MyWIZ - Business în cloud
MF: Proiectul Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, în consultare publică

MF: Proiectul Procedurii de anulare a unor obligații bugetare, în consultare publică

Numărul 36, 11-17 sep. 2024  »  Direct de la sursă

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat astăzi în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare. MF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin art. I-XIV și XVI din OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost instituite măsuri de acordare a unor facilități fiscale prin anularea dobânzilor, penalităților, accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, precum și reducerea obligațiilor principale, care vizează toți contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024 (persoane fizice sau juridice, de drept public sau privat, asocieri și alte entități fără personalitate juridică, persoane fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii liberale, unități administrativ-teritoriale sau subdiviziuni administrativ-teritoriale ale municipiului București ori instituții publice), astfel:

Măsura 1 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cazul contribuabililor care datorează la această dată atât obligații bugetare accesorii, cât și obligații bugetare principale; în acest caz, pentru a beneficia de măsura anulării accesoriilor, contribuabilii trebuie să plătească obligațiile bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, să achite obligațiile curente (cele născute după 1 septembrie 2024), să depună toate declarațiile fiscale și să depună cererea de anulare a acesoriilor până la data 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii;

Măsura 2 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente diferențelor de obligații bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declarație rectificativă, cu scadență anterioară datei de 31 august 2024 inclusiv; în acest caz, contribuabilii care consideră că sunt erori în sumele declarate inițial pot depune declarație rectificativă prin care să declare obligațiile suplimentare și pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor declarate suplimentar dacă plătesc aceste obligații, precum și obligațiile curente (cele născute după 1 septembrie 2024), depun toate declarațiile fiscale și depun cererea de anulare a accesoriilor până la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sancțiunea decăderii;

Măsura 3 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadențe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, dacă la această dată contribuabilul datorează doar accesorii, iar obligațiile bugetare principale au fost stinse; în acest caz, pentru a beneficia de măsura anulării accesoriilor, contribuabilii trebuie să plătească obligațiile curente (cele născute după 1 septembrie 2024), să depună toate declarațiile fiscale și să depună cererea de anulare a acesoriilor până la 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decăderii. Totodată, în situația în care dobânzile, penalitățile și toate accesoriile aferente obligațiilor bugetare principale principale au fost stinse după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, respectiv după data de 6 septembrie 2024, acestea se anulează și sunt supuse restituirii;

Măsura 4 - Anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin decizie de impunere emisă ca urmare a control fiscal, care este în curs de derulare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență; în acest caz, contribuabilii care la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență au în derulare un control fiscal pot beneficia de anularea accesoriilor aferente obligațiilor stabilite suplimentar de organul de control dacă plătesc aceste obligații până la termenul de plată stabilit în decizia de impunere și dacă depun cererea de anulare a accesoriilor în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere, indiferent dacă acest control a fost finalizat până la data de 25 noiembrie 2024 sau ulterior acestei date;

Măsura 5 - Anularea obligațiilor fiscale principale în cazul persoanelor fizice.

Pentru persoanele fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv în cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, stinse în procentaj de 50% până la data de 25 noiembrie 2024, dar nu mai târziu de această dată, se acordă: anularea unui procent de 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Pentru persoanele fizice care înregistrează obligații bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, în cuantum mai mare de 5.000 lei, stinse în procent de 75% până la data de 25 noiembrie 2024, dar nu mai târziu de această dată, se acordă: anularea unui procent de 25% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv; anularea dobânzilor, penalităților și a tuturor accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

În acest context, a fost elaborat acest nou proiect de Ordin al ministrului finanțelor pentru aprobarea Procedurii de anulare a obligațiilor bugetare, care conține următoarele prevederi: ● la sfera de aplicare sunt definite obligațiile bugetare administrate de organul fiscal central, care pot face obiectul ordonanței de urgență; ● sunt enumerate categoriile de debitori care pot beneficia de facilitățile fiscale; ● se reglementează cine acordă aceste facilități; ● care sunt facilitățile fiscale care se acordă, precum și categoriile de obligații de plată accesorii care intră sub incidența acestuia.

Totodată, sunt detaliate atât procedura de acordare a amânării la plată, cât și procedura de acordare a anulării obligațiilor de plată accesorii sau procedura de retragere a notificării/cererii de anulare a accesoriilor, după caz. În acest sens, se reglementează și colaborarea între organul fiscal central și autoritățile/instituțiile publice care transmit organului fiscal central titluri executorii spre recuperare. De asemenea, se prevede în proiectul de Ordin și situația anulării obligațiilor accesorii în cazul persoanelor pentru care s-a atras răspunderea, precum și în cazul persoanelor care au în derulare o eșalonare la plată.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.