Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
Liderii din top management sunt optimiști și în acest an, însă subliniază necesitatea unor reglementări mai stricte și a unei atenții sporite asupra aspectelor etice

Liderii din top management sunt optimiști și în acest an, însă subliniază necesitatea unor reglementări mai stricte și a unei atenții sporite asupra aspectelor etice

Numărul 10, 13-19 mar. 2024  »  Analize și sinteze

Liderii din top management (C-suite) sunt mai optimiști și mai încrezători ca niciodată; mediul de afaceri privește cu încredere spre un viitor pozitiv, iar liderii se pregătesc să își dezvolte afacerile prin implementarea unor strategii ambițioase de creștere, relevă studiul „Building global ambition: C-suite barometer outlook 2024”, publicat de compania internațională de audit și consultanță în afaceri Mazars.

Analiza relevă că optimismul atinge un nivel record – 89% creștere a veniturilor față de anul precedent, iar 94% dintre lideri se așteaptă la o creștere economică în 2024, cu 8 puncte procentuale (pp) mai mult decât anul trecut. Factorii economici, inclusiv inflația și costurile de trai ridicate (37%), precum și prețurile și/sau penuria de energie (33%), reprezintă două dintre principalele trei tendințe externe care se așteaptă să aibă cel mai mare impact asupra companiilor. De asemenea, apariția unor tehnologii noi (33%) este văzută ca având o influență majoră, companiile fiind încrezătoare că sunt pregătite pentru a le adopta.

Proporția companiilor care își sporesc investițiile, calculată ca medie pe toate activitățile comerciale, a crescut la 66% (cu 3 pp față de anul precedent), iar 44% dintre companii sunt „foarte încrezătoare” că pot gestiona tendințele externe, în creștere cu 6 pp față de 2023.

Pentru al doilea an consecutiv, transformarea IT/tehnologică a companiei reprezintă principala prioritate strategică a liderilor. Însă, trei sferturi dintre cei care utilizează deja inteligența artificială generativă în organizația lor sunt preocupați de aspectele etice, iar 95% consideră că este nevoie de mai multe indicații și recomandări din partea autorităților de reglementare.

Potrivit autorilor studiului, expansiunea internațională a devenit mai importantă pentru lideri, avansând pe locul doi de pe locul cinci, alături de strategiile noi sau revizuite de sustenabilitate și de gestionare a resurselor umane. Pe primul loc se află în continuare transformarea tehnologică, fiind principala prioritate strategică a liderilor în următorii 3-5 ani (35%). „Observăm o implicare sporită a liderilor în sustenabilitate, cu un număr tot mai mare de companii care își raportează impactul și își alocă bugete specifice pentru raportarea ESG. Cu toate acestea, peste o treime dintre lideri (37%) declară că le lipsește expertiza internă în ceea ce privește datele și raportarea privind drepturile omului, o creștere cu 10 pp față de anul precedent”, afirmă autorii analizei.

Potrivit studiului, 83% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă pentru viitor (17% sunt foarte optimiști, 39% sunt optimiști, iar 27% sunt ușor optimiști).

Creșterea organică (39%) râmâne cea mai importantă sursă de creștere pentru liderii români, alături de activitatea de M&A și alianțele strategice/joint ventures cu terți (fiecare 22%).

„Nivelurile ridicate de optimism și încrederea reînnoită a respondenților noștri indică o creștere a afacerilor în acest an. În fața volatilității, liderii C-suite au demonstrat reziliență și agilitate, acest lucru permițându-le să continue investițiile și să transforme afacerile, abordând în același timp provocările și oportunitățile tehnologiilor emergente, planurile de extindere și agenda ESG, astfel pregătindu-și companiile pentru o creștere sustenabilă. Deși anul acesta ar putea fi unul de revenire pentru companii, vor exista totuși decizii dificile de luat. Cu toate acestea, observăm o conștientizare tot mai mare în domeniile prioritare care vor asigura o creștere economică sustenabilă în economia globală”, a menționat Mark Kennedy, Partner, Group Executive Board Member la Mazars.

În fiecare an, Mazars colectează opiniile directorilor executivi din întreaga lume. Acest barometru oferă o imagine de ansamblu asupra tendințelor pieței și transformărilor anticipate în mediul de afaceri. De asemenea, analizează prioritățile strategice ale liderilor C-suite, precum și provocările și oportunitățile care influențează creșterea, oferind analize detaliate menite să faciliteze pregătirea pentru viitor. 

Transformarea în lumea digitală

Transformarea IT/tehnologică a companiei continuă să fie una dintre principalele priorități ale liderilor de afaceri, o treime dintre aceștia (32%) declarând că reprezintă o prioritate strategică. Noile tehnologii sunt așteptate să aibă un impact semnificativ asupra afacerilor, însă majoritatea liderilor din top management (87%) sunt convinși că afacerile lor sunt pregătite. În ceea ce privește reglementarea noilor tehnologii, 95% dintre lideri consideră că este esențial să se introducă mai multe reglementări la nivel național sau internațional pentru controlul inteligenței artificiale generative (IA generativă).

Totuși – se menționează în studiu – această cerere pentru mai multă reglementare și control nu a afectat interesul liderilor, 85% dintre ei susținând că IA generativă va avea un impact asupra organizației lor, trei sferturi deja folosind-o intern și/sau pentru produse/servicii. Trei sferturi dintre cei care utilizează deja IA exprimă preocupări etice cu privire la această tehnologie. Jumătate dintre lideri se așteaptă ca IA generativă să înlocuiască anumite locuri de muncă în organizația lor, iar 57% dintre aceștia afirmă că acest lucru s-a întâmplat deja sau se va întâmpla în cursul acestui an. 

Expansiunea internațională, o prioritate strategică

Pentru prima dată, expansiunea internațională a intrat în top trei priorități strategice, fiind menționată de un sfert dintre liderii C-suite. Creșterea organică este văzută ca un motor important al expansiunii în 2024, fiind preconizată de 53% dintre aceștia. Principalele destinații indicate pentru expansiunea internațională sunt China, Germania și SUA, Franța și Regatul Unit rămânând opțiuni importante. Canada și Brazilia intră și ele în topul destinațiilor de expansiune pentru companii în 2024. 

Angajamente mai mari față de sustenabilitate

Valul așteptărilor legate de sustenabilitate continuă să crească în lumea afacerilor. Studiul arată că aproape trei sferturi (71%) dintre organizații realizează un raport de sustenabilitate, iar un număr tot mai mare integrează acest aspect în planificarea bugetară (72%) – cele mai mari valori înregistrate până în prezent pentru ambele aspecte în analiza anuală Mazars.

Colectarea și calitatea datelor rămân principalele provocări, dar înțelegerea reglementărilor este pe cale să le depășească, crescând de la 21% anul trecut la 31% anul acesta. Implementarea unor noi reglementări, precum Directiva Uniunii Europene privind raportarea corporativă de sustenabilitate, pare să aibă un impact semnificativ, iar provocarea de a înțelege reglementările este resimțită cel mai mult în Europa, de către 35% dintre executivi.

Domeniul raportării de sustenabilitate care se confruntă cu cele mai mari provocări în ceea ce privește colectarea și calitatea datelor este cel al drepturilor omului. De asemenea, este clar că numărul liderilor care recunosc că le lipsește expertiza internă în domeniul drepturilor omului este în creștere – de la 27% la 37% anul acesta.

Noile tendințe în atragerea talentelor

Competiția pe piața forței de muncă este acerbă. Aproape jumătate dintre liderii de top management recunosc că recrutarea inițială este o provocare, 44% declarând că se confruntă cu dificultăți în a angaja personal calificat, iar 30% consideră că recrutarea la nivel de management executiv este cea mai mare provocare. Ca un potențial risc pentru formarea viitoarei generații de lideri C-suite, executivii prioritizează strategii noi sau revizuite. La nivel global, tot mai mulți consideră că oportunitățile de învățare și dezvoltare sunt esențiale pentru a atrage cele mai bune talente, contribuind la creșterea pe termen lung a afacerii. 

Peste 83% dintre liderii de top management din România au o perspectivă pozitivă de creștere în 2024

În ultimii ani, elaborarea agendei potrivite a fost cu siguranță o provocare pentru liderii C-suite, având în vedere perturbările cu care s-au confruntat. „Cu toate acestea, au dat dovadă de forță și reziliență, conducându-și echipele cu succes prin perioade dificile. Studiul precedent a arătat faptul că liderii C-suite din România erau optimiști în ceea ce privește viitorul afacerilor lor, sentiment care rămâne ferm și neclintit și în acest an, peste 83% dintre ei având o perspectivă pozitivă pentru viitor (17% sunt foarte optimiști, 39% sunt optimiști, iar 27% sunt ușor optimiști)”, menționează autorii cercetării.

„Probabil din cauza contextului geopolitic și a efectelor post-pandemice, liderii români nu se așteptau la nicio modificare a veniturilor lor din 2021 față de 2020, doar 38% dintre ei anticipând o creștere, comparativ cu 86% la nivel global. Acum, la doi ani distanță, lucrurile sunt cu siguranță diferite, companiile locale fiind mai optimiste; de la 38%, acum 94% spun că sunt în creștere, comparativ cu 89% la nivel global. Această schimbare uriașă indică o piață de afaceri optimistă pentru viitor, încrezătoare în dezvoltarea sa și pregătită să facă față provocărilor viitoare”, a menționat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.

Întrebați care vor fi cele mai importante surse de creștere în 2024, liderii C-suite din România au menționat creșterea organică (39%), activitatea de M&A și alianțele strategice/joint ventures cu terți (fiecare 22%). Cu toate că România este recunoscută drept un hub al progreselor tehnologice, directorii executivi acordă cea mai mare prioritate expansiunii internaționale (39%), urmată de implementarea strategiilor noi sau revizuite de atragere/retenție a talentelor (33%). La nivel global, expansiunea internațională a ocupat locul doi, transformările tehnologice rămânând principala prioritate.

Chiar dacă sunt optimiști în privința viitorului, directorii executivi își mențin o perspectivă realistă, analizând cu atenție tendințele care vor influența cel mai mult afacerile lor în 2024. Printre aceste aspecte se numără tensiunile geopolitice, turbulențele sociale din țările în care își desfășoară activitatea, precum și fluctuațiile prețurilor la energie.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.