Lecții și învățăminte
Numărul 18, 12-18 mai 2021 » La început a fost cuvântul...
Înmulțirea analizelor care se referă la actualele lecții desprinse din evoluțiile economico-sociale este însoțită, din păcate, de unele formulări care încalcă numeroase principii și reguli ale exprimării corecte. Bunăoară, într-un editorial publicat de un cotidian, se afirma că autorul unui alt „produs” publicistic „nu ține seama de lecțiile experienței dobândite până acum”. În acest caz, se impune a ne întreba: când și cum se poate acumula „experiență” altfel decât la timpul trecut? Și ca eroarea să fie „completă”, în același articol se vorbea despre „documentarea prealabilă adoptării deciziilor”. Oare poate fi desfășurată o „documentare”... ulterioară „adoptării deciziilor”?
În aceeași ordine de idei, un participant la o dezbatere televizată făcea apel la confrații în materie de business „să învețe nu numai din propriile greșeli și inexactități, ci și din ale altora care comit erori inadecvate”. Din nou ne întrebăm: „inexactitățile” nu sunt – și ele – „erori”? Apoi, în ce împrejurări o „eroare” poate fi... „adecvată”?
Și pentru că tot a fost vorba despre „erori”, să reținem încă un exemplu, cel oferit de un reportaj radiofonic: „Consemnarea deficitară a condus la aprecieri eronate care, în final, au determinat conturarea unui tablou deformat al adevăratelor stări de fapt”. Aici „erorile” au venit în cascadă, întrucât ceea ce este „deficitar” indică, neîndoios, existența unei „erori”, după cum „deformarea unei stări de fapt” echivalează, la rândul ei, cu o „greșeală”, așa că, în primă și ultimă instanță, tot apelul la lecțiile de bună comunicare lexicală și logică oferă posibilitatea de a învăța din „erorile” de exprimare, adică, pur și simplu, avem șansa de a nu le repeta.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice