MFP a publicat proiectul de ordin privind noul model și conținut al Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate
Telex » Știri 1 februarie 2019
Misterul Finanţelor Publice (MFP) a publicat, pe site-ul instituţiei, proiectul de ordin comun al ministrului Finanțelor Publice, ministrului Muncii și Justiției Sociale și ministrului Sănătății pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate. Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, necesitatea elaborării proiectului de ordin se impune ca urmare a modificărilor legislative apărute în domeniul asigurărilor sociale, precum și a celor din domeniul legislației fiscale, în sensul adaptării corespunzătoare a modelului și conținutului formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”, precum și a instrucțiunilor de completare a acestuia.
Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate cuprinde atât informații privind obligațiile fiscale ale contribuabililor, cât și informații necesare stabilirii prestațiilor sociale potrivit legislației specifice, acordate de CNPP, CNAS și ANOFM.
Prevederile ordinului vizează modificarea Declarației menţionate cu modificările din legislația specifică, generate de introducerea art.1301 în Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, modificată prin Legea nr. 177/2018 privind aprobarea OUG nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale, de modificările prevăzute în OUG nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investiţiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, precum și de necesitatea actualizării anexelor și instrucțiunilor de completare, în funcție de problemele semnalate din practică, astfel:
▪ introducerea posibilității deducerii din creanța fiscală „Contribuția de asigurări sociale, datorată de către persoanele fizice care au calitatea de angajați sau pentru care există obligația plății contribuției de asigurări sociale, potrivit legii” (poz.2 din Nomenclatorul „Creanțe fiscale”), a sumelor reprezentând ajutor de deces care se plătesc de către instituția care gestionează bugetul asigurărilor pentru șomaj, în contul asigurărilor sociale;
▪ introducerea scutirii din caseta „Creanță fiscală” a sumelor reprezentând impozit pe venit și contribuția de asigurări sociale de sănătate scutite de la plată în perioada de raportare, conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal. De asemenea, pentru a se aplica o prevedere unitară tuturor salariaților care beneficiază de facilități fiscale în baza art. 60 din Codul fiscal, în casetă se vor înscrie și alte sume scutite de la plata impozitului în perioada de raportare, potrivit legii;
▪ introducerea unor noi casete pentru înscrierea cifrei de afaceri și a ponderii cifrei de afaceri din activitățile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, în vederea acordării facilităților fiscale în luna de raportare, în sensul declarării de către angajator, pe proprie răspundere, a îndeplinirii condițiilor aplicării acestora;
▪ introducerea în Nomenclatorul „Tip asigurat” din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi poziții pentru categoriile de salariați pentru care salariul minim brut pe țară este diferențiat, în vederea stabilirii bazelor de calcul pentru CAS, CASS și CAM, pentru identificarea salariaților care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor și beneficiază de facilități fiscale conform art. 60 pct. 5 din Codul fiscal, precum și pentru persoanele care desfăşoară activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri), potrivit Legii nr. 52/2011 privind exercitarea unor activităţi cu caracter ocazional desfăşurate de zilieri, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
▪ introducerea unei noi casete pentru Contribuția asiguratorie pentru muncă datorată de angajatorii prevăzuți la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal;
▪ introducerea în secțiunea E3 din Anexa nr. 1.2, Anexă asigurat a unor noi poziții pentru persoanele fizice care realizează venituri pentru care sunt scutite de la plata impozitului, conform Codului fiscal și a altor legi speciale;
▪ actualizarea corespunzătoare a anexelor și a instrucțiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declarației.
Proiectul de Ordin pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a „Declarației privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate” şi Referatul de aprobare pot fi consultate pe site-ul MFP, la secţiunea Transparenta decizionala.
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național
Toamna cinematografică, o adevărată... primăvară a creației artistice
Noaptea Albă a Filmului Românesc a revenit la București, Cluj-Napoca și Timișoara
Festivalul și concursul „George Enescu”, ediția 2024 – încununare a șase decenii de performanțe muzicale