MF propune o serie de măsuri pentru îndeplinirea unor jaloane din PNRR în domeniul investițiilor publice și analizelor de cheltuieli
Telex » Știri 19 decembrie 2022
Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Ordonanță de urgență publicat în transparență decizională pe site-ul instituției, o serie de măsuri pentru îndeplinirea unor jaloane din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) în domeniul investițiilor publice și analizelor de cheltuieli. Proiectul urmează să aducă amendamente la OUG nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaționale, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și la Legea nr.500/2002 privind finanțele publice.
Prin modificarea și completarea OUG nr. 88/2013, se urmărește îmbunătățirea procesului de evaluare și prioritizare a proiectelor de investiții publice semnificative prin:
- actualizarea principiilor și criteriilor care stau la baza prioritizării proiectelor de investiții publice semnificative, noi și în continuare, finanțate de instituțiile publice centrale în ceea ce privește suportabilitatea și sustenabilitatea financiară, precum și justificarea economică și socială;
- actualizarea calendarului procesului de prioritizare a investițiilor publice semnificative în vederea corelării cu calendarul elaborării proiectului de buget;
- instituirea unor condiții/sancțiuni pentru ordonatorii principali de credite care nu respectă calendarul și regulile procesului de prioritizare a investițiilor publice semnificative;
- actualizarea clasificării proiectelor de investiții publice în funcție de valoarea totală estimată, prin corelarea cu prevederile art. 42 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
- corelarea etapelor de realizare a proiectelor de investiții publice semnificative cu cadrul normativ în vigoare privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, respectiv HG nr.907/2016;
- introducerea unei prevederi cu privire la proiectele de investiții publice semnificative cu stadiu fizic 100%, cărora nu li se vor aplica principiile și criteriile de prioritizare, dar pentru care vor fi transmise informații financiare.
De asemenea, inițiatorii proiectului au în vedere modificarea Legii nr. 500/2002, în scopul:
- îmbunătățirii mecanismului de programare bugetară în sensul stabilirii de condiții pentru programarea și execuția bugetară a proiectelor de investiții publice semnificative, astfel încât să fie asigurată cu prioritate finanțarea până la finalizarea acestora;
- modificării competenței de aprobare a documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții noi de către Guvern la nivelul proiectelor de investiții publice semnificative, respectiv peste 100 milioane lei; această modificare este justificată, pe de o parte, de creșterea mare a indicilor de cost în contextul socio-economic și geopolitic al ultimilor ani, cu implicații directe asupra valorii proiectelor de investiții publice; pe de altă parte, modificarea vizează armonizarea legislației prin eliminarea pragului valoric nominal aferent proiectelor de investiții publice semnificative din OUG 88/2013 și asimilarea acestora prin raportare la competențele de aprobare potrivit prevederilor din Legea nr.500/2002 unde se regăsește sediul materiei;
- actualizării și aprobării valorii actualizate a fiecărui obiectiv/proiect de investiții și a lucrărilor de intervenții, în funcție de evoluția indicilor de cost și nu a indicilor de prețuri.
O serie de alte modificări vizează clarificări legislative cu privire la investițiile publice survenite în urma derulării procesului bugetar, situații ce până acum erau rezolvate punctual prin reglementări introduse anual în legea bugetului de stat, cum ar fi pentru: ● asigurarea cadrului necesar reflectării în programul de investiții publice a investițiilor noi și în continuare ale operatorilor economici cu capital integral sau majoritar de stat pentru care se finanțează de la bugetul de stat numai contravaloarea exproprierilor aferente; ● asigurarea cadrului bugetar corespunzător întocmirii programelor de investiții publice în contextul actualizării formularelor prin Scrisoarea cadru; ● stabilirea competenței de aprobare a valorii actualizate a obiectivelor/proiectelor de investiții derulate prin operatorii economici cu capital integral sau majoritar de stat.
O altă modificare vizează completarea prevederilor Legii nr.500/2002 prin care se creează cadrul legal pentru desfășurarea procesului de analiză a cheltuielilor publice, inclusiv prin introducerea unor prevederi referitoare la desfășurarea analizei cheltuielilor publice în ceea ce privește definirea competențelor și responsabilităților Ministerului Finanțelor și a ordonatorilor principali de credite. Se propune modificarea Legii responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, în sensul abilitării Consiliului Fiscal de a realiza o evaluare ex-post a analizelor de cheltuieli realizate de Ministerul Finanțelor și ordonatorii principali de credite, obligație asumată de Guvern prin Planul Național de Redresare și Reziliență. În acest scop, în vederea asigurării capacității instituționale de a implementa noua atribuție, se propune suplimentarea numărului de posturi al Secretariatului tehnic al Consiliului Fiscal de la 10 la 20.
Potrivit Notei de fundamentare a proiectului, urgența emiterii proiectului de act normativ este determinată necesitatea respectării angajamentelor asumate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, în cuprinsul căruia este prevăzută Componenta 8 - Reforma 3, jalonul 199, care are ca termen de implementare trimestrul IV 2022.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistic pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice