MF: În proiect, noi modificări la Codul fiscal; printre altele, ANAF urmează să transmită contribuabililor Declarația unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025
Numărul 43, 30 oct. - 5 nov. 2024 » Direct de la sursă
Ministerul Finanțelor a publicat în transparență decizională un proiect de OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, document care are în vedere modificarea și completarea Titlului IV – Impozitul pe venit și a Titlului V – Contribuții sociale obligatorii din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Printre altele, prin proiectul aflat în dezbatere publică se propune instituirea obligației ca, începând cu veniturile aferente anului 2025, ANAF să transmită contribuabilului Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice prevăzută la art. 122 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, precompletată cu datele privind veniturile realizate și impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, precum și cuantumul contribuțiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informațiilor disponibile în bazele de date. „Măsura are în vedere reducerea/eliminarea erorilor de calcul și declarare, precum și o mai bună colectare a contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate”, precizează inițiatorii, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul.
Se propune eliminarea obligației de a depune în anul curent Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat (Cap. II), a impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, capitolul privind veniturile estimate, precum și pentru toate celelalte situații în care intervin modificări/recalculări/rectificări ale acestora. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul, „măsura are în vedere simplificarea obligației de declarare de către contribuabil a obligațiilor fiscale datorate într-un an fiscal având în vedere faptul că obligațiile fiscale privind impozitul pe venit, contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate, datorate de persoanele fizice, sunt certe și devin scadente la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, în funcție de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului estimat”.
De asemenea, se are în vedere faptul că frecvența depunerii Declarației unice în cazul estimării/modificării/recalculării/rectificării veniturilor îngreunează atât activitatea contribuabililor, cât și a organului fiscal, prin completarea și, respectiv, procesarea unor declarații care conțin date estimate, irelevante în condițiile în care obligațiile fiscale se definitivează prin Declarația unică, formular care se depune până la data de 25 mai a anului următor celui în care s-au realizat veniturile, prin declararea veniturilor realizate.
Totodată, se propune eliminarea obligației depunerii în anul curent a Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice în cazul contribuabililor care în cursul anului fiscal încep sau încetează o activitate, ca și și al celor care întrerup temporar activitatea sau intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie, precum și în situațiile în care intervin modificări ale clauzelor contractuale sau în cazul rezilierii, în cursul anului fiscal, a contractelor de închiriere încheiate între părți. În aceste cazuri, persoanele fizice au obligația depunerii Declarației unice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor.
Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice nu se depune, în vederea stabilirii și declarării impozitului pe venit, în situațiile în care obligația de calcul, reținere, declarare și plată a impozitului pe venit revine plătitorilor de venituri și impunerea este finală, cum ar fi în cazul veniturilor din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă, inclusiv cel al veniturilor din arendare, pentru care impunerea este finală. De asemenea, sunt exceptați de la obligația depunerii Declarației unice, în vederea stabilirii și declarării impozitului pe venit, contribuabilii care realizează: ▪ venituri sub formă de salarii și venituri asimilate salariilor, pentru care informațiile sunt cuprinse în declarațiile specifice; ▪ venituri din pensii; ▪ venituri din transferul proprietăților imobiliare din patrimoniul personal; ▪ venituri din premii și din jocuri de noroc; ▪ venituri din vânzarea energiei electrice, realizate de prosumatorii exceptați/scutiți, potrivit legii, de la plata obligațiilor fiscale aferente cantității de energie electrică produsă pentru autoconsum, precum și pentru excedentul vândut furnizorilor. Contribuabilii care obțin venituri din străinătate au obligația să le declare în Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la termenul legal de depunere a acesteia.
În situația în care, potrivit reglementărilor aplicabile contribuțiilor sociale obligatorii, contribuabilii datorează contribuția de asigurări sociale și/sau contribuția de asigurări sociale de sănătate, după caz, aceștia au obligația depunerii Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, în conformitate cu prevederile Titlului V – Contribuții sociale obligatorii din Codul fiscal.
În corelare cu eliminarea Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat din Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, inițiatorii proiectului au în vedere revizuirea prevederilor referitoare la: ● modalitatea de exercitare a opțiunii de a determina venitul net în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, de către contribuabilii care realizează venituri din activități independente pentru care venitul net anual se stabilește pe baza normelor de venit, precum și de către contribuabilii care obțin venituri din drepturi de proprietate intelectuală; ● obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent. Totodată, pentru simplificarea procedurilor de înregistrare și administrare a contractelor de închiriere, precum și a actelor de modificare a acestora, se propune ca în situația în care bunul este deținut în comun, să se desemneze prin contractul de închiriere sau, după caz, prin actul de modificare a acestuia, proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care îndeplinește această obligație; ● reglementarea obligației contribuabililor care desfășoară o activitate agricolă pentru care venitul se determină pe baza normei anuale de venit, de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, până la termenul legal de depunere, respectiv 25 mai a anului următor celui de realizare a venitului. Informațiile cuprinse în declarație vizează veniturile realizate în anul anterior, corespunzător suprafețelor cultivate, din creșterea și exploatarea animalelor/familiilor de albine deținute de către contribuabili/asocieri fără personalitate juridică la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului. Modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului, oricând, înainte sau după data de 25 mai, a structurii suprafețelor destinate producției agricole vegetale, cultivate, a numărului de capete de animale/familii de albine deținute de contribuabili/asocieri fără personalitate juridică, nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.
Se propune modificarea datei de referință pentru salariul minim brut pe țară stabilit prin Hotărâre a Guvernului avut în vedere la verificarea încadrării veniturilor extrasalariale în plafoanele anuale, precum și la stabilirea bazei anuale de calcul al contribuției de asigurări sociale și al contribuției de asigurări sociale de sănătate, în sensul în care salariul minim brut pe țară este cel în vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului.
Inițiatorii proiectului au avut în vedere corelarea cu măsura privind eliminarea obligației de a depune Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat, respectiv simplificarea regulilor de stabilire a acestor obligații, precum și evitarea situațiilor în care sunt necesare reglementări distincte pentru fiecare an fiscal în cursul căruia nivelul salariului minim brut pe țară garantat în plată stabilit prin HG se modifică. Se propune eliminarea obligației de stabilire și declarare a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, după caz, aferente veniturilor estimate obținute din activități independente, din drepturi de proprietate intelectuală, din asocierea cu o persoană juridică, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, din cedarea folosinței bunurilor, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din investiții și din alte surse.
Totodată, se propune eliminarea obligației de declarare în termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul contribuabilor care în cursul anului fiscal încep activitatea/să realizeze venituri din cele mai sus menționate, pentru care se datorează aceste contribuții, precum și în cazul celor care intră în suspendare temporară a activității potrivit legislației în materie ori își încetează activitatea. Persoanele fizice care datorează contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate, după caz, pentru venituri de natura celor menționate stabilesc și declară aceste contribuții prin Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor. Fac excepție persoanele fizice pentru care aceste contribuții au fost calculate, reținute, plătite și declarate de către plătitorul de venit și venitul anual realizat, cumulat din una sau mai multe surse și/sau categorii de venit, se încadrează în același plafon pentru care s-a aplicat reținerea la sursă. Măsura are în vedere simplificarea mecanismului de stabilire a CAS și CASS, întrucât determinarea contribuțiilor se efectuează în anul următor celui în care veniturile au fost obținute, în funcție de nivelul veniturilor realizate.
Se propune instituirea posibilității de a opta în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate în cazul persoanelor fizice care încep în cursul anului fiscal să desfășoare activități independente, altele decât cele din contracte sportive, precum și în cazul celor care au înregistrat pierdere fiscală în anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero. Persoanele fizice care optează în cursul anului pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate datorează această contribuție la o bază de calcul egală cu 6 salarii minime brute pe țară în vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datorează contribuția, indiferent de data la care exercită opțiunea. Se clarifică faptul că persoanele fizice care, în anul fiscal pentru care au obligația depunerii Declarației unice, au desfășurat activități independente pentru care venitul se determină în sistem real, și au înregistrat pierdere fiscală sau un venit net anual egal cu zero, nu datorează contribuția de asigurări sociale de sănătate, respectiv diferența de contribuție de asigurări sociale de sănătate și pot opta pentru plata acesteia.
În cazul persoanelor fizice care optează în anul curent pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate, iar în cursul aceluiași an, ulterior exprimării opțiunii, se încadrează în categoriile de persoane exceptate de la plata contribuției potrivit prevederilor Codului fiscal, contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată ca urmare a exprimării opțiunii nu se recalculează. Totodată, în situația în care persoanele fizice au optat pentru plata contribuției de asigurări sociale de sănătate și încep, în cursul aceluiași an fiscal în care au exercitat opțiunea, să realizeze venituri din cele prevăzute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) din Codul fiscal, contribuția datorată ca urmare a exercitării opțiunii, pentru anul în care au fost realizate veniturile, este luată în calcul la stabilirea contribuției anuale datorată pentru veniturile realizate.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale