Ministerul Finanțelor a publicat proiectele de buget pentru 2025
Telex » Știri astăzi, 10:35
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat pe site-ul instituției proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2025, proiectul Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2025, precum și proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2025.
Bugetul de stat a fost construit pe o creștere economică de 2,5%.
Potrivit documentelor, bugetul de stat se stabilește la venituri în sumă de 357,819 miliarde lei, iar la cheltuieli în sumă de 744,554 miliarde lei credite de angajament și în sumă de 500,0494 miliarde lei credite bugetare, cu un deficit de 142,229 miliarde lei.
MF menționează, în Expunerea de motive care însoțește proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar pe anul 2025, că, pentru anul în curs, politica fiscal bugetară trebuie să fie prudentă, context în care țara noastră s-a angajat în realizarea graduală a consolidării fiscale pentru a nu mări vulnerabilitatea bugetului, angajament asumat prin Planul bugetar-structural național pe termen mediu pe care l-a transmis Comisiei Europene.
Potrivit Planului bugetar-structural național pe termen mediu 2025-2031 România și-a asumat reintrarea pe o traiectorie de ajustare a deficitului bugetar începând cu anul 2025 într-un ritm care să îi permită încadrarea în valoarea de referință stabilită de Tratatul privind funcționarea UE la sfârșitul orizontului de timp acoperit de acest Plan și, implicit, crearea premiselor de ieșire de sub incidența procedurii europene de deficit excesiv. Pentru a beneficia de o perioadă de ajustare extinsă (de la 4 la 7 ani), Planul include o serie de reforme și investiții importante pentru o ajustare structurală sustenabilă.
În contextul economic, s-a estimat că pentru ținerea sub control a deficitului bugetar este necesară sporirea eforturilor de colectare a veniturilor din economia internă la nivelul programat, iar pe partea de cheltuieli este necesară o prioritizare a acestora, prudență în angajarea de noi cheltuieli și o mai mare rigurozitate în programarea cheltuielilor bugetare. Astfel, a fost adoptată OUG nr.156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene. Pe lângă impactul măsurilor adoptate prin OUG nr.156/2024, la stabilirea limitelor generale ale politicii fiscal-bugetare pe termen mediu s-a mai ținut cont de: ▪ indicatorii macroeconomici publicați de Comisia Națională de Strategie și Prognoză (prognoza de toamnă 2024); ▪ creșterea eficienței colectării/reducerea evaziunii fiscale/digitalizarea administrației fiscale; ▪ repartizarea anuală a unei cote de minimum 90% din profitul net realizat sub formă de dividende/vărsăminte la bugetul de stat pentru societățile naționale, companiile naționale și societățile cu capital integral sau majoritar de stat, precum și regiile autonome.
În acest context, a fost elaborată Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2025-2027, care fundamentează plafoanele indicatorilor incluși în proiectul de Lege menționat. Astfel, sunt propuse următoarele plafoane:
▪ Pentru anul 2025, pentru soldul bugetului general consolidat a fost stabilită o limită de –7,0% din PIB, iar pentru cheltuielile de personal un plafon de 8,9% din PIB, în timp ce pentru anul 2026 pentru soldul bugetului general consolidat a fost stabilită o limită de -6,4% din PIB, iar pentru cheltuielile de personal un plafon de 8,7% din PIB.
▪ Pentru sfârșitul anului 2025, plafonul propus pentru datoria publică, conform metodologiei UE, este de 58,5% din produsul intern brut luând în considerare potențialele prefinanțări ce vor putea fi atrase în condițiile favorabile ale piețelor financiare, precum și eventualele evoluții sub așteptări atât ale indicatorilor macroeconomici, cât și ale piețelor financiare. Acest plafon este obligatoriu pentru anul 2025.
▪ În anul 2025, plafonul privind finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este în sumă de 2000 milioane lei, iar plafonul privind tragerile din finanțările rambursabile contractate, sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, este în sumă de 2000 milioane lei.
▪ Plafonul privind emiterea de garanții de către Guvern, prin Ministerul Finanțelor și de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, pentru anul 2025, este de 20000 milioane lei.
▪ Pentru planificarea bugetară pe anul 2025 și estimările pe perioada 2026-2027 se stabilesc plafoane pentru anumiți indicatori bugetari (cheltuieli totale și sold pentru bugetul general consolidat și anumite bugete componente ale acestuia, precum și soldul structural anual al administrației publice) prin derogare de la prevederile art.6, art.7, art.14 alin.(1) și art.26 alin.(3) din Legea nr.69/2010.
▪ Derogarea de la prevederile Legii responsabilității fiscal-bugetare nr.69/2010, republicată, a fost impusă având în vedere reevaluarea traiectoriei de consolidare bugetară pe fondul evoluțiilor economice din anul 2024.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Zeița Thalia inspiră formule inovative în arta spectacolului
Ample programe științifice și culturale dedicate marilor personalități ale istoriei naționale
Ziua Culturii Naționale, prilej de celebrare a celor mai de seamă valori din patrimoniul românilor de pretutindeni
Împreună, sub semnul emblematic al bradului și colindelor
Târgul „Gaudeamus”, ediția 2024, o reușită reîntâlnire a cărții cu cei care o prețuiesc
Casele au amintiri. O stradă-muzeu în apropierea kilometrului 0 al Capitalei
Începe restaurarea unei bijuterii istorico-arhitecturale, Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru