MyWIZ, secretul contabililor de succes
MF propune noi măsuri în vederea creșterii interesului investitorilor pentru realizarea de investiții pe piața de capital

MF propune noi măsuri în vederea creșterii interesului investitorilor pentru realizarea de investiții pe piața de capital

Telex » Știri 27 aprilie 2022  

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, în transparență decizională, un proiect de OUG pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri de punere în aplicare a unor prevederi din Regulamentul (UE) 2020/1503 al Parlamentului European și al Consiliului din 7 octombrie 2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri și de modificare a Regulamentului (UE) 2017/1129 și a Directivei (UE) 2019/1937. Proiectul are în vedere, în esență, crearea cadrului legal privind furnizorii de servicii de finanțare participativă.

Potrivit inițiatorilor, finanțarea participativă reprezintă un tip de activitate în cadrul căreia un furnizor de servicii de finanțare participativă, fără a-și asuma el însuși riscuri, administrează o platformă digitală, deschisă publicului, pentru a pune în legătură sau pentru a facilita punerea în legătură a potențialilor investitori sau împrumutători cu mediul de afaceri care caută finanțare. O astfel de finanțare ar putea consta în împrumuturi, achiziționarea de valori mobiliare sau alte instrumente admise în scopul finanțării participative.

Prin proiectul de OUG se are în vedere modificarea următoarelor acte normative: Legea nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare; OUG nr.32/2012 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare și societățile de administrare a investițiilor, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 297/2004 privind piața de capital, cu modificările și completările ulterioare; OUG nr.93/2012 privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității de Supraveghere Financiară; Legea nr. 74/2015 privind administratorii de fonduri de investiții alternative; Legea nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață, republicată; Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare; Legea nr. 243/2019 privind reglementarea fondurilor de investiții alternative și pentru modificarea și completarea unor acte normative; Legea nr. 88/2021 privind Fondul de compensare a investitorilor.

Inițiatorii menționează, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că „reglementarea furnizorilor de servicii de finanțare participativă reprezintă un obiectiv strategic în ecuația momentului, generat de schimbările paradigmei economice în conjunctura pandemică internațională, precum și pentru asigurarea protecției operatorilor și investitorilor împotriva practicilor neloiale, abuzive și frauduloase”. Prin promovarea acestei OUG se dorește implementarea unor mecanisme de verificare și autorizare corecte și eficiente care să asigure monitorizarea acestor activități, precum și atragerea unor noi jucători pe piața de capital din România.

Prin  proiect se are în vedere, între altele, modificarea Legii nr.346/2004 prin completarea definiției „investitori instituționali” din cuprinsul legii ca urmare a necesității de facilitare a accesului întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), la finanțarea de către unele dintre categoriile de clienți profesionali prevăzute de Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, cu modificările și completările ulterioare. În acest sens, propunerea are în vedere includerea clienților profesionali menționați la art. 2 alin. (1) lit. a) din Anexa nr. 2 a Legii nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, în categoria investitorilor instituționali în scopul facilitării accesului IMM-urilor la finanțarea de către aceste entități.

Prin modificarea și completarea OUG nr.32/2012, prin acest proiect se are în vedere, de asemenea, armonizarea prevederilor legislației specifice domeniului fondurilor de investiții și administratorilor acestora cu prevederile Legii nr.31/1990 aplicabile în materia reprezentării legale (în speță reprezentarea administratorului unic persoana juridică al unei societăți pe acțiuni).

Totodată, proiectul de ordonanță de urgență propune și revizuirea cadrului legal primar ce vizează regimul contravențional și sancționatoriu prevăzut în OUG nr.32/2012, Legea nr.74/2015, Legea nr.126/2018 și Legea nr.243/2019, aplicabile în domeniul Organismelor de Plasament Colectiv în Valori Mobiliare (OPCVM), Fondurilor de Investiții Alternative (FIA), Administratorilor de Fonduri de Investiții Alternative (AFIA), Societăților de Servicii de Investiții Financiare (SSIF), operatorilor de piață, depozitarului central etc., în vederea completării regimului legal contravențional și sancționatoriu instituit prin legislația pieței de capital și a alinierii/armonizării măsurilor contravenționale și sancționatorii impuse prin aceste legi, îmbunătățindu-se astfel gradul de omogenitate al legislației specifice pieței de capital.

În ceea ce privește modificarea și completarea Legii nr.74/2015 prin proiect se au în vedere: introducerea unei noi categorii de investitori eligibili pentru a investi în anumite tipuri de FIA (de exemplu, investitori semi-profesionali) ce au fost definiți în acest sens la nivelul proiectului de ordonanță de urgență; introducerea unor prevederi cu privire la posibilitatea AFIA înregistrați/ autorizați de a distribui titluri de participare ale FIAIP din România pe care le administrează către investitorii semiprofesionali; modificarea prevederilor privind administrarea transfrontalieră în vederea clarificării modalităților de desfășurare a acestei activități (de exemplu, administrare transfrontalieră atât prin sucursală, cât și direct); armonizarea cu prevederile Legii nr.31/1990 aplicabile în materia reprezentării permanente (în speță: în cazul AFIA care administrează un FIA de tip societate de investiții, persoanele din conducerea efectivă a AFIA sunt considerate reprezentanți permanenți în sensul art.153^13 alin.(2) din Legea societăților nr.31/1990). În acest sens, se asigură posibilitatea persoanelor ce alcătuiesc conducerea efectivă a unei AFIA de a fi reprezentanți permanenți, în sensul Legii nr.31/1990; revizuirea regimului contravențional și sancționatoriu prevăzut de lege.

În ceea ce privește modificarea Legii nr.24/2017, prin proiect se intenționează completarea cadrului legislativ incident societăților ale căror acțiuni sunt tranzacționate în cadrul unui sistem multilateral de tranzacționare (SMT) sau sistem organizat de tranzacționare (SOT) cu anumite prevederi specifice privind exercitarea anumitor drepturi ale acționarilor, precum și implicarea pe termen lung a acestora în cadrul emitenților. Acestea vizează în principal identificarea acționarilor, transmiterea de informații, facilitarea exercitării drepturilor acționarilor, transparența investitorilor instituționali, administratorii de active și consilierii de vot.

În ceea ce privește introducerea în acest act normativ a unor modificări și completări la Legea nr. 88/2021 referitoare la definiția regăsită în Directiva 97/9 pentru noțiunea de „investment business” și folosirea, în privința terminologiei în limba română, a sintagmei „operațiuni de investiții”, inițiatorii precizează că se urmărește armonizarea cadrului legal european cu cel național, precum și clarificarea scopului legii și transpunerea fidelă a Directivei 97/9, care specifică faptul că prin directivă este obligatoriu a fi acoperite instrumentele încredințate în legătură cu „operațiunile de investiții” („investment business”), respectiv serviciile și activitățile principale și serviciul auxiliar de păstrare în siguranță-custodie; introducerea de aspecte privind modalitatea de determinare și colectare a contribuțiilor participanților, precum și pentru asigurarea unei administrări a Fondului în ceea ce privește numărul membrilor CA similar modalității de administrare a Fondului de Garantare a Asiguraților și, totodată, asigurarea reprezentativității tipurilor de participanți la fond, inclusiv instituții de credit.

În concluzie – subliniază MF – măsurile anterior descrise vizează creșterea interesului investitorilor pentru realizarea de investiții pe piața de capital din România și corespund cu strategia ASF în ceea ce privește procesul de actualizare a legislației pieței de capital, în vederea adaptării la legislația europeană aflată în continuă dinamică, acest proces vizând atât modificarea și completarea legislației primare, cât și a reglementărilor secundare.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.