Lectura: reîntoarcerea la bunele obiceiuri
Numărul 38, 8-14 oct. 2019 » Eveniment
Avem tot mai multe prilejuri să consemnăm inițiative la nivel local și național care atestă extinderea și aprofundarea preocupărilor menite să detrmine, pe diferite trepte ale învățământului, o mai bună pregătire a copiilor, adolescenților și tinerilor în vederea însușirii unor profesii și, în general, pentru a face față, cu succes, cerințelor zilei de mâine, pe toate planurile. Sunt de salutat, de pildă, inițiativele care permit să se identifice, de timpuriu, vocații, aptitudini, abilități care duc la o acumulare de premise favorabile pentru o reală specializare. În acest sens, semnalăm instituirea de cursuri, în sectorul 2 din București, pentru orientarea în carieră a elevilor, dezvoltarea abilităților și aptitudinilor creative, învățarea bunelor practici pentru îmbunătățirea calității vieții, educație financiară, în cadrul celei de-a doua ediții a Academiei Copiilor. Până în prezent, la aceste cursuri au participat circa 37.000 de elevi din școlile sectorului.
În paralel cu tendințele de specializare, capătă o amploare ș mai mare acțiunile care urmăresc asigurarea unui echilibru între specializare și cultura generală. În acest sens, consemnăm un veritabil eveniment la Colegiul Național „Spiru Haret” din București. Vineri, 4 octombrie a.c., a început aici o acțiune intitulată Turneul de lectură din literatura română contemporană. Manifestarea se desfășoară în colaborare cu Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Chișinău, cu susținerea financiară a unor firme din zona privată a economiei. Acum, în stadiul inițial, și-au anunțat intenția de a participa la Turneu alte cinci licee din București și Chișinău.
Practic, sălile de festivități din respectivele instituții de învățământ vor fi gazdele unor scriitori și actori care vor prezenta opere de seamă ale literaturii române contemporane, transformând lectura într-un spectacol interactiv. La acestea se adaugă amenajarea unor expoziții de carte, proiectarea unor filme documentare. Sunt programate și vizite la muzee, precum și la case memoriale.
Este interesant de remarcat că la acțiunile despre care relatăm participă nu numai elevii care își propun o carieră în domeniul literelor, ci și alții cu preocupări și proiecte de viață dintre cele mai diverse, inclusiv în vederea pregătirii pentru profesii din sferele economiei și tehnicii. De fapt, aici se află „miezul” inițiativei, și anume asigurarea, de pe băncile liceelor, a unui fundament solid de cultură generală, ceea ce reprezintă încă un deziderat pentru un mare număr de elevi.
Inițiatorii și organizatorii se preocupă de promovarea unor modalități cât mai atractive de comunicare între scriitori, actori, cadre didactice și elevi, astfel încât să se trezească interesul față de lectură, față de cartea literară de calitate, ceea ce contribuie nu numai la lărgirea orizontului cunoașterii, ci și la formarea unui crez, a unui ideal de viață. Chiar dacă formula nu este una dintre cele mai potrivite, se impune a observa că literatura poate și trebuie să fie „un factor educativ de prim rang”. În căutarea de veritabile modele de viață, liceeni găsesc, în personaje literare, repere memorabile pentru propria formare intelectuală, cu o evidentă deschidere spre valori autentice.
Chiar dacă manifestări de genul Turneului de lectură din literatura română contemporană nu înregistrează participări de masă, ele au importanța lor indiscutabilă. Din acest motiv le consemnăm, cu speranța că exemplul bun va fi preluat și îmbogățit. În definitiv, nu ne poate fi deloc indiferent cât de bine vor fi pregătiți pentru profesii utile, pentru viață, generațiile cărora le predăm ștafeta.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național