MyWIZ, secretul contabililor de succes
MF propune modificări la reglementările privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto

MF propune modificări la reglementările privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto

Telex » Știri 9 octombrie 2023  

♦ Vor intra sub obligația de asigurare și vehicule care, conform legislației naționale, nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice etc.)

Ministerul Finanțelor (MF) a lansat astăzi în dezbatere publică un proiect de Lege pentru modificarea și completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie, proiect prin care urmează să fie aduse o serie de amendamente semnificative, care au ca scop – potrivit Expunerii de motive – „asigurarea protecției persoanelor prejudiciate RCA, a asiguratului și respectarea obligațiilor legale ce sunt în legătură cu încheierea contractelor RCA în baza cărora se acordă despăgubiri în cazul accidentelor de vehicule”.

Inițiatorii proiectului menționează, în Expunerea de motive, că legislația în domeniul răspunderii civile auto necesită a fi revizuită conform noilor prevederi ale legislației europene, prevederi ce în baza art. 148 alin. (2) din Constituția României, republicată, au un caracter obligatoriu și au prioritate în raport cu prevederile contrare ale legislației naționale.

Potrivit reprezentanților MF, unul dintre cele mai importante motive care justifică noua propunere legislativă este problematica acoperirii despăgubirilor victimelor accidentelor de circulație, persoanelor prejudiciate prin accidente de vehicule atunci când vehiculele care produc aceste accidente nu sunt înmatriculabile/înregistrabile însă sunt utilizate în trafic sau în zone private ce sunt deschise circulației publicului. „Ca urmare a dezvoltării tehnologice, pe piața din România au intrat numeroase tipuri noi de vehicule motorizate, vehicule care datorită caracteristicilor acestora nu se supun obligației de înmatriculare/înregistrare, însă produc accidente din care rezultă daune materiale, precum și vătămări corporale. Unele dintre acestea sunt acționate de un motor pur electric, altele de echipamente auxiliare, iar astfel de vehicule ar trebui luate în considerare la definirea noțiunii de «vehicul» pentru care este impusă obligația de asigurare RCA în UE și România. Definiția respectivă ar trebui să se bazeze pe caracteristicile generale ale unor astfel de vehicule, în special viteza maximă constructivă și masa proprie, și ar trebui să se prevadă faptul că sunt incluse numai acele vehiculele antrenate de motoare ce generează putere mecanică. Definiția ar trebui să se aplice indiferent de numărul de roți ale vehiculului și indiferent dacă vehiculele sunt supuse obligației de înmatriculare/înregistrare sau nu. Lipsa unei astfel de reglementări conduce la excluderea acestor vehicule de la obligația de asigurare, caz în care nu sunt acoperite prejudiciile produse persoanelor prejudiciate/vătămate ca urmare a unor accidente de circulație produse în trafic pe drumuri deschise circulației publice sau pe drumuri private, neîngrădite, în care accesul persoanelor nu este interzis”, menționează inițiatorii proiectului.

Totodată – precizează MF, în Expunerea de motive – propunerea legislativă este justificată și de faptul că, actuala legislație RCA obligă proprietarii de vehicule să se asigure RCA și să mențină în valabilitate această asigurare pe toată perioada în care vehiculele sunt înmatriculate/înregistrate. Această obligație a fost introdusă în legislația națională ca urmare a obligației instituite prin Directiva 2009/103/CE care obligă statele membre să adopte toate măsurile utile pentru ca răspunderea civilă pentru pagubele produse de vehiculele care staționează în mod obișnuit pe teritoriul său să fie acoperită printr-o asigurare. Însă, prin noile modificări aduse prin Directiva 2021/2118/CE legislația europeană permite statelor membre să poată deroga de la obligația de asigurare în ceea ce privește vehiculele care sunt retrase temporar sau permanent din circulație și a căror utilizare este interzisă, cu condiția să existe stabilită o procedură administrativă sau o altă măsură verificabilă în conformitate cu dreptul intern și cu condiția ca daunele provocate de acestea să fie acoperite la același nivel cu cel pe care îl garantează încheierea unui contract RCA. O altă excepție de la obligația de asigurare prevăzută de directivă poate fi în cazul utilizării vehiculelor în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor și competițiilor, precum și al antrenamentelor, testărilor și demonstrațiilor, inclusiv al celor de viteză, fiabilitate sau îndemânare, permise în conformitate cu legislația națională. Aceste activități ar trebui să se desfășoare într-o zonă cu acces restricționat și demarcată astfel încât să se asigure că traficul obișnuit, membrii publicului și orice persoană care nu are legătură cu activitatea respectivă nu pot să împartă traseul. Astfel de activități includ, de obicei, circuitele sau traseele desemnate ale sporturilor cu motor și zonele din imediata vecinătate, cum ar fi zonele de securitate, standurile și garajele, unde riscul unui accident este mult mai mare în comparație cu drumurile normale și în care ar trebui să fie interzisă circulația persoanelor neautorizate. O exceptare în cazul evenimentelor și activităților sportive cu motor ar trebui să se aplice numai în cazul în care organizatorul evenimentului sau al activității sau orice altă parte are încheiată o asigurare sau pune la dispoziție o garanție alternativă care acoperă prejudiciile produse oricărei părți terțe la nivelul minim prevăzut de legislația RCA ce transpune prevederile Directivei 2021/2118/CE. Exceptarea de la obligația de asigurare ar trebui să poată fi aplicabilă și vehiculelor speciale cu motor utilizate exclusiv de către persoane cu dizabilități fizice.

Un alt motiv care justifică propunerea legislativă îl reprezintă necesitatea modificării modului în care controalele privind asigurarea RCA sunt realizate. Conform prevederilor legislației europene, statele membre nu pot să efectueze controale privind asigurarea vehiculelor care staționează în mod obișnuit pe teritoriul unui alt stat membru, precum și a vehiculelor care staționează în mod obișnuit pe teritoriul unui stat terț și care intră pe teritoriul lor de pe teritoriul unui alt stat membru. Însă, noile evoluții tehnologice, precum tehnologia de recunoaștere automată a plăcuțelor de înmatriculare, permit controale privind asigurarea vehiculelor fără oprirea acestora astfel neafectând libera circulație a persoanelor. „Prin urmare, aceste controale trebuie permise dacă sunt necesare și proporționale, fac parte dintr-un sistem general de control pe teritoriul național inclusiv pentru vehiculele care staționează în mod obișnuit pe teritoriul României și nu sunt discriminatorii”, precizează inițiatorii proiectului.

De asemenea, în promovarea proiectului s-a avut în vedere necesitatea de a facilita recunoașterea istoricului daunelor atunci când se încheie un nou contract RCA, caz în care ar trebui să fie posibil a fi identificat cu ușurință istoricul daunelor anterioare ale asiguraților sau ale potențialilor asigurați. Pentru a simplifica verificarea certificatelor privind istoricul daunelor, este important ca formatul și conținutul lor să fie identic în toate statele membre ale UE, acesta fiind stabilit prin acte delegate ale Comisiei Europene. În plus, societățile de asigurare care iau în considerare certificatele privind istoricul daunelor pentru a stabili primele de asigurare RCA nu ar trebui să discrimineze pe motiv de naționalitate sau de condiții ce sunt în legătură cu reședința anterioară a asiguratului, tratând un certificat emis într-un alt stat membru în același mod în care tratează un certificat emis în România. În acest sens, asigurătorul RCA ar trebui să aplice unui client din alt stat membru orice reducere de care ar beneficia un client român aflat într-o situație identică, inclusiv reducerile prevăzute de sistemul „bonus-malus”.

În acest context, aspectele reglementate de proiectul lansat în dezbatere publică vizează:

  • Definiția „vehiculului” în sensul în care obligația de asigurare se raportează la anumite criterii de natură tehnică. Ca urmare, vor intra sub obligația de asigurare și vehicule ce conform legislației naționale nu sunt supuse înmatriculării/înregistrării (trotinete electrice, biciclete electrice și alte vehicule).

Astfel, potrivit definiției din proiect, vehiculul reprezintă: a) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu o viteză maximă constructivă mai mare de 25 km/h; sau b) orice mijloc de transport pe uscat cu propulsie proprie cu masă proprie mai mare de 25 kg și o viteză maximă constructivă mai mare de 14 km/h; c) orice remorcă destinată utilizării cu vehiculul menționat la lit. a) sau b), indiferent dacă este cuplată sau necuplată; d) tramvai;

  • Limitarea acoperirii RCA pe baza noțiunii de utilizare a unui vehicul. Sunt eliminate cazurile în care accidentele sunt produse în situații în care vehiculele nu sunt utilizate ca mijloc de transport;
  • Reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat în directivă;
  • Modalitatea de control a asigurării RCA. Se permite utilizarea unor dispozitive electronice de control a asigurării RCA în trafic, fără oprirea vehiculelor, în măsura în care legislația GDPR este respectată;
  • Introducerea unui tipizat standardizat la nivel european în ceea ce privește atestarea istoricului daunelor întâmplate acoperite de RCA ale asiguratului;
  • Reglementarea posibilității suspendării efectelor contractului RCA la cerere pe perioada suspendării înmatriculării vehiculului cu introducerea unor obligații în sarcina asiguratului în această perioadă.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.