KPMG: Investitorii estimează că piața de fuziuni și achiziții din România va crește în 2021
Numărul 4, 2-8 feb. 2021 » Analize și sinteze
Investitorii estimează că piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România va crește în 2021, iar sectorul tehnologiei (IT) ar putea fi cel mai atractiv, urmat de cel al sănătății, potrivit publicației KPMG, Contextul pieței de M&A în România, citată de Agerpres. „Cu toate că pandemia de COVID-19 a creat multă incertitudine în piață, un număr mare de tranzacții fiind amânate, finalul anului a readus optimismul în rândul investitorilor. Începând cu trimestrul al III-lea al anului trecut, multe tranzacții s-au reluat și anticipăm că tendința va continua și în 2021, creând astfel oportunități semnificative în piață. Anul acesta ne așteptăm la o creștere a activității de M&A stimulată de contextul actual care ar putea fi benefic atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători”, se arată într-un comunicat al KPMG.
Investitorii caută să achiziționeze companii aflate în dificultate la un preț atractiv, ceea ce le-ar putea aduce profituri mai mari în viitor. Cu toate acestea, mulți sunt, de asemenea, dispuși să plătească un preț mai mare pentru companii de top care au trecut cu succes prin pandemie și au dovedit că au un model de afaceri rezilient. Vânzătorii pot beneficia de excesul de lichiditate din piață și de dorința de consolidare venită din partea companiilor cu poziții bilanțiere solide, precizează sursa citată. „În acest context particular, sondajul nostru a relevat un puternic sentiment de optimism, 61% dintre respondenți așteptându-se ca activitatea pieței de M&A din România să crească în lunile următoare. Așa cum indica și ediția precedentă, sectorul tehnologiei (IT) ar putea fi cel mai atractiv pentru investitori, urmat de cel al sănătății, cel al bunurilor de larg consum și cel al energiei și infrastructurii. Fondurile de investiții de capital privat vor continua să urmărească piața și vor avea un rol semnificativ în dinamica M&A prin achiziționarea companiilor românești și prin vânzarea unor companii din portofoliu”, arată comunicatul KPMG.
Sondajul relevă, de asemenea, și potențiali factori inhibitori care ar putea afecta succesul unei tranzacții. Cumpărătorii sunt în principal îngrijorați de diferențele substanțiale în așteptările legate de preț, de incertitudinea macroeconomică și de lipsa de pe piață a unor companii adecvate pentru vânzare. COVID-19 nu este perceput ca un factor inhibitor și majoritatea respondenților sunt încrezători că pandemia se va încheia în curând.
„Chiar dacă pandemia este încă activă și suntem în proces de revenire din șocul inițial, vedem un optimism crescut în piață și ne așteptăm ca un număr considerabil de tranzacții să aibă loc în 2021. În ultimii ani, piața românească de M&A a devenit un mediu favorabil pentru investitori. Mai mult, aspect relevat și în ediția de anul trecut, România continuă să fie atractivă atât pentru investitorii strategici, cât și pentru cei financiari, aceștia având în continuare oportunități semnificative de consolidare. Economia românească are potențialul de a atinge o valoare de 300 de miliarde de euro pe termen mediu și lung”, a declarat Bogdan Văduva, Partener, Head of Deal Advisory la KPMG România.
La rândul său, George Dumitrașcu, Director Deal Advisory, KPMG România, a adăugat că oportunitățile din piață se polarizează în condițiile în care, pe de o parte, avem companii aflate în dificultate, care au o valoare de piață redusă și se confruntă cu riscuri majore pe viitor și, pe de altă parte, avem companii de top, care au crescut pe durata pandemiei și au o valoare de piață mai ridicată datorită modelelor de afaceri adaptate pentru mediul post-COVID.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice