MyWIZ, secretul contabililor de succes
Mircea Fechet: Peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost colectate prin SGR; trebuie să admit că sistemul încă are disfuncționalități

Mircea Fechet: Peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost colectate prin SGR; trebuie să admit că sistemul încă are disfuncționalități

Telex » Știri 23 august, 9:27  

Peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost colectate prin Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), până în prezent, însă mă simt obligat să admit că sistemul are încă disfuncționalități, a declarat, într-o conferință de presă, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, citat de Agerpres. "Am sărbătorit nu demult PET-ul cu numărul un miliard. Astăzi, avem deja colectate peste 1,3 miliarde de ambalaje prin Sistemul de Garanție-Returnare și sperăm ca, foarte repede, să anunțăm și ambalajul cu numărul două miliarde. Zeci de mii de tone de ambalaje ajung acolo unde trebuie, respectiv în fabricile de reciclare și citim aproape săptămânal știri legate de extinderea capacităților reciclatorilor de materii prime, fie de PET, fie de sticlă, fie de aluminiu, lucru care ne bucură pentru că înseamnă investiții noi, locuri de muncă noi și tehnologii atrase în România. Ne bucurăm de beneficiile Sistemului de Garanție-Returnare, în sensul în care am promis că vom lăsa o țară mai curată decât am găsit-o. Deja, pe marginea drumurilor, pe albiile cursurilor de apă, în păduri și în natură, în general, vedem mai puține PET-uri", a spus Fechet.

Acesta a adăugat că un control tematic demarat la o serie de operatori economici a fost extins și la compania RetuRO.

"Dincolo de toate aceste vești bune, mă simt obligat să admit că sistemul încă are anumite disfuncționalități pe care suntem obligați să le remediem. Din acest motiv, alături de colegii de la Garda Națională de Mediu și de colegii de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, am avut un control tematic în luna iulie până în luna august, în care foarte mulți operatori economici au fost verificați. Nu în ultimul rând, controlul a fost extins și la compania RetuRO, care de altfel a fost și amendată. E o amendă simbolică, însă încercăm să transmitem acest mesaj, respectiv cel legat de toată rigoarea, de toate obligațiile pe care fiecare dintre noi le avem, indiferent dacă suntem cetățeni, dacă suntem un comerciant mai mare sau mai mic, dacă suntem producători sau dacă suntem reprezentanți ai companiei RetuRO, unde statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, are 20% din acțiuni", a precizat oficialul.

Demnitarul a subliniat că una dintre cele mai mari disfuncționalități ale SGR se referă la refuzul comercianților din mediul rural de a prelua ambalajele de la client, deși au perceput garanția de 50 de bani.

"Principala disfuncționalitate a sistemului este cea legată de preluarea ambalajelor în mediul rural, unde am constatat că, în multe situații, deși acei comercianți din comunele din România percep garanția pentru că legea îi obligă să perceapă garanția, atunci când clienții acelui sat sau acelei comune mergeau înapoi la magazin să-și recupereze garanția respectivă, erau tratați cu refuzul comerciantului de a rambursa garanția, lucru care mie, personal, mi se pare foarte grav. De foarte multe ori discutăm despre oameni în vârstă și mai ales persoane aflate în imposibilitatea de a parcurge distanțe semnificative până la primul punct de colectare automată, aflat de cele mai multe ori în cel mai apropiat oraș. Vreau să transmit în continuare faptul că obligația rămâne a comerciantului de a prelua acele ambalaje și principiul accesibilității, respectiv o distanță nu mai lungă de 500 de metri sau 200 de metri chiar, în mediul urban, de care o persoană ar trebui s-o parcurgă în cel mai rău caz, până la un punct de colectare nu ar trebui să fie niciodată încălcat", a transmis ministrul de resort.

Potrivit ministrului, începând de joi, 22 august, cetățenii care se confruntă probleme în cazul SGR pot trimite reclamații la numărul de telefon 0726.715.142, direct pe Whatsapp.

"Aceste reclamații pe care le vom primi în scris pe Whatsapp vor fi aduse la cunoștința colegilor de la Garda Națională de Mediu sau de la ANPC și vor fi remediate și verificate în cel mai scurt timp posibil. Însă cetățenii trebuie să știe că în astfel de situații în care sunt tratați cu refuzul magazinului de a le rambursa garanția, au cui se adresa. Aveau și până astăzi, dar încercăm să simplificăm tot acest proces", a punctat Mircea Fechet. RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. este o companie ce funcționează pe principiul not for profit - ceea ce înseamnă că eventualul profit realizat de companie în urma colectării de ambalaje de băuturi va fi reinvestit, exclusiv, în dezvoltarea SGR.

Compania a fost creată de un consorțiu de trei acționari privați: Asociația Berarii României pentru Mediu (30%), Asociația Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate (30%) și Asociația Retailerilor pentru Mediu (20%) și un acționar public, statul român, prin autoritatea centrală de mediu, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (20%).

Administratorul SGR funcționează cu finanțare exclusiv privată și are rolul de a asigura transparența asupra cantităților de ambalaje pentru băuturi puse pe piață și returnate de consumatori, contribuind la dezvoltarea durabilă a României, prin gestionarea responsabilă a deșeurilor de ambalaje, în vederea atingerii țintelor de reciclare impuse României de către Uniunea Europeană.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.