MyWIZ, secretul contabililor de succes
La cumpăna anilor, provocări și oportunități economice

La cumpăna anilor, provocări și oportunități economice

Numărul 41, 16-22 oct. 2024  »  Comentariul ediției

Teodor Brateș

Una dintre cele mai pregnante caracteristici ale vieții economico-sociale actuale constă în amplificarea și aprofundarea procesului de conștientizare a conexiunii tot mai strânse dintre micro și macroeconomie, iar, dintr-o perspectivă mai largă cu mezzo și mondoeconomia. Astfel, în întocmirea și realizarea planurilor de afaceri sunt luate în considerare, într-o măsură crescândă, evoluțiile pe plan național, regional, european și mondial.

Bunăoară, recentele evaluări ale Băncii Naționale a României (BNR) scot în evidență o serie de procese și fenomene care, cu siguranță, își pun și își vor pune amprenta asupra deciziilor adoptate în entitățile economico-sociale de bază. Evident, în prim-plan se află impactul politicilor fiscal-bugetare. Concluzii de ordin practic pot și trebuie desprinse din rezultatele de până acum în materie de execuție bugetară; unele dintre acestea și-au găsit reflectarea în principiile călăuzitoare ale recentei rectificări bugetare, pe fondul preocupărilor generale determinate de nivelul ridicat al deficitului înregistrat în trei trimestre din anul curent. De aceea, s-a urmărit și se urmărește cu atenție sporită stadiul negocierilor cu Executivul de la Bruxelles privind măsurile care se impun pentru reducerea semnificativă a acestui deficit. De asemenea, cu un interes tot mai mare se urmăresc evoluțiile geopolitice a căror influență asupra economiei noastre naționale este tot mai accentuată.

În această conjunctură, cum se descurcă firmele, cum fac față provocărilor, incertitudinilor și, extrem de important, cum identifică și valorifică oportunitățile? Răspunsul la această întrebare complexă implică, desigur, o analiză la fel de complexă. Există, însă, un element care permite o mai lesnicioasă abordare a acestei complexități. Ca și în numeroase alte împrejurări, experiența este cea care clarifică lucrurile. Avem în vedere experiența avansată care transformă posibilitățile în realități. Așa ajungem la actualele topuri ale firmelor. Rezultatele înregistrate de acestea sunt cea mai bună dovadă că – până și în cele mai dificile situații – spiritul antreprenorial, talentul managerial, capacitatea de prevedere, de anticipare, apelul la marketingul performant și multe alte atuuri asigură depășirea unor mari greutăți și, în mod esențial, punerea în valoare a oportunităților. Și nu este vorba despre un număr mic de asemenea experiențe.

Una dintre dovezile cele mai concludente a fost oferită de topul al firmelor, efectuat la nivel național de Camera de Comerț și Industrie a României. Acest top este întocmit de 30 de ani, perioadă în care, cel puțin sub aspect metodologic, s-au înregistrat mari progrese.

În primul rând, atrage atenția gradul de acoperire a ramurilor economiei, respectiv industria, care deține ponderea cea mai mare, urmată de comerț, agricultură, construcții, cercetare-dezvoltare, turism.

Remarcăm caracterul reprezentativ al firmelor clasate în toate aceste domenii pe primele zece locuri. Sunt nu mai puțin de 12.897 de companii cu o cifră totală de afaceri (atenție!) de 270 miliarde de euro, cu ponderea profitului în această cifră de afaceri de 9,4%, companii în care lucrează peste 1,3 milioane de salariați. Este remarcat faptul că firmele cele mai profitabile se localizează în industrie, ponderea profitului în cifra de afaceri fiind de 12 procente.

Datele globale nu pot să ofere suficiente detalii privind fiecare entitate și nici modalitățile prin care s-au obținut performanțele. Apoi, intervine specificitatea domeniului în care companiile își desfășoară activitatea. Avem în vedere necesitatea elaborării unor studii de caz care să permită astfel de detalieri. În acest mod, se obțin și se vor obține și cele mai relevante fapte și date menite să scoată în evidență capacitatea firmelor de a fructifica numeroase oportunități. De fapt, aici se află miezul întregii tematici abordate în comentariul de față. Nimic nu are forța de convingere a exemplului concret, al practicii nemijlocite.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.