MF: În proiect, noi reglementări privind asigurările RCA
Telex » Știri 22 aprilie 2021
Se are în vedere, între altele, modificarea mecanismului de decontare directă
Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de OUG publicat pe site-ul instituției, modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Potrivit inițiatorilor, modificările propuse au rolul de a îmbunătății funcționarea pieței RCA, în special în ceea ce privește modul de încheiere a contractelor RCA, criteriile de selectare a asigurătorului de către asigurat, mecanismul de decontare directă și cel de regres între asigurători și reglementarea posibilității Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state terțe să beneficieze de garanția BAAR. În Nota de fundamentare a actului normativ se menționează că „serviciul de asigurare de decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care acesta are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului. Având în vedere interesul public general, evitarea riscului de concentrare a pieței și evitarea instituirii unei piețe cu structură de duopol, prin transformarea decontării directe într-un serviciu de asigurare obligatoriu a fi contractat de către asigurat și ofertat de asigurătorii RCA, se urmărește creșterea încrederii asiguratului în propriul asigurător, prin faptul că acesta nu ar mai fi nevoit să se adreseze unui asigurător cu care acesta nu are o relație contractuală prealabilă. În aceste condiții, teoretic, la alegerea asigurătorului propriu nu mai este avut în vedere ca principal criteriu de selecție prețul asigurării, ci alte criterii orientate spre calitatea serviciilor oferite, inclusiv în acordarea despăgubirilor”.
MF precizează că un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluționare a unui număr mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micșorare a costurilor de gestionare a acestora, dar și reducerea termenului de acordare a despăgubirilor. Prin aplicarea acestui serviciu se urmărește creșterea calității serviciilor oferite asiguraților și optimizarea costurilor cu despăgubirile ce pot duce și la o posibilă scădere a presiunii asupra prețurilor de vânzare a asigurărilor.
„Serviciul de decontare directă poate să ofere un grad sporit de încredere în piață din partea consumatorilor”, spun inițiatorii proiectului. Piața din România este caracterizată prin consumatori reticenți, cu un grad de educație financiară mai puțin dezvoltat, ce conduce la un grad de penetrare a asigurărilor nu foarte mare la nivel național. Decontarea directă oferă în plus societăților de asigurare posibilitatea optimizării portofoliului de clienți și a politicii de produs într-o piață liberă, ce poate avea ca rezultat, în funcție de strategia adoptată, o creșterea calității serviciilor oferite, astfel încât să corespundă mai bine intereselor clienților.
În ceea ce privește contextul precedentului generat de BREXIT și avându-se în vedere posibilitatea apariției acestei situații și în viitor, inițiatorii consideră că este necesară asigurarea unui cadru legislativ care să permită birourilor naționale ale statelor membre și ale statelor terțe să încheie acorduri de reciprocitate în condițiile aplicabilității legislației europene, conform cărora persoanele fizice și juridice rezidente să fie despăgubite pe baza garanției acordate de acestea.
Totodată, cu rolul de a îmbunătății funcționarea pieței RCA, se propun a fi introduse mecanisme referitoare la stabilirea unor tarife de referință orientative ale prețurilor practicate pe piață de operatorii economici care prestează servicii de reparații autovehicule, cât și de cei care oferă servicii de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate. Astfel, toți participanții de pe piața asigurărilor, fără a se limita la aceștia, vor avea la dispoziție un instrument ce va reflecta prețurile medii practicate pe piață, la nivelul fiecărui județ, instrument ce va fi pus în practică prin colaborarea mai multor autorități și asociații profesionale cu competențe in asigurarea stabilității pieței și a protecției consumatorilor. De asemenea, pentru evitarea majorării primelor de asigurare RCA, prin creșterea valorii daunelor generată de influența directă și/sau indirectă asupra costurilor de reparare a prejudiciului de către alte părți interesate decât persoana care a suferit efectiv prejudiciul și este îndreptățită să primească despăgubirea, se propune introducerea noțiunii de conflict de interese în legătură cu obținerea unei despăgubiri.
Aceste instrumente ar putea, totodată, să garanteze societăților de asigurare care participă la decontarea directă un anumit grad de predictibilitate pentru costurile cu despăgubirile pentru daune materiale ce sunt achitate și urmează a fi recuperate, asigurând-se în acest fel și predictibilitatea evoluției nivelului primelor de asigurare RCA. Totodată, pentru evitarea posibilelor dezechilibre generate de introducerea decontării directe obligatorii precum și în vederea asigurării stabilității pieței de asigurare din România, proiectul instituie posibilitatea ca, pe baza reglementărilor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), BAAR să poată constitui o casă de cliring prin intermediul căreia să se realizeze rambursarea sumelor datorate între asigurători.
Prin proiectul de OUG privind modificarea și completarea Legii nr. 132/2017 se propun, în principal, următoarele:
♦ introducerea posibilității exprese a BAAR de a încheia acorduri de reciprocitate și cu organisme similare din state terțe, astfel încât persoanele fizice și juridice rezidente în state membre sau state terțe să beneficieze de garanția birourilor naționale, pe baza încheierii unor astfel de acorduri;
♦ modificarea mecanismului de decontare directă, în sensul transformării acestuia într-un serviciu obligatoriu a fi contractat atât de către asigurătorul RCA, cât și de către asigurat;
♦ introducerea posibilității de constituire, la nivelul BAAR, a unei case de cliring avându-se în vedere propunerea de modificare a mecanismului de decontare directă;
♦ completarea definiției mandatarului în vederea evitării conflictelor de interese, precum și definirea acestei noțiuni;
♦ introducerea noțiunii de preț de referință, cu caracter orientativ, pentru prețurile orelor de manoperă practicate de către unitățile de reparații auto și pentru cele practicate de către operatorii economici care desfășoară activități de închiriere autovehicule fără șofer cu plata anticipată a prestației contractate în cazul înlocuirii temporare a vehiculului avariat sau a despăgubirii pentru lipsa de folosință;
♦ modificarea perioadei pentru care poate fi încheiat contractul RCA de către persoanele fizice;
♦ corelarea contravențiilor cu obligațiile nou introduse în proiectul de OUG;
♦ corelarea sancțiunilor aplicate asigurătorilor RCA cu cele reglementate de Legea nr. 237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, respectiv la nivelul maxim al amenzilor din această lege, motivat de faptul că activitatea privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto desfășurată de asiguratorii RCA se circumscrie activității de asigurare astfel cum este prevăzută în Legea nr. 237/2015. MF menționează că aceste niveluri ale maximului amenzilor au fost reglementate la acest nivel prin ultimele acte normative europene aplicabile entităților din piața financiară.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice