Lucian Bode: Termenul pentru finalizarea magistralei M5 nu poate fi respectat
Telex » Știri 23 iunie 2020
Termenul asumat neforţat de către antreprenori, consultanţi şi beneficiari pentru darea în folosinţă cu călători a metroului din Drumul Taberei - şi anume 30 iunie 2020 - nu poate fi respectat, specialiştii fiind cei care vor decide momentul în care magistrala M5 va fi dată în exploatare, a declarat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, citat de Agerpres. Totodată, ministrul a ţinut să sublinieze că a cunoscut o categorie de angajaţi ai ministerului pe care îl conduce, inclusiv ai Metrorex, pe care a denumit-o generic „promitaci”, dar care ulterior se transformă în „explitaci”, termeni care nu se regăsesc DEX.
„În momentul preluării mandatului de ministru, am afirmat foarte clar că pentru mine şi pentru Guvernul Ludovic Orban proiectul Magistralei M5 reprezintă unul dintre principalele obiective de investiţii din Bucureşti. În acest sens, am alocat timp şi resurse pentru ca Magistrala M5 să fie finalizată. Săptămânal, am avut şedinţe de progres (...). Sunt dator să dau câteva explicaţii. La începutul mandatului am cunoscut o categorie de angajaţi ai Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, inclusiv din Metrorex, pe care am denumit-o generic «promitaci». Termenul nu îl găsiţi în DEX. Promit orice, rezolvă orice, îşi asumă orice. Când văd că se apropie termenele şi văd că tot ceea ce au promis nu se concretizează, aceştia se transformă în «explitaci». Nici acest termen nu o să-l găsiţi în DEX. Explică de ce nu s-a putut, cum au făcut tot ce a depins de ei şi aşa mai departe. Eu cred că este momentul ca aceste categorii să nu mai ocupe funcţii de decizie în Ministerul Transporturilor. După ce în 2019, în noiembrie, şi până în mai 2020 am primit zeci de documente asumate prin semnătura antreprenorilor, a beneficiarului şi a consultantului, prin care reconfirmau data de 30 iunie 2020 ca dată la care metroul va circula pe M5, la sfârşitul lunii mai am fost informat cu privire la problemele apărute la centrala de ventilaţie şi staţia de pompare a apei din infiltraţii, undeva la suprafaţă în zona pieţei Moghioroş. Aceste probleme vor întârzia finalizarea probelor tehnologice pentru instalaţii subsisteme, sisteme agabaritice, circulaţia cu trenul cu şi fără tensiune, sistemul de automatizare a traficului şi informarea călătorilor, înmagazinarea tonajului în calea de rulare”, a afirmat Lucian Bode, aflat într-o vizită tehnică la metroul Drumul Taberei, împreună cu premierul Ludovic Orban.
După călătoria cu o garnitură Bombardier între staţiile Râul Doamnei - Eroilor 2, ministrul Transporturilor a apreciat ca fiind spectaculoase lucrările la magistrala M5, atât din punct de vedere arhitectural, cât şi din punct de vedere tehnologic. „Am asistat la un moment istoric: şi anume, primul tronson de metrou construit de la zero în România după 1989 pe care a circulat o garnitură de tren. Acum pot să afirm fără să greşesc că într-adevăr lucrările executate la magistrala M5 sunt de-a dreptul spectaculoase, atât prin arhitectura deosebită, cât şi prin tehnologia de ultimă generaţie folosită. De asemenea, sistemele de automatizare şi siguranţă a traficului sunt de ultimă generaţie. După cum ştiţi, lucrările la magistrala M5 - vorbesc despre cele 10 staţii, cu 46 de accesuri, de cei 7 km de linie între Râul Doamnei şi Eroilor 2 - au avut o traiectorie foarte complicată”, a susţinut acesta, într-o conferinţă de presă comună cu premierul Orban.
La rândul său, directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuş, a anunţat că această vizită tehnică la magistrala M5 marchează demararea probelor dinamice cu trenul. „Au fost demarate probele tehnologice atât la sisteme, cât şi la subsisteme şi la echipamente, deci acestea se află sub tensiune. Suprafaţa construită a magistrala M5 este de circa 123.000 de metri pătraţi, din care 41.000 de mp reprezintă zone publice şi 82.000 de mp - zone tehnice”, a precizat ea.
Prezent la evenimentul de pe M5, directorul Tehnic şi pentru Investiţii al Metrorex, Constantin Mustăţea, a dat asigurări că probele tehnologice vor continua şi vor fi intensificate după remedierea problemelor la centrala de ventilaţie. „Noi vom continua aceste probe tehnologice cu trenul, vom continua pe fiecare linie în parte. După ce se va realiza lucrarea pentru centrala de ventilaţie, ele vor fi intensificate şi vor fi finalizate şi testate, astfel încât totul să fie în parametri, aşa cum au fost proiectaţi”, a explicat Mustăţea.
În concluzie, ministrul Transporturilor nu a mai avansat niciun termen pentru darea în exploatare cu călători a magistralei M5 şi a spus că acesta va fi stabilit de specialişti.
Secţiunea Râul Doamnei - Eroilor, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei, este finanţată integral din fonduri externe nerambursabile în cadrul POS-T 2007 - 2013, POIM 2014 - 2020 (85%) şi de la bugetul de stat (15%). Valoarea proiectului aprobat prin HG nr. 374/2019 este de aproape 3,224 miliarde de lei.
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara