JLL: Interes în creștere al investitorilor pentru spațiile comerciale ocupate de retaileri alimentari
Numărul 20, 26 mai - 1 iun. 2021 » Analize și sinteze
Piața imobiliară a retailului alimentar a rezistat incertitudinii economice, pandemia COVID-19 oferind noi oportunități de creștere și sporind apetitul investitorilor. Această evoluție ar putea contribui la o revenire a sectorului de retail în piața investițiilor imobiliare, tendință ce își face simțită prezența și în România, relevă un raport dat publicității de compania de consultanță JLL.
Potrivit autorilor raportului, sectorul de retail a pierdut în ultimii ani din interesul investitorilor, în detrimentul proiectelor de birouri și industriale. Nici piața de investiții din România nu a făcut excepție, fiind dominată în ultimii șase ani de tranzacțiile cu birouri. În 2019, 23% din volume au fost cu spații de retail, iar în 2020 ponderea s-a redus la doar 4%. „Succesul rețelelor de retail alimentar și, implicit, al schemelor ancorate de acest tip de magazine se vede și din datele privind cifra de afaceri din comerțul cu amănuntul, care a crescut cu 2,2% în 2020, în principal datorită creșterii cu 5% a vânzărilor de produse alimentare. În același timp, ultimul an a marcat ascensiunea unor formate de retail operate de companii locale (…), care au reușit să se poziționeze cu succes pe o piață dominată autoritar de jucări internaționali. Cu siguranță performanța excelentă a acestor magazine va atrage atenția investitorilor care au fonduri disponibile pentru proiecte de retail”, a declarat Andrei Văcaru, Head of Capital Markets JLL România.
Potrivit raportului „The European Grocery Real Estate Market” realizat de JLL și Union Investment, activele imobiliare închiriate sau deținute de operatori de retail alimentar, care au atras 6,7 miliarde de euro în 2020, vor continua să fie în atenția investitorilor și în 2021. Rezistența sectorului în timpul pandemiei a făcut ca randamentele pentru proprietățile de calitate destinate sectorului alimentar din Europa să continue să înregistreze o comprimare, ceea ce demonstrează un apetit crescut al investitorilor.
Analiștii menționează că, deși există încă incertitudini în ceea ce privește implicațiile pe termen lung ale pandemiei, raportul încearcă să identifice tendințele care vor afecta piața imobiliară destinată retailului alimentar:
♦ În ciuda creșterii vânzărilor online de produse alimentare în timpul pandemiei, autorii raportului se așteaptă ca această rată de creștere după pandemie să încetinească;
♦ Activele imobiliare ancorate de magazine alimentare s-au dovedit a fi unul dintre cele mai rezistente segmente ale pieței de investiții de retail. Soliditatea acordurilor încheiate de către retailerii din sectorul alimentar a consolidat atractivitatea acestui segment de piață în timpul pandemiei. Sectorul este capabil să ofere atât proprietăți premium care să aducă venituri pe termen lung pentru investitorii care nu vor să-și asume un risc prea mare, cât și produse mai vechi și care au contracte de închiriere pe perioade mai scurte, dar cu posibilități de creștere.
♦ Populația urbană în creștere va crea oportunități pentru magazinele de produse alimentare bine conectate. În pofida pandemiei, migrația către orașe va continua. Prin urmare, magazinele de produse alimentare bine conectate în cadrul aglomerărilor urbane în creștere pot atrage noi clienți.
♦ Schimbările în preferințele clienților vor fi principalele motoare ale consumului de produse alimentare, cu accent pe sustenabilitate, accesibilitate și calitate. Aceste schimbări vor necesita o evaluare continuă a portofoliilor actuale de magazine. Schimbarea preferințelor de cumpărare determinată de factori demografici, schimbarea tiparelor de muncă, tehnologie și sustenabilitate vor fi factori cheie pentru performanța diferitelor formate de magazine alimentare. Adaptabilitatea va fi esențială pentru ca sectorul alimentar să răspundă rapid la aceste preferințe în schimbare.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice