MF propune noi reglementări privind organizarea, funcționarea și atribuțiile Comisiei de autorizare a activității de schimb valutar
Telex » Știri 13 octombrie 2022
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare, precum și a atribuțiilor Comisiei de autorizare a activității de schimb valutar, a procedurii de solicitare și transmitere a certificatului de atestare fiscală, a modelului autorizației și scrisorii de atribuire a codului statistic, precum și a modelului unor declarații. Prin noul proiect de act normativ sunt reglementate, în principal, următoarele aspecte:
♦ regulamentul de organizare și funcționare, precum și atribuțiile Comisiei de autorizare a activității de schimb valutar.
Astfel, se precizează că: ▪ în exercitarea atribuțiilor sale, Comisia emite acte administrative sub formă de decizii; ▪ deciziile vor fi luate de către Comisie cu votul majorității simple din numărul membrilor prezenți și vor fi validate prin semnarea de către toți membrii prezenți a procesului-verbal în care sunt menționate acestea; ▪ locul de întrunire a Comisiei este sediul Ministerului Finanțelor, convocarea Comisiei fiind realizată de către președintele sau vicepreședintele acesteia, inclusiv la solicitarea direcției de specialitate, care asigură secretariatul Comisiei; ▪ ședințele Comisiei se desfășoară cu participarea fizică a membrilor acesteia, iar în cazuri temeinic justificate ședințele Comisiei se pot desfășura și în sistem online, prin utilizarea oricăror mijloace electronice, comunicate în documentul de convocare; ▪ notele de prezentare aferente fiecărei documentații înscrise pe ordinea de zi a ședinței, care cuprind și propunerea de soluționare formulată de direcția de specialitate, vor fi puse la dispoziția membrilor Comisiei cu cel puțin 2 zile lucrătoare înainte de data ședinței; ▪ deciziile Comisiei trebuie să cuprindă anumite elemente obligatorii, respectiv: denumirea Comisiei, data la care a fost emisă decizia, datele de identificare a entității care face obiectul deciziei, obiectul actului administrativ, motivele de fapt, temeiul de drept, numele și semnătura președintelui sau vicepreședintelui Comisiei, după caz, ștampila Comisiei, posibilitatea de a fi contestată, calea de atac și termenul în care aceasta poate fi exercitată, data de la care produce efecte. De asemenea, se menționează care este forma pe care o pot îmbrăca deciziile, respectiv: autorizație, scrisoare de atribuire a codului statistic unic pentru fiecare punct de schimb valutar, decizie de anulare/revocare/respingere/suspendare, decizie de soluționare a plângerii prealabile;
▪ este obligatorie comunicarea deciziei entității căreia îi este destinată, fiind prevăzute totodată și modalitățile prin care poate fi realizată comunicarea;
▪ deciziile Comisiei pot fi contestate și totodată se stabilește în ce condiții poate fi formulată contestația.
♦ procedura de solicitare și transmitere a certificatului de atestare fiscală
(CAF).
Prin această procedură se reglementează etapele și regulile pentru solicitarea și primirea de către direcția de specialitate a CAF-ului în format electronic, emis de organele fiscale competente din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.
♦ modelul autorizației, respectiv al scrisorii de atribuire a codului statistic;
♦ modelul declarației notariale pe propria răspundere privind îndeplinirea condițiilor de funcționalitate a spațiului;
♦ modelul declarației pe propria răspundere pe care trebuie să o dea fiecare acționar semnificativ/asociat care deține părți sociale cel puțin într-un procent egal cu cel necesar pentru un acționar semnificativ, precum și fiecare administrator sau reprezentant legal al entității din care să rezulte că aceștia nu au deținut/dețin calitatea de acționari/asociați, de administratori ori reprezentanți legali la entități care au desfășurat/desfășoară activitate de schimb valutar și de încasare a cecurilor de călătorie, după caz, fără autorizație/cod statistic în ultimii 5 ani anteriori datei depunerii cererii de autorizare;
♦ modelul declarației pe propria răspundere pe care trebuie să o dea administratorul sau fiecare administrator, după caz, din care să reiasă că sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. a) - b) din HG nr. 1096/2022;
♦ modelul declarației pe propria răspundere pe care trebuie să o dea fiecare dintre persoanele prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. h) din HG nr. 1096/2022, din care să reiasă îndeplinirea condițiilor prevăzute la art. 5 alin. (6) din Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, pentru entitățile raportoare supravegheate și controlate de Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor, aprobate prin Ordinul președintelui Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor nr. 37/2021, respectiv că acestea, sunt persoane potrivite și competente.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice