MyWIZ - Business în cloud
Legislație comentată

Legislație comentată

Numărul 46, 3-9 dec. 2019  »  Curier legislativ

CECCAR

Sursa: Hotărârea Guvernului nr. 773 din 28 octombrie 2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind monitorizarea datoriilor nerambursate la scadenţă ale contribuabililor, persoane juridice, în vederea diminuării blocajului financiar şi a pierderilor din economie, publicată în Monitorul Oficial nr. 881/01.11.2019

Potrivit acestei hotărâri, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată, cu modificările ulterioare, persoanele juridice cu capital integral/majoritar/minoritar de stat au obligaţia de a întocmi situaţia privind sumele restante mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii fiscale sau de la scadenţă, dacă scadenţa este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, persoană juridică, după caz, cu sediul în România. Situaţia întocmită se depune prin internet la adresa dedicată în acest scop, aparținând Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie Bușteni, în vederea includerii în procedura de compensare a datoriilor neplătite la termenele scadente.

Prin HG nr. 773/2019 se aduc precizări cu privire la modalitatea de transmitere a datelor și de efectuare a compensărilor.

Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Buşteni – Sucursala Bucureşti (CPPI), prin structura de compensare, gestionează unitar administrarea la nivel naţional a sistemului de compensare datorii şi creanţe.

Compensarea se realizează în condiţiile legii prin stingerea datoriilor reciproce, neplătite/neîncasate reflectate în contabilitatea persoanelor juridice participante, până la concurenţa celei mai mici dintre obligaţii, pe baza ordinelor de compensare. Persoanele juridice, altele decât cele cu capital de stat, pot să realizeze operaţiuni de compensare cu facturi prin crearea conturilor de utilizator şi prin transmiterea la adresa dedicată a facturilor pe care intenţionează a le compensa (www.cppibusteni.weebly.com).

Pentru crearea conturilor, persoanele juridice interesate trebuie să transmită către structura de compensare din cadrul CPPI prin Sistemul informatic de compensare (SIC) următoarele documente validate cu semnătură electronică calificată:

  • copia certificatului de înregistrare de la registrul comerțului;
  • împuternicirea persoanei care: ridică/depune acte și documente, aplică semnătura electronică calificată, semnează olograf, utilizează SIC, gestionează conturile de utilizator;
  • copia actului de identitate cu semnătura olografă a persoanei împuternicite pentru: ridicarea/depunerea de acte și documente, aplicarea semnăturii electronice calificate, semnarea olografă, utilizarea SIC, gestionarea conturilor de utilizator;
  • aprobarea administratorului judiciar conform Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările și completările ulterioare, atunci când este cazul.

Ca urmare a verificării datelor transmise de către solicitant, CPPI prin structura de compensare informează solicitantul în termen de cinci zile de la data solicitării asupra validării contului sau conturilor de utilizator sau asupra neîndeplinirii condițiilor pentru crearea acestuia.

Sursa: Ordinul președintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 2.862 din 24 octombrie 2019 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului anual pe veniturile persoanelor fizice, precum şi a modelului şi conţinutului unor formulare, publicat în Monitorul Oficial nr. 897/06.11.2019 

Prin acest ordin se aprobă procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului anual datorat de persoanele fizice pentru veniturile realizate începând cu anul fiscal 2018. Cu alte cuvinte, nedepunerea declaraţiei de impunere dă dreptul ANAF de a stabili din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil/impozitul anual datorat, pe fiecare sursă şi categorie de venit, potrivit Codului de procedură fiscală.

Așa cum se ştie, stabilirea din oficiu a impozitului pe venit se efectuează de către compartimentul cu atribuţii de gestiune registru contribuabili şi declaraţii fiscale persoane fizice. Compartimentul de specialitate generează Lista persoanelor fizice care au obligaţia depunerii declaraţiei de impunere pe baza informaţiilor existente în evidenţa fiscală constituită potrivit datelor declarate de contribuabili, plătitorii de venituri sau intermediarii/societăţile de administrare a investiţiilor/societăţile de investiţii autoadministrate, după caz, în funcţie de natura venitului realizat, precum şi din schimbul de informaţii între ANAF şi autorităţi fiscale din străinătate.

Lista va cuprinde persoanele fizice care au realizat în anul de impunere următoarele tipuri de venit:

  1. activităţi independente pentru care venitul net se stabileşte în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
  2. drepturi de proprietate intelectuală pentru care venitul net se stabileşte în sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, altele decât cele pentru care impozitul se reţine la sursă;
  3. cedarea folosinţei bunurilor pentru care venitul net se stabileşte în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
  4. cedarea folosinţei bunurilor pentru care venitul net se stabileşte pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, cu excepţia veniturilor din cedarea folosinţei bunurilor pentru care chiria este exprimată în lei şi pentru care nu s-a exercitat opţiunea pentru stabilirea venitului net anual în sistem real;
  5. activităţi agricole pentru care venitul net se stabileşte în sistem real, pe baza datelor din contabilitate;
  6. silvicultură şi/sau piscicultură;
  7. cedarea folosinţei bunurilor pentru care venitul net se stabileşte pe baza cotelor forfetare de cheltuieli, pentru care chiria este exprimată în lei, în condiţiile derulării contractului de închiriere în anul de impunere;
  8. activităţi independente pentru care venitul net se determină pe bază de norme de venit, în condiţiile continuării activităţii în anul de impunere;
  9. cedarea folosinţei bunurilor calificată în categoria venituri din activităţi independente, impuse pe baza normelor de venit, în condiţiile continuării activităţii în anul de impunere;
  10. transferul titlurilor de valoare şi orice alte operaţiuni cu instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum şi din transferul aurului financiar;
  11. venituri din activităţi agricole pentru care venitul net se determină pe baza normelor de venit;
  12. venituri din străinătate pentru care există obligaţia depunerii declaraţiei de impunere, potrivit legii.

Pentru anul fiscal 2018, la întocmirea acestei liste se au în vedere următoarele surse de informații:

  • declarațiile unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, completate la secțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile estimate din România în anul 2018” subsecțiunea 1 „Date privind impozitul pe veniturile estimate din România, impuse în sistem real” de la capitolul II „Date privind impozitul pe veniturile estimate/norma de venit a se realiza în România și contribuțiile sociale datorate în anul 2018”, depuse pentru anul fiscal 2018, în cazul veniturilor de la lit. a)-f);
  • deciziile de impunere privind plățile anticipate cu titlu de impozit/impozitul anual datorat (formularul 260), emise de organul fiscal pentru anii anteriori, în cazul veniturilor de la lit. g)-i);
  • declarațiile privind veniturile estimate/norma de venit (formularul 220), depuse pentru anul 2017, în cazul activităților începute în luna decembrie a anului 2017, în condițiile continuării activității în anul 2018;
  • declarațiile informative privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit (formularul 205), depuse pentru anul 2018, în cazul veniturilor de la lit. j);
  • informații de la terți, obținute pe baza declarațiilor fiscale sau în baza schimbului de informații între ANAF și alte instituții, în cazul veniturilor obținute din România;
  • informații obținute în baza schimbului de informații între ANAF și autorități fiscale din străinătate, în cazul veniturilor de la lit. l).

În termen de 15 zile de la expirarea termenului legal de depunere a declaraţiilor de impunere, compartimentul de specialitate, prin aplicaţia informatică, emite Lista persoanelor fizice care nu au depus declaraţia de impunere, prin compararea Listei persoanelor fizice care au obligaţia depunerii declaraţiei de impunere cu Lista persoanelor fizice care au depus declaraţia de impunere.

În termen de 15 zile de la emiterea Listei persoanelor fizice care nu au depus declaraţia de impunere, compartimentul de specialitate emite şi comunică persoanelor din listă Notificarea privind nedepunerea la termen a declaraţiei de impunere.

În termen de 15 zile de la data comunicării notificărilor privind nedepunerea în termen a declaraţiilor de impunere, compartimentul de specialitate actualizează Lista contribuabililor care nu au depus declaraţia de impunere, prin eliminarea din aceasta a contribuabililor care, ca urmare a notificării primite, au depus declaraţia de impunere.

După parcurgerea etapelor procedurale de mai sus, compartimentul de specialitate generează Lista persoanelor fizice care urmează a fi impuse din oficiu. Estimarea bazei de impozitare se face pe baza tuturor informaţiilor existente la dosarul fiscal al contribuabilului sau în evidenţa fiscală referitoare la anul de impunere sau anii anteriori, după caz, din cadrul perioadei de prescripţie a dreptului de a stabili creanţe fiscale.

Impozitul anual datorat/Impozitul pe venitul/câştigul net anual datorat se stabileşte de organul fiscal prin aplicarea cotei de impozitare prevăzute de legislaţia în vigoare pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu asupra bazei de impozitare estimate. Formularul 256 „Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice” se emite de compartimentul de specialitate în două exemplare, din care unul i se comunică persoanei fizice, iar celălalt se păstrează la dosarul fiscal al acesteia.

În cazul în care, în termen de 60 de zile de la data comunicării deciziei de impunere din oficiu, contribuabilul depune declaraţia de impunere privind obligaţiile care au format obiectul acestei decizii, decizia de impunere din oficiu se anulează la data depunerii declaraţiei de impunere. În cazul în care el depune declaraţia de impunere privind obligaţiile care au format obiectul impunerii din oficiu după termenul de 60 de zile, compartimentul de specialitate îi comunică acestuia faptul că sumele stabilite prin decizia de impunere din oficiu se menţin.

În situaţia în care informaţiile şi documentele necesare pentru aplicarea procedurilor de impunere din oficiu nu sunt disponibile, compartimentul de specialitate întocmeşte, pentru fiecare an fiscal, o listă a persoanelor fizice pentru care nu există informaţiile necesare impunerii din oficiu, pe care o transmite anual, până la data de 31 martie inclusiv a anului următor celui în care persoanele fizice au fost incluse în listă, structurilor din cadrul ANAF cu atribuţii de inspecţie fiscală persoane fizice.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.