Legislație comentată
Numărul 42, 5-11 nov. 2019 » Curier legislativ
Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului muncii şi justiţiei sociale nr. 2.892/1.253 din 3 septembrie 2019 pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masă pentru semestrul II al anului 2019, publicat în Monitorul Oficial nr. 770/23.09.2019
Pentru semestrul II al anului 2019, începând cu luna octombrie, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși cuantumul de 15,18 lei.
Această valoare se aplică și pentru primele două luni ale semestrului I al anului 2020, respectiv februarie și martie.
Sursa: Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67 din 19 septembrie 2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK – S.A., precum şi a Ordonanţei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale, publicată în Monitorul Oficial nr. 784/26.09.2019
Prin această ordonanţă de urgenţă este prelungit cu o lună termenul-limită până la care contribuabilii persoane juridice cu datorii istorice mai mari de un milion lei pot notifica organul fiscal cu privire la intenţia de a beneficia de restructurarea obligaţiilor bugetare în conformitate cu prevederile capitolului I din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale. Astfel, noul termen este 31 octombrie 2019 (iniţial era 30 septembrie 2019).
Pentru obligaţiile bugetare care fac obiectul restructurării nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită de la data depunerii notificării (iniţial era de la data depunerii cererii de restructurare).
Accesoriile aferente unor obligaţii bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată şi nu se anulează dacă instituţia sau autoritatea publică ce a transmis organului fiscal titlul executoriu în vederea recuperării trebuie să vireze la bugetul Uniunii Europene, conform legii, respectivele accesorii.
Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 2.894 din 3 septembrie 2019 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă între Ministerul Finanţelor Publice/organul fiscal central şi persoanele fizice, persoanele juridice şi alte entităţi fără personalitate juridică, publicat în Monitorul Oficial nr. 785/27.09.2019
Prin prezentul ordin sunt majorate termenele de păstrare la dispoziţia contribuabilului, în Spaţiul privat virtual (SPV), pentru anumite documente emise de Ministerul Finanţelor Publice sau Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, având în vedere durata de valabilitate a acestora. Totodată, sunt incluse în SPV noi documente, cum ar fi chestionarele întocmite de persoana fizică la sosirea şi/sau plecarea în/din România, declaraţiile de înregistrare fiscală etc.
Mai mult, sunt incluse în categoria documentelor ce pot face obiectul comunicării prin Spaţiul privat virtual şi informaţiile cu privire la evidenţa creanţelor fiscale. De asemenea, contribuabilii au posibilitatea de a verifica prin intermediul SPV corectitudinea prelucrării de către organul fiscal a declaraţiei unice privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice, depusă de aceştia în format hârtie.
Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.126 din 19 septembrie 2019 pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligaţiilor de plată accesorii și privind modificarea Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 2.810/2019 pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligaţiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 în cazul debitorilor care au datorii principale în cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion lei, publicat în Monitorul Oficial nr. 786/27.09.2019
Prin acest ordin se aprobă procedura de aplicare a facilităţilor fiscale prevăzute în cadrul capitolului II din Ordonanţa Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale. Aducem aminte că aceste facilităţi au în vedere posibilitatea anulării obligaţiilor accesorii (dobânzi, penalităţi, majorări, penalităţi de nedeclarare) în anumite condiţii.
Persoanele care pot aplica facilităţile de anulare a accesoriilor sunt:
- persoanele juridice (societăţi cu răspundere limitată, societăţi pe acţiuni, asociaţii, fundaţii, cooperative, companii) cu obligaţii fiscale principale restante la data de 31 decembrie 2018 în cuantum mai mic de un milion lei;
- persoanele fizice, instituţiile publice și unităţile administrativ-teritoriale, indiferent de valoarea obligaţiilor restante.
Conform ordinului, sunt eligibile şi persoanele declarate insolvabile, dar şi cele aflate în dizolvare sau în procedura insolvenţei.
Facilitatea fiscală constă în anularea dobânzilor, penalităţilor și a tuturor accesoriilor aferente obligaţiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 decembrie 2018 inclusiv, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
- toate obligaţiile bugetare principale restante la 31 decembrie 2018 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 16 decembrie 2019;
- sunt stinse prin orice modalitate prevăzută de lege toate obligaţiile bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între 1 ianuarie și 15 decembrie 2019 inclusiv până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;
- debitorul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
Pot face obiectul anulării și obligaţiile fiscale accesorii aferente obligaţiilor principale ale anilor anteriori și declarate de contribuabili prin declaraţii rectificative (inclusiv rectificările TVA prin decont) depuse până la data de 16 decembrie 2019.
În anexele la OMFP nr. 3.126/2019 se regăsesc formularele folosite în cadrul procedurii de anulare, inclusiv cererea de anulare a obligaţiilor de plată accesorii și notificarea privind intenţia de a beneficia de aceste facilităţi.
Sursa: Ordinul ministrului finanţelor publice, al ministrului muncii şi justiţiei sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 3.063/1.376/1.430 din 10 septembrie 2019 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, publicat în Monitorul Oficial nr. 794/01.10.2019
Prin prezentul act normativ se aprobă noul model al formularului 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit și evidenţa nominală a persoanelor asigurate”. Modificarea are în vedere amendamentele aduse Codului fiscal prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2019 pentru modificarea şi completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor măsuri în domeniul investiţiilor.
Aducem aminte că OUG nr. 43/2019 modifică prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, în ceea ce privește reglementările fiscale speciale din domeniul construcţiilor. Cu alte cuvinte, din data de 22 iulie 2019, când a intrat în vigoare OUG nr. 43/2019, facilităţile fiscale pentru angajaţii societăţilor ce activează în domeniul construcţiilor se acordă dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) angajatorii lor desfășoară activităţi în sectorul construcţiilor;
b) angajatorii lor realizează o cifră de afaceri din activităţile menţionate anterior și alte activităţi specifice domeniului construcţiilor în limita a cel puţin 80% din cifra de afaceri totală. OUG nr. 43/2019 stipulează că societăţile se împart în două categorii din perspectiva acestei condiţii: firme nou-înfiinţate și firme existente la data de 1 ianuarie 2019.
img
c) veniturile brute lunare din salarii și asimilate salariilor realizate de persoanele fizice pentru care se aplică scutirea sunt calculate la un salariu brut de încadrare pentru opt ore de muncă/zi de minimum000 lei lunar. Cu alte cuvinte, raportarea se face la salariul de încadrare, și nu la venitul brut;
d) scutirea se aplică potrivit instrucţiunilor la ordinul comun al ministrului finanţelor publice, ministrului muncii și justiţiei sociale și ministrului sănătăţii, iar Declaraţia privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit și evidenţa nominală a persoanelor asigurate reprezintă declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiilor de aplicare a scutirii;
e) mecanismul de calcul al cifrei de afaceri redat la lit. b), în vederea aplicării facilităților fiscale, se stabileşte prin ordin al președintelui Comisiei Naţionale de Strategie și Prognoză, care se publică pe site-ul instituţiei.
Având în vedere litera d) de mai sus, formularul 112 a fost actualizat astfel:
- au fost modificate casetele pentru înscrierea cifrei de afaceri și a ponderii cifrei de afaceri din activităţile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, pentru acordarea facilităţilor fiscale în luna de raportare, în sensul declarării de către angajator, pe propria răspundere, a îndeplinirii condiţiilor aplicării acestor facilităţi;
- au fost introduse casete informative cu privire la persoanele detașate în/din România, dar și referitoare la statul în care se datorează contribuţiile sociale obligatorii, respectiv detașate cu sau fără formularul portabil A1;
- au fost actualizate codurile CAEN pentru angajatorii care beneficiază de facilităţile fiscale prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;
- a fost actualizat nomenclatorul „Creanţe fiscale”, prin introducerea unor casete noi pentru declararea contribuţiei de asigurări sociale pentru condiţii deosebite și speciale de muncă, datorată de angajatorii care desfășoară activitate în domeniul construcţiilor și cărora li se aplică facilităţile fiscale;
- au fost introduse casete noi în secţiunile A și B pentru declararea bazelor de calcul și a contribuţiilor sociale obligatorii aferente veniturilor din salarii și asimilate salariilor realizate de persoanele fizice care își desfășoară activitatea la angajatorii din domeniul construcţiilor;
- au fost introduse câmpuri noi în secţiunea E.3 – Date detaliate privind impozitul pe venit din Anexa asigurat: „Venit scutit conform art. 60 pct. 1 din Codul fiscal”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 60 pct. 1 din Codul fiscal”, „Venit scutit conform art. 60 pct. 2 din Codul fiscal”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 60 pct. 2 din Codul fiscal”, „Venit scutit conform art. 60 pct. 3 din Codul fiscal”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 60 pct. 3 din Codul fiscal”, „Venit scutit conform art. 60 pct. 4 din Codul fiscal”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 60 pct. 4 din Codul fiscal”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 76 alin. (1) lit. f) din Legea cooperaţiei agricole nr. 566/2004, cu modificările şi completările ulterioare”, „Impozit aferent venit scutit conform art. 4 alin. (3) din Legea nr. 336/2018 privind aprobarea Programului pentru stimularea angajării tinerilor în sectoarele agricultură, acvacultură şi industria alimentară”.
Deoarece prevederile OUG nr. 43/2019 se aplică din luna iulie, instrucţiunile de completare stipulează că aceste obligaţii declarative se realizează începând cu acea lună.
Instrucţiunile includ exemple de completare a declaraţiei pentru iulie 2019, lună în care facilităţile fiscale pentru angajaţii societăţilor ce activează în domeniul construcţiilor au vizat atât dispoziţiile OUG nr. 114/2018, cât și pe cele ale OUG nr. 43/2019.
Sursa: Ordinul președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.547 din 20 septembrie 2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 800/02.10.2019
În ceea ce privește contribuţia de asigurări sociale, prezentul ordin are în vedere persoanele fizice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
- au realizat venituri din activităţi independente și/sau din drepturi de proprietate intelectuală pentru care se datorează CAS;
- au estimat pentru anul curent un venit net anual cumulat din veniturile menţionate anterior, din una sau mai multe surse și/sau categorii de venituri, mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar venitul net anual cumulat realizat este cel puţin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice privind impozitul pe venit și contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice – capitolul II;
- nu și-au îndeplinit obligaţiile declarative privind contribuţia de asigurări sociale datorată pentru anul fiscal de impunere.
Identificarea contribuabililor se face:
- pe baza formularelor:
– 256 „Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”, emis și comunicat contribuabililor;
– 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit și evidenţa nominală a persoanelor asigurate”, depus de plătitorii de venituri;
– „Declaraţie unică privind impozitul pe venit și contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”, depus de contribuabili; - şi a altor informaţii existente în evidenţa fiscală.
Organul fiscal central competent întocmește lista contribuabililor care au realizat venituri din activităţi independente și/sau din drepturi de proprietate intelectuală pentru care se datorează contribuţia de asigurări sociale și al căror venit net/brut este cel puţin egal cu 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice estimative. El notifică fiecare contribuabil înscris în listă și asigură exercitarea de către acesta a dreptului de a fi ascultat.
Contribuabilii care în urma audierii își îndeplinesc obligaţiile declarative sau depun documente justificative ce atestă faptul că nu datorează CAS sunt eliminați din listă.
Pentru persoanele rămase în listă se estimează baza anuală de calcul al CAS, la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, şi se întocmeşte „Referatul privind estimarea bazei de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul stabilirii din oficiu a obligaţiilor de plată” și „Decizia privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”.
În cazul contribuţiei de asigurări sociale de sănătate procedura este similară și are în vedere persoanele fizice care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
a) au realizat venituri din:
- activităţi independente;
- drepturi de proprietate intelectuală;
- asocierea cu o persoană juridică contribuabil potrivit prevederilor titlului II sau III din Codul fiscal ori Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activităţi, pentru care sunt aplicabile dispoziţiile art. 125 din Codul fiscal;
- cedarea folosinţei bunurilor;
- agricultură, silvicultură şi piscicultură;
- investiţii;
- alte surse;
b) au estimat pentru anul de impunere un venit net anual cumulat din veniturile prevăzute la lit. a), din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri, mai mic decât nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, iar venitul net/brut anual cumulat realizat este cel puţin egal cu nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, în vigoare la termenul de depunere a declaraţiei unice estimative;
c) nu şi-au îndeplinit obligaţiile declarative privind contribuţia de asigurări sociale de sănătate datorată pentru anul fiscal de impunere.
Identificarea contribuabililor se face:
- pe baza formularelor:
– 112 „Declaraţie privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate”;
– 205 „Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă, veniturile din jocuri de noroc şi câştigurile/pierderile din investiţii, pe beneficiari de venit”;
– 256 „Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice”;
– „Declaraţie unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice”; - şi a altor informaţii existente în evidenţa fiscală.
Ca în cazul contribuţiei de asigurări sociale, organul fiscal central competent identifică și întocmește lista contribuabililor care au realizat venituri a căror valoare netă/brută/încasată cumulată, după caz, se situează la nivelul a cel puţin 12 salarii minime brute pe ţară, din una sau mai multe surse şi/sau categorii de venituri. El notifică fiecare contribuabil înscris în listă şi asigură exercitarea de către acesta a dreptului de a fi ascultat, conform prevederilor Codului de procedură fiscală.
Contribuabilii care în urma audierii își îndeplinesc obligaţiile declarative sau depun documente justificative ce atestă faptul că nu datorează CASS sunt eliminați din listă.
Pentru persoanele rămase în listă se stabileşte baza anuală de calcul al CASS, la nivelul a 12 salarii minime brute pe ţară, şi se întocmeşte „Referatul privind estimarea bazei de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate în cazul stabilirii din oficiu a obligaţiilor de plată” și „Decizia privind stabilirea din oficiu a contribuţiei de asigurări sociale şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”.
Sursa: Legea nr. 172 din 7 octombrie 2019 pentru modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 815/08.10.2019
Prezenta lege aduce modificări Codului fiscal în sensul că stipulează că transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, în urma executării silite, în situaţia în care sunt transferate bunuri imobile de la o persoană impozabilă unei instituţii publice în scopul stingerii unei obligaţii fiscale restante nu va mai fi considerat livrare de bunuri (nu se mai colectează TVA).
Totodată, a fost abrogată prevederea conform căreia este asimilată livrărilor cu plată preluarea de către o persoană impozabilă de bunuri mobile corporale achiziţionate sau produse de aceasta, altele decât bunurile de capital, pentru a fi utilizate în scopul unor operaţiuni care nu dau drept integral de deducere, dacă taxa aferentă bunurilor respective a fost dedusă total sau parţial la data achiziţiei. În această speţă rămâne aplicabil doar sistemul ajustărilor de TVA prevăzut la art. 304 din Codul fiscal.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale