Card Cadou Edenred - oferă un cadou personalizat la ocazii speciale
MF propune alocarea a 5 miliarde lei pentru investiții strategice în industria prelucrătoare

MF propune alocarea a 5 miliarde lei pentru investiții strategice în industria prelucrătoare

Numărul 47, 27 nov. - 3 dec. 2024  »  Direct de la sursă

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de OUG publicat în transparență decizională, o serie de măsuri pentru acordarea de sprijin proiectelor de investiții strategice în domeniul industriei prelucrătoare. Prin acest proiect se aprobă „Programul pentru proiectele strategice în industria prelucrătoare” finanțat din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Finanțelor – Acțiuni Generale cu valoarea maximă de 5 miliarde lei, care se derulează în perioada 2025-2030. Prin programul menționat, investitorii care implementează proiecte de investiții strategice pot beneficia de ajutor de stat în baza unor scheme de ajutor de stat sau sub forma unui ajutor de stat ad-hoc.

Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, documentul lansat în consultare publică are drept scop reglementarea cadrului legal pentru acordarea de facilități investițiilor cu impact semnificativ din domeniul industriei prelucrătoare implementate de investitori cu respectarea legislației specifice în domeniul ajutorului de stat. Prin investiție strategică se înțelege acea investiție care îndeplinește cumulativ următoarele condiții: a) constă în investiții în active corporale și necorporale legate de: înființarea unei unități noi; extinderea capacității unei unități existente; diversificarea producției unei unități care presupune obținerea de produse sau servicii care nu au mai fost fabricate anterior în unitate; schimbarea fundamentală a procesului general de producție a produsului/produselor sau a prestării generale a serviciului/serviciilor unei unități existente; b) este realizată într-unul din sectoarele de activitate prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență; c) are o valoare de minimum 150 milioane euro; d) creează în mod direct un număr de minimum 100 de locuri de muncă direct productive nou create și le păstrează pentru încă 5 ani de la finalizarea investiției; e) este implementată într-o regiune de dezvoltare din România, cu excepția regiunii de dezvoltare București-Ilfov.

Prin excepție, în cazul unei unități existente, investitorii care realizează o schimbare fundamentală a procesului general de producție care asigură tranziția verde și digitală sau care implementează procese de producție cu componentă de cercetare sau inovare ce determină diversificarea producției unei unități care presupune obținerea de produse sau servicii care nu au mai fost fabricate anterior în unitate trebuie să îndeplinească condițiile menționate anterior la literele b) și e), precum și următoarele condiții: a) valoarea investiției să fie de minimum 50 milioane euro; b) numărul de locuri de muncă direct productive nou create să fie de minimum 50 și le păstrează pentru încă 5 ani de la finalizarea investiției.

Echivalentul în lei pentru valorile exprimate în euro se calculează la cursul de schimb mediu stabilit de Banca Națională a României pentru luna anterioară datei depunerii cererii pentru obținerea ajutorului de stat. Declararea investițiilor ca fiind de interes strategic se va realiza prin Hotărâre a Guvernului, promovată la inițiativa MF, ca punct focal pentru investiții strategice în industria alimentară, industria chimică, industria farmaceutică, industria metalurgică etc.

Prin proiectul de act normativ se propun măsuri care să contribuie la un mediu investițional atractiv pentru investițiile strategice, structurate pe trei teme majore: ♦ ajutor de stat și fiscalitate; ♦ obținerea avizelor și autorizațiilor; ♦ sprijinirea operațiunilor de integrare a investițiilor în cadrul localităților.

MF colaborează cu autoritățile și instituțiile publice implicate în acordarea de facilități potrivit prezentului act normativ și centralizează toate măsurile de sprijin a investițiilor strategice în domeniul industriei prelucrătoare inițiate de acestea în vederea includerii în măsurile de ajutor de stat prevăzute. De asemenea, prin proiect se propune Ministerul Finanțelor ca autoritate publică desemnată pentru a elabora proiectele de acte normative prin care se instituie schemele de ajutor de stat/ajutoarele individuale prin care se asigură finanțarea acestora.

Proiectele de investiții se declară de interes strategic prin HG, la propunerea Ministerului Finanțelor pe baza documentelor prezentate de investitor. Pentru declararea proiectului de investiții ca fiind de interes strategic la nivelul Ministerului Finanțelor se constituie o Comisie de Analiză a Proiectelor de Investiții Strategice (CAPIS), care analizează îndeplinirea de către investitor a condițiilor prevăzute de ordonanța de urgență. În vederea realizării atribuțiilor suplimentare prevăzute în sarcina Ministerului Finanțelor, care rezultă din gestionarea Programului pentru proiectele strategice în industria prelucrătoare, precum și a schemelor de ajutor de stat/ajutoarelor de stat ad-hoc prevãzute de proiectul de ordonanță de urgență, atribuțiile suplimentare și numãrul de posturi al MF se stabilesc prin actul normativ de organizare și funcționare a instituției.

Referitor la obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor, prin proiect se propun o serie de măsuri care să sprijine scurtarea termenelor necesare pentru implementarea și operaționalizarea investițiilor, astfel încât activitățile de producție să fie cât mai rapid demarate pentru ca efectele scontate (crearea de locuri de muncă directe și indirecte în industriile și serviciile conexe, producția industrială, încasarea de taxe la buget etc.) să fie cât mai rapide. Astfel, se propune înlocuirea zilelor lucrătoare cu calendaristice, stabilire unui termen maxim pentru emiterea tuturor avizelor, introducerea unor mecanisme de avizare tacită deja existente în legislația privind infastructura de transport de interes național. Referitor la sprijinirea operațiunilor de integrare a investițiilor în cadrul localităților, prin proiect se propun o serie de instrumente la dispoziția autorităților publice locale, astfel încât să poată să realizeze investiții publice complementare celor private.

Noul proiect de OUG prevede și alte facilități pentru investitori, precum: • proiectele de investiții majore sunt scutite de la plata oricăror taxe sau tarife solicitate prin certificatele de urbanism și stabilite prin hotărârile consiliilor locale sau județene; • terenurile proprietate publică sau privată a statului sau a unităților administrativ teritoriale pot fi concesionate prin atribuire directă, iar la încetarea contractului de concesiune bunurile care au rezultat în urma implementării proiectelor de investiții strategice realizate pe terenuri proprietate a statului sau a unităților administrativ-teritoriale, rămân în proprietatea concesionarului; • terenurile proprietate publică a statului sau a unităților administrativ teritoriale pe care s-a realizat investiția pot fi trecute în proprietatea privată a statului sau a unităților administrativ teritoriale, în condițiile art.361 din OUG nr.57/2019, în vederea vânzării către concesionar, după menținerea investiției strategice pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la data finalizării acesteia, condiționat de îndeplinirea de către investitor a obligațiilor asumate. Vânzarea - cumpărarea terenului se aprobă prin Hotărâre a Guvernului, a consiliilor județene/locale, după caz, pe bază de raport de evaluare pentru stabilirea valorii de piață întocmit în condițiile legii. • autoritățile administrației publice locale asigură accesul la rețeaua de transport națională și transeuropeană a amplasamentelor de teren pe care urmează a se realiza proiectele de investiții majore; • pentru rețele de utilități publice, operatorii economici de utilități publice au obligația alocării de fonduri și realizării obiectivelor de investiții pe toată durata implementării proiectului de investiții; • se instituie posibilitatea acordării, prin Hotărâre a Consiliului local, a unei reduceri de la plata impozitului/taxei pe teren pentru terenurile pe care sunt realizate proiecte de investiții declarate de interes strategic, deținute în proprietate de investitor/concesionate, și respectiv de la plata impozitului pe clădiri pentru clădirile rezultate ca urmare a implementării proiectelor de investiții declarate de interes strategic ce se află astfel în proprietatea investitorului. Reducerea poate fi acordată pe o perioadă determinată de timp, de cel mult 5 ani fiscali, calculată începând cu 1 ianuarie a anului următor celui în care persoana impozabilă depune documentele justificative, precum și într-un cuantum limitat, de până la 50% din valoarea impozitului/taxei; • pentru proiectele de investiții strategice realizate în domeniul industriei prelucrătoare se acordă, o singură dată, o bonificație sub forma unui credit fiscal în cuantum de 10% din valoarea totală a cheltuielilor eligibile aferente investiției strategice efectuate de contribuabili, dar nu mai mult de 25 milioane euro echivalentul în lei la data acordării ajutorului de stat, care poate fi utilizată pentru o perioadă de cel mult 5 ani; • Agenția Română de Investiții și Comerț Exterior (ARICE) desfășoară prin personalul de specialitate activități de promovare/publicitate pentru facilitățile acordate/oportunitățile de investiții în industria prelucrătoare în România. În perioada 2025 -2030, în bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru categoriile de cheltuieli menționate în proiectul de act normativ se implementează Programul Național „Promovarea Oportunităților de Investiții în Industria Prelucrătoare” care este gestionat și administrat prin ARICE în valoare de 375 milioane lei pentru o perioadă de 5 ani; • investitorii care implementează proiecte de investiții strategice pot încheia parteneriate de educație și formare specializată cu unitățile de învățământ superior sau cu unitățile de învățământ din sistemul de educație preuniversitar prin care se stabilesc domeniile de specializare, necesarul de forță de muncă specializată, programele școlare precum și alte categorii de măsuri care sunt necesare pentru formarea forței de muncă. Programele de educație și formare specializată se aprobă de către unitățile de învățământ potrivit prevederilor legale în vigoare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)




Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.