Cum să compensați pierderile salariale după noile schimbări fiscale cu tichele de masă Edenred
MEDAT: Proiectul Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României, în consultare publică

MEDAT: Proiectul Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României, în consultare publică

Telex » Știri astăzi, 16:16  

Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismuluii (MEDAT) a publicat astăzi în transparență decizională proiectul de OUG privind Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo), document care reprezintă un instrument strategic destinat planificării inițiativelor și politicilor publice de digitalizare la nivel național, asigurând convergența acestora cu cele de la nivelul Uniunii Europene. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, implementarea DigCompRo va avea un impact social semnificativ, contribuind la reducerea decalajului digital și la creșterea incluziunii sociale. „Conform datelor Eurostat, România se află pe ultimul loc în UE în ceea ce privește competențele digitale de bază ale populației (28% față de media UE de 55%). Prin adoptarea DigCompRo, se estimează o creștere a ponderii populației cu competențe digitale de bază, în concordanță cu obiectivele europene stabilite prin Deceniul Digital. Acest cadru va facilita accesul la educație digitală pentru toate categoriile de populație, va îmbunătăți șansele de angajare și mobilitate profesională, va stimula inovația și antreprenoriatul digital, și va contribui la dezvoltarea unei forțe de muncă adaptate la cerințele economiei digitale. De asemenea, DigCompRo va sprijini implementarea măsurilor prevăzute în Strategia Națională pentru Educația Continuă a Adulților 2024 – 2030, contribuind astfel la creșterea participării adulților la programe de învățare pe tot parcursul vieții și la dezvoltarea competențelor necesare pentru o societate digitală incluzivă“, se menționează în documentul citat.

Conform proiectului aflat în consultare publică, obiectivul principal al DigCompRo este de a standardiza și orienta clar competențele digitale ale cetățenilor. Acesta constituie un sistem de referință suficient de cuprinzător pentru o varietate de cazuri și descrie detaliat cunoștințele, abilitățile și atitudinile necesare, în contextul transformării digitale rapide.

Din perspectivă individuală, DigCompRo îndeplinește următoarele funcții: a) facilitează autoevaluarea competențelor digitale și identificarea nevoilor de formare; b) sprijină identificarea furnizorilor de formare care oferă programe în baza acestui cadru și participarea la programe de formare continuă; c) ajută la înțelegerea cerințelor digitale specifice diferitelor niveluri de competențe; d) contribuie la creșterea șanselor de angajare și mobilitate profesională.

Din perspectivă instituțională, DigCompRo va avea următoarele roluri: a) identifică și analizează competențele digitale cerute pe piața muncii, pentru diverse profesii actuale și emergente; b) asigură actualizarea permanentă a standardelor ocupaționale și a programelor de formare pentru profesii ce necesită competențe digitale; c) orientează politicile de formare digitală, inclusiv dezvoltarea, furnizarea și implementarea programelor de calificare și perfecționare profesională; d) sprijină dezvoltarea mecanismelor de recunoaștere și certificare a competențelor digitale, inclusiv a celor dobândite anterior, informal sau non-formal; e) susține dezvoltarea serviciilor profesionale de consiliere și orientare în carieră legate de domeniul digital; f) sprijină identificarea și prioritizarea investițiilor în tehnologii și ecosisteme digitale.

Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României, este structurat pe șase domenii de competență: a) Domeniul de bază: Fundamente, acces și atitudini față de transformarea digitală; b) Domeniul unu: Alfabetizare în domeniul informației și al datelor; c) Domeniul doi: Comunicare, interacțiune și colaborare; d) Domeniul trei: Creare de conținut digital; e) Domeniul patru: Siguranță și utilizarea sustenabilă a resurselor; f) Domeniul cinci: Rezolvarea de probleme și spiritul antreprenorial.

Domeniul de bază este unul introductiv care cuprinde abilități privind cunoașterea funcțiilor de bază și operarea dispozitivelor și tehnologiile digitale, conștientizarea impactului transformării digitale asupra aspectelor personale și profesionale și stimularea unor atitudini pozitive față de dezvoltarea competențelor digitale și reducerea tehnofobiilor.

Cele cinci domenii principale sunt aliniate cu Cadrul european de competențe digitale pentru cetățeni (DigComp 2.2). Acestea sunt, de asemenea, corelate cu Recomandarea Consiliului privind competențele cheie pentru învățarea pe tot parcursul vieții astfel încât competențele privind gândirea critică, rezolvarea problemelor, abilitățile analitice și creativitatea sunt integrate în domeniile principale. În plus, DigCompRo include competențe-cheie precum antreprenoriatul și gândirea algoritmică (în Domeniul cinci).

Potrivit proiectului, domeniile de competență sunt definite astfel:

  1. Domeniul de bază. Fundamente, acces și atitudini față de transformarea digitală. Cunoașterea funcțiilor de bază ale dispozitivelor, interfețelor, software-ului și rețelelor digitale comune și operarea cu acestea. Conștientizarea impactului transformării digitale asupra aspectelor personale, profesionale și a altor aspecte ale vieții de zi cu zi. Atitudine pozitivă față de digitalizare și îmbunătățirea propriilor competențe digitale;
  2. Domeniul unu. Alfabetizare în domeniul informației și al datelor. Navigare, căutare de informații în medii digitale; filtrarea datelor și a conținutului digital, prin evaluarea critică a credibilității și fiabilității. Organizare, stocare, procesare și preluare de date, informații și conținut într-un mediu structurat;
  3. Domeniul doi. Comunicare, interacțiune și colaborare. Interacțiune prin și cu o varietate de tehnologii digitale, adaptând strategiile de comunicare la un public specific (inclusiv la agenți non-umani). Partajare de date, informații și conținut digital și colaborare cu alte persoane prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate. Căutare de oportunități de auto-împuternicire și cetățenie participativă. Crearea și gestionarea uneia sau mai multor identități digitale;
  4. Domeniul trei. Creare de conținut digital. Crearea și editarea de conținut digital în diferite formate. Modificarea și integrarea informațiilor și conținutului nou. Înțelegerea drepturilor de autor și licențelor, precum și a modului în care acestea se aplică informațiilor și conținutului digital. Proiectarea și dezvoltarea unei secvențe de instrucțiuni ușor de înțeles pentru ca un sistem digital să rezolve o anumită problemă sau să îndeplinească o anumită sarcină;
  5. Domeniul patru. Siguranță și utilizarea sustenabilă a resurselor. Protejarea dispozitivelor și conținutului digital și înțelegerea riscurilor și amenințărilor din mediile digitale. Protejarea datele personale și confidențialității în mediile digitale și înțelegerea modului în care se utilizează și se partajează date de identificare personală. Evitarea riscurilor pentru sănătate și amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihologice în utilizarea tehnologiilor digitale;
  6. Domeniul cinci. Rezolvarea de probleme și spiritul antreprenorial. Identificarea problemelor tehnice în timpul operării dispozitivelor și utilizării mediilor digitale și rezolvarea acestora. Ajustarea și personalizarea mediilor digitale în funcție de nevoile personale. Utilizarea instrumentelor și tehnologiilor digitale pentru inovarea unor procese și produse, individual și în echipă. Imaginarea unui viitor alternativ sustenabil.

Conform Notei de fundamentare, îîn vederea pilotării rezultatelor investițiilor în domeniul transformării digitale raportate la noul cadru adoptat, se va institui ca instrument de monitorizare un Registru pentru a măsura impactul strategiei de dezvoltare a competențelor digitale de bază la nivelul cetățenilor, registru gestionat la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României. Formatul și informațiile ce vor fi cuprinse în acest registru se vor stabili prin ordin al ministrului Economiei, Digitalizării, Anteprenoriatului și Turismului, în termen de maximum 90 de zile de la aprobarea acestei OUG.

Din perspectiva instituțiilor implicate în implementarea DigCompRo, MEDAT va coordona implementarea și actualizarea periodică a DigCompRo, va monitoriza și raporta periodic asupra modului în care acesta este utilizat în strategiile și programele naționale. Modul de raportare și peridiocitatea acesteia vor fi stabilite ulterior, prin norme interne.

Autoritatea pentru Digitalizarea României va gestiona Registrul beneficiarilor acestor programe de formare.

Ministerul Educației și Cercetării va integra DigCompRo în curriculumul național și în programele de formare a cadrelor didactice, colaborând la actualizarea periodică a cadrului.

Ministerul Muncii, Familii, Tineretului și Solidarității Sociale va putea utiliza DigCompRo pentru actualizarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR) și va colabora la elaborarea și actualizarea standardelor ocupaționale.

Autoritatea Națională pentru Calificări va putea integra DigCompRo în procesul de elaborare și actualizare a standardelor ocupaționale și va dezvolta sistemul de validare a competențelor digitale.

Institutul Național de Statistică va colecta și raporta date privind nivelul competențelor digitale ale populației în conformitate cu DigCompRo.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.