Managementul activității echipei de proiect
Numărul 9, 24-30 mai 2016 » Fonduri europene
Ghidul de bune practici în domeniul fondurilor europene continuă în această ediție cu o nouă regulă: Aplicarea unor principii de management al orgoliilor în cadrul echipei de proiect.
Această regulă este determinantă în procesul de construire a unei echipe consolidate în cadrul unui proiect, iar managerul joacă rolul decisiv în asigurarea calității, eficienței și eficacității echipei pe care o coordonează. Altfel spus, imaginea de ansamblu a echipei va prelua din structura și calitățile liderului.
În echipele de proiect se vor identifica, în general, trei tipologii de angajați. Primul tip, determinant pentru evoluția tuturor proceselor, îl reprezintă „experții locomotivă”. Aceștia vor sprijini necondiționat în orice moment bunul mers al activităților proiectului, indiferent de resursele proprii consumate, întrucât doresc succesul proiectului per ansamblu, fiind în total acord cu managerul acestuia. Cea de-a doua tipologie o reprezintă „experții vagon”. Deși nu inițiază acțiuni sau nu oferă rezolvări la problemele apărute, îndeplinesc cu conștiinciozitate sarcinile trasate de coordonator, fără a se implica emoțional în activitatea derulată. Dacă cele două tipuri comportamentale enunțate anterior contribuie, în proporții diferite, la succesul proiectului, „experții frână” vor încerca pe tot parcursul implicării acestora în activități să demonstreze ineficacitatea sistemului managerial, ineficiența procedurilor de lucru sau inadecvarea deciziilor managementului, generând stări conflictuale în echipa proiectului.
Rolul managerului de proiect va fi să optimizeze relațiile dintre cele trei tipuri de experți și să elimine acei factori care pot pune în pericol atingerea rezultatelor și indicatorilor proiectului. Cu măsuri decizionale ferme, clare și transparente, efectele negative vor fi înlăturate, contribuind astfel la crearea unei echipe profesioniste și dispuse să colaboreze, orientată în permanență spre rezultate.
Dincolo de interesele și orgoliile personale, managerul va trebui să coreleze și să combine experiența unor diferite tipuri de experți, fie că vorbim despre cadre didactice universitare, cu o înaltă ținută academică și profesionalism în domeniul de specialitate, fie despre tineri aflați într-o perioadă de acumulare a cunoștințelor. Cu toții vor trebui să contribuie la un cadru de desfășurare a activităților caracterizat prin echilibru, toleranță și sprijin reciproc, care să conducă spre o diminuare colectivă a orgoliului personal.
Cadrul de desfășurare a proiectelor europene impune o adaptare și o îmbunătățire continuă a structurii echipei de proiect, obiectivul fiind transformarea oricărei provocări în succes.
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice