Mastercard: Unul din patru europeni cumpără online în fiecare săptămână
Numărul 12, 4-10 aprilie 2017 » Conectarea la era digitală
România are unul dintre cele mai reduse niveluri de comerț transfrontalier
Europenii sunt cumpărători online pasionați, cu cele mai multe achiziții transfrontaliere înregistrate în Austria și Irlanda, iar cele mai puține – în Polonia și România, arată primul studiu Masterindex despre comerțul electronic paneuropean și noile tendințe de plată. În timp ce comerțul online este așteptat să aibă o creștere de 45% între 2015 și 2018, cercetarea Mastercard, efectuată în peste 20 de țări din Spațiul Economic European – EEA (respectiv, de pe întregul continent, și nu numai din UE), sugerează că unul din patru europeni cu acces la Internet a cumpărat produse sau servicii online cel puțin o dată pe săptămână în anul 2016.
În timp ce gradul de asimilare a comerțului electronic este ridicat în Europa, studiul Mastercard scoate în evidență diferențe interesante de la o țară la alta legate de felul în care oamenii fac cumpărături online, ce tipuri de produse achiziționează și care sunt metodele de plată pe care le preferă. Observațiile studiului Masterindex survin într-un moment în care factorii de decizie din Europa caută modalități de a reduce barierele aflate în calea comerțului online transfrontalier.
Cât de des cumpără online europenii?
Utilizatorii de internet din Marea Britanie ies în evidență cu cel mai mare nivel de cumpărături online săptămânale (41%), ei fiind urmați de irlandezi (32%) și germani (30%). De partea cealaltă a clasamentului, finlandezii (17%), estonienii (16%) și danezii (16%) înregistrează cea mai mică probabilitate de a cumpăra ceva de pe internet în fiecare săptămână.
Pe cuprinsul Europei se constată o creștere semnificativă a activității online, atunci când se compară frecvența cumpărăturilor zilnice cu cea a achizițiilor săptămânale. Aceasta s-ar datora faptului că este mai puțin probabil ca tipurile de produse pe care le cumpără oamenii online să fie „obiecte de zi cu zi”. Spre exemplu, îmbrăcămintea și încălțămintea constituie, de departe, cea mai populară categorie de produse achiziționate în arealul EEA (48%), fiind urmată de bilete (34%), produse electronice (33%) și cărți (31%).
- britanicii care cumpără online (33%) sunt de două ori mai predispuși să achiziționeze produse alimentare decât cei mai apropiați vecini ai lor de pe bătrânul continent: olandezii (16%), francezii (15%) și belgienii (13%);
- grecii sunt de patru ori mai deschiși spre a-și rezerva online călătorii pe mare distanță decât alt popor balcanic, precum croații;
- un cert curent regional arată că în Finlanda (33%), Suedia (22%) și Norvegia (22%) mai mult de un cumpărător online din cinci se implică în jocuri de noroc pe internet.
Puternic potențial de creștere pentru metodele noi de plată
Atitudinile diferă și în privința metodelor preferate de cumpărături online. În Republica Cehă, Germania, Țările de Jos și Polonia, plățile prin sisteme de online banking sunt de două ori mai populare decât cele efectuate prin carduri. Dar în țări precum Marea Britanie, Franța, Spania, Irlanda și Italia cardurile rămân cea mai populară modalitate de plată la distanță.
Studiul a vizat și noile metode de plată, precum portofele digitale, aplicații bancare, scanare de QR codes, indicând un puternic potențial de creștere în privința acestora. Totuși, gradul de interes exprimat de consumatori nu se suprapune cu utilizarea propriu-zisă. Spre exemplu, în timp ce cumpărătorii online din Spania se declară, la nivel teoretic, cei mai entuziaști în legătură cu portofelele digitale, ei se află cu mult în urmă în ceea ce privește utilizarea concretă a acestor produse. Astfel, cei mai mulți utilizatori de portofele digitale se află în Norvegia (20%), Grecia (20%), Polonia (19%) și Belgia (18%).
În privința comerțului online transfrontalier, principalul motiv pentru care oamenii nu aleg această opțiune nu o constituie lipsa de încredere în site-urile din alte țări, nici temerile legate de securitate, ci faptul că oamenii au opțiuni de shopping mai bune la ei în țară. Datele Masterindex arată că 40% dintre cumpărătorii online din Finlanda și Polonia care nu cumpără de peste hotare declară că site-urile din țara lor le îndeplinesc așteptările. Percepții similare se înregistrează și în Marea Britanie, Franța și Germania.
Iar atunci când oamenii decid să cumpere de peste hotare, aceasta se întâmplă, cel mai probabil, ca rezultat al unei oferte atractive (40% dintre cei intervievați). Cele mai populare produse achiziționate de peste graniță sunt îmbrăcămintea, accesoriile și încălțămintea (37%), urmate de cărți, muzică, DVD-uri și jocuri video (21%).
40% dintre cumpărătorii online din România nu au făcut niciodată achiziții de pe un website din altă țară
În ceea ce privește posibilitatea ca oamenii să ia vreodată în considerare varianta de a cumpăra online din altă țară, locuitorii din România intră în aceeași categorie cu cei din Bulgaria, Cehia, Franța, Germania, Ungaria, Lituania, Țările de Jos, Polonia și Slovacia – în toate aceste țări, mai bine de doi din cinci cumpărători online declară că nu au cumpărat niciodată de pe un website din altă țară.
În schimb, în state precum Austria și Irlanda, aproape 90% dintre cumpărătorii online declară că au cumpărat de peste hotare cel puțin o dată în viață. Același lucru este valabil și pentru trei din cinci cumpărători online din Italia, Spania și Marea Britanie.
Deși cele mai puține cumpărături online transfrontaliere au fost înregistrate în România și Polonia, comerțul online este relativ popular în aceste țări, unde numai unul din cinci cumpărători online achiziționează de peste hotare cel puțin o dată pe an.
„Imaginea generală care se desprinde în urma studiului Masterindex arată că există un potențial puternic de creștere a comerțului transfrontalier online, câtă vreme 40% dintre europeni deja au făcut achiziții de peste hotare măcar o dată pe an”, precizează reprezentanții Mastercard, într-un comunicat. Printre factorii-cheie care pot atrage creșterea comerțului online, deopotrivă pe piețele interne și transfrontaliere, se numără eforturile continue de a construi încredere în comețul electronic și, esențial, îmbunătățirea continuă a ofertelor și condițiilor pentru cumpărăturile online.
Majoritatea datelor pentru acest studiu au fost compilate din rapoartele interne Global Consumer Tracker (GCT) care analizează plățile din 22 de state din Spațiul Economic European în mod regulat. Un studiu GTC se realizează printr-un chestionar online, aplicat unor grupuri de respondenți cu vârste între 18 și 64 de ani care fie dețin un card, fie un cont bancar. Eșantioanele variază de la o țară la alta, de la 855 la 3.439 de persoane, numărul total de consumatori chestionați fiind de 42.881. Întrebările legate de frecvența cumpărăturilor online au fost adresate utilizatorilor de internet în general. Toate celelalte întrebări au fost adresate celor care au spus că efectuează cumpărături online.
Este prima oară când aceste date au fost sintetizate cu scopul de a oferi informații mediului de afaceri și dezbaterilor privitoare la politici legate de comerțul electronic. Complementar la aceste date despre comerțul online intern, Masterindex 2017 a folosit parțial și date open source, valabile pentru 2015-2016, din Google Consumer Barometer Survey și a analizat tendințele privind comerțul online transfrontalier din 26 de țări EEA.
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național