MyWIZ - Business în cloud
MADR va derula programul național multianual INVESTALIM, în vederea stimulării producției interne de bunuri alimentare

MADR va derula programul național multianual INVESTALIM, în vederea stimulării producției interne de bunuri alimentare

Telex » Știri 30 iunie 2023  

Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) a postat pe site-ul instituției, în secțiunea „Transparență Decizională”, un proiect de act normativ pentru aplicarea unui program național multianual, INVESTALIM, aferent perioadei 2023-2026, de dezvoltare și modernizare a industriei alimentare, având ca obiectiv susținerea financiară în vederea stimulării producției interne de bunuri alimentare.

Potrivit unui comunicat al instituției, programul INVESTALIM va fi derulat de MADR, prin Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Bugetul maxim al programului INVESTALIM pentru perioada 2023 - 2026 este de 2,9 miliarde lei, respectiv echivalentul a aproximativ 600 milioane euro.

Prin acest program se vor acorda ajutoare de stat regionale pentru susținerea investițiilor în achiziționarea de active pentru înființarea de unități noi, extinderea capacității unei unități existente, diversificarea producției prin fabricarea unor produse noi.

Investițiile realizate în cadrul Programului INVESTALIM trebuie să îndeplinească, cumulativ, următoarele criterii principale:

a) să aibă o valoare totală, fără TVA, de minimum 2,5 milioane lei, respectiv echivalentul a aproximativ 500.000 euro;
b) să demonstreze eficiența economică și viabilitatea pe toată durata implementării investiției și încă 5 ani de la data finalizării acesteia;
c) să îndeplinească indicatori cantitativi și calitativi stabiliți;
d) să genereze contribuții la dezvoltarea regională, prin plata de taxe și impozite la bugetul consolidat al statului și la bugetele locale, pentru perioada implementării investiției și încă 5 ani de la data finalizării acesteia;
e) să genereze un efect multiplicator cuantificabil în economie prin atragerea altor investiții conexe și dezvoltarea furnizorilor locali de produse și servicii.
f) întreprinderea are obligația de a menține în stare de funcționare investiția inițială realizată, pentru o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia.

Beneficiarii sunt operatori economici constituiți conform Legii nr. 31/1990. Aceștia trebuie să asigure o contribuție financiară de cel puțin 25% din costurile totale ale proiectului de investiții, din resurse proprii, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt ajutor public.

Pentru asigurarea contribuției proprii, beneficiarii pot contracta finanțări de la instituții de credit. Aceste finanțări se acordă cu respectarea normelor interne proprii ale instituțiilor de credit, în baza unui contract de credit, și sunt garantate de Fondul de Garantare a Creditului Rural IFN SA.

Cuantumul ajutoarelor de stat acordate prin Programul INVESTALIM se stabilește cu respectarea condițiilor prevăzute de HG nr. 311/2022 privind intensitatea maximă a ajutorului de stat regional în perioada 2022 – 2027, pentru investițiile inițiale.

În cadrul Programului, AFIR emite acorduri de finanțare pana la data de 31 decembrie 2026, iar plățile se efectuează pana la 31 decembrie 2031.  

Condițiile de eligibilitate pentru beneficiarii Programului INVESTALIM sunt următoarele: a) să realizeze o investiție în România, în unul dintre sectoarele industriei alimentare; b) să nu se încadreze în categoria "întreprinderilor în dificultate" definite conform art. 2 alin. (18) din Regulament; c) să nu se afle în procedură de executare silită, insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, închidere operațională, lichidare sau suspendare temporară a activității; d) să nu facă obiectul unor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare; e) să nu fi efectuat o relocare către unitatea în care urmează să aibă loc investiția inițială pentru care se solicită ajutorul în ultimii doi ani anteriori înregistrării cererii de acord pentru finanțare și, la momentul înregistrării cererii, oferă un angajament că nu vor face acest lucru pentru o perioadă de până la doi ani după finalizarea investiției inițiale pentru care se solicită ajutorul; f) să nu înregistreze obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art.1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare; g) să aibă rentabilitatea cifrei de afaceri mai mare decât zero în unul din ultimele trei exerciții financiare încheiate; h) să aibă capitalurile proprii pozitive în ultimul exercițiu financiar încheiat.

Proiectul de OUG poate fi consultat pe site-ul MADR, aici.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.