cerințele pieței de profil. Schimburile de experiență, cursurile, dezbaterile – inclusiv cu participarea exponenților mediului de afaceri și ai instituțiilor publice – deschid noi orizonturi, anticipează schimbările din economie și din viața socială, ne ajută să venim la timp și cu toată determinarea în întâmpinarea a ceea ce se cere real în mediul de afaceri și în zona publică din județ. M-am convins, nu numai pe baza propriei experiențe, ci și a colegilor, că, atunci când acționăm uniți, glasul nostru este mai bine auzit, ne afirmăm ca o breaslă plină de vigoare, în stare nu numai să-și susțină interesele, ci și să promoveze consecvent interesul public. Bineînțeles, toate acestea contribuie nemijlocit la întărirea autorității și prestigiului nostru, pornind de la nivelul individual, la cel al comunității profesionale la scara județului, până la cea a întregii țări.
Accentul pe care l-ați pus pe pregătirea continuă reflectă o preocupare de prim ordin relevată de toți colegii care au acordat interviuri publicației noastre. În acest context, ce elemente puteți prezenta referitoare la Filiala CECCAR Sibiu?
Este vorba despre diversificarea formelor colective de pregătire cu programe adaptate la cerințele locale, programe susținute de lectori, buni cunoscători ai economiei județului Sibiu, cu conexiunile ei atât la nivelul economiei naționale, cât și cu stările de fapt din Uniunea Europeană și din alte zone ale lumii. Cum se știe, economia județului Sibiu este orientată exclusiv spre furnizarea de bunuri și servicii care să corespundă nevoilor interne și – într-o măsură tot mai mare – exportului. Noi, profesioniștii contabili, înregistrăm și interpretăm, în lucrările noastre, această specificitate și, totodată, acționăm astfel încât și clienții noștri să adopte măsuri în aceleași direcții. Studiul individual este, fără îndoială, fundamental, însă completarea acestuia cu formele de pregătire inițiate și promovate de filială, de CECCAR, în general, vin în sprijinul orientărilor la care m-am referit. Și mai estre un element foarte important, și anume că metodele noastre de lucru poartă pecetea modernului, fiind în pas cu noile tehnologii specifice erei digitale. Consider că procesul mixt de formare profesională atât în sistem e-learning (online), cât și în sistem clasic (cursuri în sală), reprezintă cea mai bună modalitate de perfecționare profesională.
Pornind de la aceste considerații, ce vă propuneți pentru perioada viitoare, atât dvs., cât și colegii din filială, pentru a răspunde tot mai bine solicitărilor mediului de afaceri din județ, solicitări legate de prestarea unor servicii integrate?
Evident, ne propunem să dezvoltăm și să aprofundăm tot ceea ce s-a dovedit util, eficient până acum, dar toate acestea concepute în contextul asimilării noului și chiar al anticipării unor schimbări care – posibil și/sau probabil – vor avea loc în viitorul mai apropiat sau mai îndepărtat. Ceea ce se profilează în prezent tot mai clar este mutarea centrului de greutate de la efectuarea lucrărilor în care modalitățile de raportare reprezintă „miezul“ serviciilor oferite clienților la prestarea de servicii integrate, care să conțină soluții pertinente pentru elaborarea unor planuri de afaceri bazate și pe previziunile financiare, pe acordarea de asistență managerială în cele mai diverse domenii ale activității firmelor – de la cunoașterea și respectarea legislației la perfecționarea metodologiilor contabile, de la capacitatea de gestionare optimă a riscurilor la valorificarea superioară a resurselor umane. Este vorba despre promovarea unei viziuni strategice inovatoare, proprie CECCAR la toate nivelurile, deoarece numai prin identificarea corectă și la timp a oportunităților și provocărilor pieței în care acționăm ajungem, individual și în echipă, la cele mai bune rezolvări, sub un dublu semn al acțiunii, cel al responsabilității și competenței.
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial