Piața media din România a trecut de pragul de 700 de milioane de euro, în 2023
Numărul 25-26, 27 iun. - 9 iul. 2024 » Analize și sinteze
Piața media din România a ajuns la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, în 2023, în creștere cu 6,5% față de anul anterior, relevă o analiză de specialitate, citată de Agerpres. Estimările pentru anul curent, realizate de Media Fact Book, arată că piața locală de media va continua să crească, până la 762 milioane de euro, cu o majorare semnificativă pentru TV (+10%) și OOH (publicitate outdoor, n.r.) (+10%), precum și cu o creștere moderată pentru Digital (+7%) și Radio (+7%). În schimb, segmentul Print va scădea cu 10%. Potrivit sursei citate, în 2023, digitalul și-a continuat creșterea (+8% vs. 2022) și a atins valoarea de 252 de milioane de euro, echivalentul a 36% din totalul pieței media.
De asemenea, audiențele TV au înregistrat o scădere mai moderată și au închis anul anterior cu un minus de 4%, comparativ cu 2022, un declin compensat de performanțele puternice din ultimul trimestru, care au echilibrat un început de an mai slab. Valoarea netă a pieței TV a rămas constantă la 368 de milioane de euro (52% din totalul pieței media).
"Canalele de știri și-au sporit penetrarea, mai ales în demograficul matur cu status social mediu și ridicat. Acestea au adus în prim-plan evenimente globale, precum evoluțiile conflictelor din Ucraina și Orientul Mijlociu, și pregătirile anticipate ale partidelor politice pentru alegerile din 2024, în timp ce televiziunea a rămas centrul de atracție cu evenimente sportive majore, emisiuni de talente și seriale populare. Având un început robust în 2024, piața TV este pregătită să depășească performanțele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal și Jocurile Olimpice de la Paris, care promit să propulseze audiențele la niveluri record, anticipându-se o creștere de 10% a veniturilor nete, până la 405 milioane de euro", se menționează în analiză.
În ceea ce privește piața de OOH, aceasta a continuat să se consolideze, înregistrând o creștere de 12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieței de media din România. Proiecțiile pentru 2024 sugerează o continuare a tendinței ascendente. Astfel, este anticipată o creștere de 10%, până la un total estimat de 45,6 milioane de euro.
Totodată, în ultimul an, posturile de radio au atras audiența cu programe variate de muzică, divertisment și teme de actualitate, precum sustenabilitatea și educația, ceea ce a determinat un salt de 10% al pieței de publicitate radio, de la un an la altul, până la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro. Pe acest segment, Media Fact Book preconizează o creștere a pieței cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.
Piața de Print a cunoscut, anul trecut, un trend descendent, de -11% față de 2022, la cinci milioane de euro, și a adunat mai puțin de 1% din cota pieței de media. În 2024, se estimează că tendința negativă va continua, cu un minus de 10%, față de anul 2023, și o valoare totală a pieței de 4,5 milioane de euro.
În 2023, categoria de Retail a continuat să domine piața de media, contribuind cu 25% din totalul estimat al pieței, ceea ce i-a consolidat poziția de lider începută în 2021. Acesta a fost urmat de categoriile Healthcare și Food & Beverages, care au avut, de asemenea, contribuții semnificative, reprezentând 17% respectiv 12% din piață.
Informațiile cuprinse în analiza de specialitate au fost extrase din Media Fact Book, ghid editat anual de agenția Initiative, începând din anul 1997.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național