MyWIZ - Business în cloud
MF: Proiectul amnistiei fiscale, publicat în transparență decizională

MF: Proiectul amnistiei fiscale, publicat în transparență decizională

Telex » Știri 3 septembrie, 10:00  

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională proiectul de Ordonanță de urgență pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, prin facilitățile fiscale prevăzute în proiect se urmărește, între altele, îmbunătățirea mediului de afaceri prin evitarea declanșării falimentului și salvarea companiilor aflate în dificultate financiară.

MF precizează, în Nota de fundamentare, că, în contextul actual, având în vedere faptul că gradul de recuperare a arieratelor este destul de scăzut, iar volumul creanțelor bugetare neîncasate la buget este de aproximativ 175 miliarde lei, măsurile de executare silită nu sunt o soluție pentru susținerea mediului de afaceri, context în care se impune adoptarea unor măsuri care să permită o mai bună colectare a creanțelor bugetare și care să nu antreneze efectul de neplată a datoriilor față de bugetul de stat.

Astfel, ținând cont de contextual macroeconomic al unei creșteri economice de 0,1% din PIB, de ritmul scăzut al colectării creanțelor bugetare, de ritmul de creștere a cheltuielilor publice, dar și de ținta de deficit bugetar asumată de 5% din PIB pentru anul 2024, categoriile de măsuri care se impun sunt următoarele: Măsuri pentru acordarea facilității fiscale constând în anularea unor obligații accesorii; Măsuri pentru monitorizarea cheltuielilor publice; Flexibilizarea alimentării Fondului de Rezervă Bugetară.

♦ Măsuri pentru acordarea facilității fiscale constând în anularea unor obligații accesorii

Inițiatorii proiectului menționează că facilitățile fiscale care îmbracă forma anulării obligațiilor de plată accesorii aferente creanțelor bugetare acordate pe termen limitat de timp pot conduce la recuperarea mai rapidă a arieratelor bugetare. În acest sens, se adoptă anularea accesoriilor pentru toate categoriile de debitori, cum ar fi persoane fizice sau juridice, indiferent de forma de proprietate, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice.

Astfel, se propun următoarele facilități fiscale:

A) Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate bugetului general consolidat, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții: stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, a cererii de anulare a accesoriilor, sub sancțiunea decăderii.

B) Anularea tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, declarate suplimentar de debitor prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de ANAF, cu următoarele condiții: declarația rectificativă să fie depusă începând cu data de 1 septembrie 2024 până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; obligația individualizată în declarația rectificativă să fie stinsă până la aceeași dată; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024 ; depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

C) Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv și stinse până la această dată, cu următoarele condiții: obligațiile bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, au fost stinse până la această dată; stingerea până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, a obligațiilor bugetare principale și accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea tuturor declarațiilor fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024; depunerea cererii de anulare a accesoriilor până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. Astfel, prin măsura propusă se permite anularea accesoriilor aferente unor obligații bugetare principale ce au fost stinse până la data de 31 august 2024 inclusiv, dacă aceste accesorii sunt calculate prin acte administrativ fiscale comunicate de organul fiscal.

D) Anularea tuturor accesoriilor, aferente obligațiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a controlului fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, cu următoarele condiții: diferențele de obligații bugetare principale să fie achitate în termenul de plată stabilit prin decizia de impunere; cererea de anulare a accesoriilor să fie depusă în 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, sub sancțiunea decăderii.

Anularea accesoriilor se aplică in condițiile anterior menționate și pentru: a) diferențele de obligații bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024 inclusiv, stabilite de organul fiscal competent prin decizie de impunere emisă și comunicată până la data intrării în vigoare ordonanței de urgență, ca urmare a unui control fiscal; b) obligațiile bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la 31 august 2024, stabilite prin decizie de impunere emisă din oficiu de organul fiscal sau prin declarație de impunere depusă cu întârziere de către contribuabil, în perioada 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024.

De asemenea, și contribuabilii la care urmează a începe inspecția pot depune declarații de impunere rectificative în primele 10 zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, iar, prin derogare de la prevederile Codului de procedură fiscală, acestea vor fi luate în considerare de organul fiscal. „Această măsură are ca scop acordarea posibilității contribuabililor de a beneficia de facilitatea fiscală prevăzută la lit. B, având în vedere că potrivit Codului de procedură fiscală eventualele declarații rectificative depuse de contribuabili pe perioada controlului fiscal nu se iau în considerare de organul fiscal. Este de menționat că cererea de anulare a accesoriilor, se soluționează de organul fiscal prin decizie de anulare a accesoriilor în cazul în care debitorul îndeplinește condițiile prevăzute pentru acordarea anulării accesoriilor sau prin decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor dacă debitorul nu îndeplinește condițiile de acordare a anulării acestora. Facilitățile prevăzute la lit. A - D sunt aplicabile și de alte autorități sau instituții publice care administrează obligații bugetare, în sensul că și aceste entități anulează accesoriile pentru obligațiile bugetare pe care le administrează, dacă sunt îndeplinite condițiile prevăzute de ordonanța de urgență”, se precizează în Nota de fundamentare.

„Ținând cont de faptul că volumul arieratelor este în creștere, precum și că, în contextul în care digitalizarea activității de executare silită prin înființarea popririlor bancare nu a condus la o mai bună colectare a veniturilor statului, constatându-se astfel faptul că mediul de afaceri se confruntă cu o lipsă temporară de lichidități, se impune adoptarea unor măsuri care să vină în sprijinul contribuabililor”, subliniază inițiatorii proiectului. În fapt, scopul facilităților fiscale este acela de a susține conformarea voluntară la plată, sens în care, prin măsurile adoptate de impulsionare a achitării obligațiilor fiscale/bugetare, statul se asigură pe de o parte de faptul că volumul arieratelor scade, iar, pe de altă parte, veniturile bugetare cresc, astfel încât să se poată susține cheltuielile care sunt imperios necesare a fi efectuate pentru susținerea economică.

Având în vedere faptul că facilitățile fiscale se acordă în baza unei cereri depuse de contribuabili, se constată că estimarea potențialilor beneficiari este relativă, ținând cont de faptul că pentru a li se acordă acestea este necesar să fie îndeplinite o serie de condiții, cum ar fi existența lichidităților financiare pentru achitarea obligațiilor fiscale principale. „În acest context, având în vedere, pe de o parte, că volumul total al arieratelor recuperabile se ridică la aproximativ 71,8 miliarde lei, din care 60,5 miliarde lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 11,3 miliarde lei sunt obligații fiscale accesorii, iar pe de altă parte, în condițiile în care din totalul de 1.179.440 contribuabili, ar accesa 15% dintre aceștia facilitatea fiscală constând în anularea obligațiilor fiscale accesorii, se constată că s-ar putea încasa suma de 9 miliarde lei, reprezentând obligații fiscale principale restante la data de 31 iulie 2024”, se arată în documentul citat.

♦ Anularea unor obligații fiscale principale în cazul persoanelor fizice

O altă facilitate fiscală prevăzută de proiectul aflat în dezbatere publică prevede ca în cazul debitorilor, persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procent de 50% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, să se acorde: anularea unui procentaj de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv. Prin această măsură fiscală se are în vedere impulsionarea achitării voluntare de către contribuabili persoane fizice, a obligațiilor fiscale cu o valoare nesemnificativă, ținând cont de faptul că statul român trebuie să-și axeze atenția asupra celor care prezintă un risc fiscal ridicat de neplată din perspectivă bugetară. În acest context, la data de 31 iulie 2024, un număr de 705.432 contribuabili persoane fizice, înregistrează obligații fiscale principale restante sub plafonul de 5.000 lei, în cuantum de 0,6 miliarde lei, din care 0,45 miliarde lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 0,15 miliarde lei reprezintă obligații fiscale accesorii.

Pe de altă parte, în cazul debitorilor persoane fizice, inclusiv cele care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere și care înregistrează obligații bugetare restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de data de 25 noiembrie 2024, se propune să se acorde: anularea unui procentaj de 25% din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv; anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv. Raportat la această facilitate fiscală, se constată că un număr de 122.311 contribuabili persoane fizice înregistrează obligații fiscale principale restante al căror cuantum depășește plafonul de 5.000 lei. Astfel, cuantumul obligațiilor fiscale restante la data de 31 iulie 2024 datorate de contribuabilii persoane fizice care se încadrează în această condiție se ridică la 6,1 miliarde lei, din care 4,2 miliarde lei reprezintă obligații fiscale principale, iar 1,9 miliarde lei sunt obligații fiscale accesorii. Nu fac obiectul amnistiei fiscale obligațiile fiscale/bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare până la termenele prevăzute pentru acordarea facilităților fiscale prevăzute în ordonanța de urgență, precum și obligațiile bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive. În acest sens, contribuabilii declară pe propria răspundere prin cererea de anulare depusă, faptul că nu se află în niciuna dintre aceste situații. Cuantumul obligațiilor bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive este de 8,19 miliarde lei, din care 7,69 miliarde lei în cazul persoanelor fizice și 0,5 miliarde lei la persoane juridice.

♦ Acordarea bonificațiilor financiare

O altă facilitate fiscală propusă vizează acordarea unei bonificații de 3% din impozitul pe profit anual și din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. În cazul grupului fiscal, bonificația se aplică la impozitul pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă. Bonificația se acordă din oficiu de către organul fiscal central, prin emiterea unei decizii și în situația respectării condițiilor prevăzute de actul normativ. Sumele care fac obiectul bonificației nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului în conformitate cu prevederile art. 167 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Prin excepție, obligațiile fiscale care fac obiectul bonificației, pentru care se împlinește termenul de prescripție a dreptului de a cere restituirea, se restituie potrivit art. 168 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, dacă acestea nu au fost compensate cu alte obligații bugetare. Bonificația nu se aplică în cazul în care la sfârșitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, contribuabilii datorează impozit minim pe cifra de afaceri, potrivit art. 181 din Legea 227/2015, cu modificările și completările ulterioare.

Această măsură fiscală are în vedere faptul că obligația fiscală reprezentând impozit pe profit/impozit pe veniturile microîntreprinderilor, declarată anual, are un impact financiar semnificativ pentru contribuabili, din perspectiva lichidităților financiare pe care trebuie să le dețină în vederea respectării termenului legal de plată. În acest context, pentru a veni în sprijinul contribuabililor buni platnici și recompensarea acestora pentru conformarea voluntară la plată, se impune acordarea unei bonificații în condițiile în care aceștia își declară și li se stinge integral și la termenele prevăzute de lege impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. „Raportat la cuantumul obligațiilor fiscale resprezentând impozit pe profit anual/impozit pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului 2024 care ar putea fi încasat prin acordarea unei astfel de facilități fiscale, s-au avut în vedere sumele încasate din aceste impozite în anul 2024, pentru impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2023, care a fost în valoare de aproximativ 3 miliarde lei - impozit pe veniturile microîntreprinderilor și 29 miliarde lei - impozitul pe profit anual. Astfel, prin aplicarea procentajului de 3% din aceste sume, rezultă o sumă estimată de aproximativ 0,9 miliarde lei”, se relevă în Nota de fundamentare.

♦ Măsuri pentru reducerea deficitului bugetar, precum și alte categorii de măsuri

De asemenea, prin proiectul de OUG se propun o serie de măsuri menite să conducă la reducerea cheltuielilor bugetare, astfel: plata eșalonată, în perioada 2025-2029, a diferenței dintre drepturile salariale stabilite prin acordarea valorii de referință sectorială în cuantum de 605,225 lei prin ordin/decizie a conducătorilor instituțiilor din sistemul judiciar și drepturile salariale aflate în plată începând cu data de 1 ianuarie 2018; limitarea, începând cu luna septembrie 2024 a unor naturi de cheltuieli cu bunurile și serviciile și a cheltuielilor cu investițiile; limitarea acordării unor drepturi de care beneficiază anumite categorii de personal din sectorul bugetar (stimulente acordate din fonduri externe nerambursabile, decontarea cheltuielilor de transport la plecarea în concediu); reglementări cu privire la emiterea și plata titlurilor de despăgubire emise în baza legislației în domeniul despăgubirilor proprietății; reglementări cu privire la asigurarea unei conduite prudente în ceea ce privește deschiderile de credite și plăți efectuate de autoritățile publice; suspendarea unor reglementări în domeniul ocupării posturilor vacante, respectiv reorganizării autorităților și instituțiilor publice; reglementarea posibilității ca la nivelul Casei Naționale de Asigurări Sociale de Sănătate să poată fi utilizate sumele reținute în temeiul art. 21 alin. (5) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare; - reglementarea posibilității alocării din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului pentru Casa Națională de Pensii Publice și Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă; autorizarea ordonatorilor principali de credite de a efectua virări de credite de angajament si credite bugetare în vederea asigurării necesităților de finanțare curente; autorizarea Ministerului Finanțelor de a solicita ordonatorilor principali de credite disponibilizarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului a economiilor constatate din analiza execuției bugetare; alocarea de sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului numai în situația în care la nivelul ordonatorului principal de credite nu este posibilă asigurarea acestora prin modificarea repartizării pe trimestre a bugetului aprobat sau prin virări de credite de angajament și credite bugetare, inclusiv în condițiile reglementate prin prezentul proiect; majorarea de la 1.000.000 mii lei la 2.000.000 mii lei a plafonului de contractare de împrumuturi pentru unitățile administrativ- teritoriale; majorarea plafonului de contractare a împrumuturilor de către unitățile administrativ-teritoriale cu suma de 1,5 miliarde lei, precum și a plafonului de tragere cu suma de 0,700 miliarde lei; reglementarea modalității de utilizare la nivelul unităților administrativ-teritoriale a excedentului anilor precedenți, precum și a sumelor neutilizate pentru implementarea Programului pentru școli al României, precum și unele măsuri cu privire la rectificările bugetelor autorităților locale; reglementarea unor măsuri cu privire la aplicarea prevederilor art. 32 alin. (1) - (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023 precum și cu privire la activitatea operatorilor economici cu capital integral de stat; posibilitatea încheierii de contracte adiționale la contractele de finanțare încheiate din fonduri externe nerambursabile cu beneficiarii pentru infrastructura de transport feroviar și/sau cu metroul, având ca sursă de finanțare emisiunea de euroobligațiuni verzi; - autorizarea ordonatorilor principali de credite să opereze virări fn bugetele activităților finanțate integral din venituri proprii, repectiv în bugetele instituților finanțate parțial din venituri proprii; autorizarea ordonatorilor principali de credite să aprobe spre finanțare programe bugetare noi, prin redistribuiri de la celelalte programe finanțate în prezent; reglementări cu privire la proiectele finanțate din fonduri externe nerambursabile aferente perioadei de programare 2021-2027.

♦ Măsuri pentru utilizarea disponibilului necesar proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile

Având în vedere insuficiența fondurilor publice pentru finanțarea rambursării cheltuielilor eligibile efectuate în cadrul proiectelor 2014-2020 (inclusiv a celor rezultate în urma supracontractării), în contextul marjei bugetare restrânse, precum și a atingerii alocării de fonduri europene în cadrul programelor operaționale din finanțare europeană, este necesară continuarea reglementării asigurării unor surse alternative de finanțare a acestor proiecte 2014-2020, menționează MF. Astfel, prin prezentul act normativ se propune prorogarea atât a termenului de utilizare temporară a fondurilor europene nerambursabile disponibile aferente PNRR, pentru programele operaționale finanțate din fonduri europene structurale și de investiții aferente perioadei de programare 2014-2020, cât și a celui de reîntregire, de la finele anului 2024 până la sfârșitul anului 2025. Ulterior, aceste sume vor fi reîntregite până la finele anului 2025 din sumele alocate de la bugetul de stat, potrivit art. 10 lit. a) din OUG nr. 40/2015, cu modificările și completările ulterioare, în limita alocărilor bugetare, precum și din sumele disponibile existente în contul de disponibil 57.07.03.60, deschis la Trezoreria Operativă Centrală pe numele Ministerului Finanțelor, după caz.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.