MFP propune o serie de modificări privind stabilirea contravențiilor care intră sub incidența Legii prevenirii nr. 270/2017
Telex » Știri 15 iulie 2020
Se intenţionează eliminarea de sub prevederile Legii prevenirii a contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999
Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a publicat, pe site-ul instituţiei, pentru consultare publică, un Proiect de Hotărâre pentru modificarea pct. 39 și 42 din anexa nr. 1 la HG nr. 33/2018 privind stabilirea contravenţiilor care intră sub incidenţa Legii prevenirii nr. 270/2017, precum şi a modelului planului de remediere.
După cum se ştie, regimul utilizării aparatelor de marcat electronice fiscale este reglementat în prezent de prevederile OUG nr.28/1999, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi de Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999, aprobate prin HG nr. 479/2003, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În Nota de fundamentare a proiectului de Hotărâre, iniţiatorii menţionează că se impune eliminarea contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999 de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017. Demersul este necesar, potrivit MFP, „pentru finalizarea procesului de dotare cu noile aparare de marcat într-un interval de timp cât mai scurt şi pentru asigurarea unui tratament echitabil la nivelul tuturor operatorilor economici care au obligația de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic”.
În acest context, în Nota de fundamentare se argumentează că iniţiatorii au avut în vedere că, la această dată:
▪ MFP a emis autorizaţii de distribuţie pentru toate tipurile de aparate de marcat, inclusiv pentru cele destinate activităților economice în care sunt utilizate modele dedicate, respectiv taximetrie, mari retaileri, schimb valutar, comerț cu carburanți;
▪ din informațiile furnizate de distribuitorii autorizați, atât aceștia, cât și unitățile acreditate pentru comercializare dețin, în cele mai multe cazuri, stocuri de aparate de marcat noi și nu mai sunt semnalate dificultăți legate de lipsa capacității de instalare a unităților de service;
▪ în condițiile în care au fost emise autorizații de distribuție pentru aparatele de marcat care acoperă toate tipurile de activități economice, iar distribuitorii autorizați au stocuri de aparate de marcat noi, solicitările de instalare și punere în funcțiune a acestor dispozitive au scăzut drastic, această situație fiind întâlnită chiar și în cazul aparatelor achiziționate deja sau pentru care au fost achitate avansuri (au fost semnalate numeroase cazuri în care aparatele au fost lăsate de utilizatori în custodie în depozitele distribuitorilor), fapt care denotă că operatorii economici care nu și-au îndeplinit obligația de dotare cu noile dispozitive nu au motive obiective pentru neconformare;
▪ MFP a comunicat public faptul că măsura introducerii sancțiunii pentru nedotarea cu aparate de marcat cu jurnal electronic sub incidența Legii prevenirii va fi în vigoare temporar și este ultimul sprijin care poate fi acordat contribuabililor în perioada de implementare a noilor aparate de marcat;
▪ perpetuarea acestei situații în care o mare parte dintre operatorii economici au achiziționat și instalat aparate de marcat cu jurnal electronic, iar o altă parte, a rămas în expectativă, discriminează operatorii economici corecți și generează nemulțumiri în rândul acestora.
„Astfel, prin proiectul de hotărâre se propune modificarea pct. 42 din anexa nr.1 la H.G. nr. 33/2018, în sensul eliminării contravenției referitoare la nerespectarea de către utilizatorii aparatelor de marcat electronice fiscale a termenelor prevăzute de lege, de a utiliza aparate de marcat cu jurnal electronic (art. 10 lit. cc) din OUG nr. 28/1999, organele de control urmând să aplice de la prima abatere sancțiunile prevăzute la art.11 alin. (1) lit. f) din OUG nr. 28/1999, respectiv amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei, precum și suspendarea activității operatorului economic la unitatea de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor și confiscarea sumelor nejustificate.
Totodată, având în vedere prevederile art.4 alin.(1) din OG nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, precum și faptul că adoptarea prezentului proiect are ca efect aplicarea de la prima abatere a sancțiunilor prevăzute la art.11 alin.(1) lit.f) din OUG nr. 28/1999, în locul sancțiunii avertismentului prevăzută de Legea nr.270/2017, se reglementează intrarea în vigoare a modificării aduse pct.42 din anexa nr.1 la H.G. nr.33/2018, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”, precizează MFP.
Proiectul de Hotărâre lansat în dezbatere publică se referă şi la Legea nr.171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice.
Astfel, la elaborarea proiectului, iniţiatorii au avut în vedere că:
▪ modificările aduse la art.3 și art.19 din Legea nr.171/2010, prin Legea nr.146/2019 privind aprobarea OUG nr. 51/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 171/2010 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor silvice, au determinat renumerotarea unor alineate;
▪ lipsa unui mecanism veritabil de sancționare, determinată de aplicarea Legii prevenirii, s-a concretizat în intensificarea fenomenului tăierilor ilegale, cu prejudicii materiale și de mediu însemnate. „În acest sens, menționăm că din datele vehiculate ale Inventarului Forestier Național – Ciclul II, volumul de lemn recoltat în perioada 2013-2018 din păduri este estimat la o medie de 38 milioane m3 pe an, deși volumul autorizat și recoltat în perioada 2013-2018 este de aproximativ 18 milioane m3 pe an. În consecință, diferența de masă lemnoasă, adică aproximativ 20 milioane m3 , se presupune a fi recoltată ilegal”, precizează MFP;
▪ evidențele statistice ale Poliției Române relevă o evoluție alarmantă a faptelor contravenționale în domeniul silviculturii, fenomen caracterizat însă de scăderea numărului sancțiunilor contravenționale aplicate în temeiul Legii nr.171/2010 ca urmare a intrării în vigoare a H.G. nr.33/2018;
▪ prin raportare la gravitatea ridicată și consecințele deosebite ale faptelor prevăzute la art.21 lit.a) și b) din Legea nr. 171/2010, obligativitatea respectării unor proceduri prealabile de natură preventivă nu poate asigura un cadru eficient în combaterea faptelor ilicite în domeniul silvic,
În acest context, MFP menţionează că „se impune atât îndreptarea erorilor de trimitere din H.G. nr.33/2018 care vizează art.3 și art.19, cât și eliminarea contravențiilor prevăzute la art. 21 lit. a) și b) din Legea nr. 171/2010 de sub prevederile Legii prevenirii nr. 270/2017. Totodată, se reglementează intrarea în vigoare a modificării aduse pct.39 din anexa nr.1 la H.G. nr.33/2018, în termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național