MyWIZ - Business în cloud
Mircea Fechet: SUMAL va beneficia de servicii de analiză în timp real, bazate pe Inteligența Artificială

Mircea Fechet: SUMAL va beneficia de servicii de analiză în timp real, bazate pe Inteligența Artificială

Telex » Știri 9 aprilie, 9:20  

Ministerul Mediului va apela la servicii bazate pe Inteligența Artificială (AI) pentru a fi verificate avizele de transport pentru masa lemnoasă și fotografiile aferente, încărcate în aplicația SUMAL 2.0, a anunțat, într-o conferință de presă, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, citat de Agerpres. Oficialul a transmis că decizia are la bază faptul că volumul de date încărcate în sistem este "într-adevăr imens și greu de verificat bob cu bob, dacă nu cumva chiar imposibil".

"(...) Doar în luna noiembrie a anului 2023 au fost emise peste 400.000 de avize de transport. Dacă înmulțim fiecare aviz cu un număr de patru fotografii, așa cum spune legea, asta înseamnă că discutăm într-o singură lună de peste 1,6 milioane de fotografii. Imaginați-vă ce înseamnă 1,6 milioane de click-uri și ce înseamnă ca o persoană să verifice, să se uite fizic, la 1,6 milioane de fotografii. Fără îndoială, e un efort care depășește cu mult capacitatea Ministerului Mediului, capacitatea Gărzilor Forestiere, capacitatea Gărzii Forestiere Naționale. Am întrebat colegii cât ar dura, totuși, și să presupunem că, în 3 minute, verificăm un aviz, un termen mediu. Colegii mi-au spus că, pentru a evalua în timp real toate aceste avize, am avea nevoie de 125 de oameni, care de dimineața și până la sfârșitul programului să nu facă nimic altceva. În condițiile în care Garda Forestieră are puțin peste 200 de oameni, astăzi, în control în pădurile din România, vă imaginați că alți 125 de oameni care să dea click-uri la calculator în fiecare minut al zilei e o chestiune despre care nici măcar nu are rost să discutăm (...) În acest proiect-pilot, timpii de analiză folosind inteligența artificială au scăzut considerabil prin companiile la care m-am referit mai devreme. Am evaluat și am analizat toate cele 400.000 de avize în doar 3 zile și a durat, în medie, sub o secundă pentru fiecare aviz, mai exact 0,64 secunde pentru fiecare aviz", a explicat ministrul de resort.

Potrivit sursei citate, "această mare diferență între ceea ce s-a făcut până astăzi și ceea ce am observat că se poate face ca urmare a acestui proiect-pilot, ne-a condus spre prima concluzie și prima acțiune, respectiv cea legată de achiziția de servicii de analiză în timp real, bazate pe inteligența artificială, pentru fiecare transport din SUMAL".

"În felul acesta, nimeni nu-și va mai permite să încarce în SUMAL ceea ce încarcă astăzi, pentru că fiecare informație va fi trecută prin lupa inteligenței artificiale. Am mai constatat în proiectul nostru pilot o informație poate neașteptată de către unii, dar care pe noi ne pune pe gânduri, și anume că peste jumătate din transporturile de lemn, în luna noiembrie a anului 2023, la care ne referim, au fost făcute cu vehicule de mici dimensiuni, cu dubițe. Concret, peste 204.000 de transporturi din cele 400.000 aproximativ au fost încărcate în autovehicule cu capacitate mică de transport. Transportul cu camionul a fost identificat pentru 195.000 de cazuri, 450.000 mp transportate cu dubițele, 2,65 de milioane transportate cu camioanele. Această informație ne subliniază o vulnerabilitate destul de mare, inclusiv a transportatorilor mici de lemne, mai ales că, de cele mai multe ori, aceste autovehicule sunt închise. Mai adaug faptul că tehnologia inteligenței artificiale va fi completată de informații privind imaginile satelitare, cu camerele video ce urmează a se instala pe drumurile forestiere și publice din România, dar și de senzorii LiDAR, instrumente digitale finanțate din PNRR, parte a unor achiziții publice fie aproape finalizate, fie foarte aproape de a fi finalizate", a menționat Mircea Fechet.

Oficialul a subliniat faptul că proiectul-pilot a fost derulat de Ministerul Mediului, cu ajutorul tehnologiilor Google Cloud, și în parteneriat cu o compania IT 100% românească, Zitec.

"Am vrut să verificăm datele încărcate în SUMAL privind lemnul tăiat din pădurile țării, dar și transportul acestuia. Luna pe care am ales-o este noiembrie a anului trecut, o lună cu un maxim de activitate. Toată lumea știe că SUMAL pune destule piedici celor care își propun să taie pădurea fără respectarea legii, dar, mai important decât oricare altă funcție, SUMAL este instrumentul prin care digitalizăm sectorul și în acest mod cetățeni, jurnaliști de investigații, societatea civilă, orice entitate pot să consulte SUMAL pentru a identifica, pentru a sesiza eventuale nereguli", a spus demnitarul.

SUMAL 2.0 - sistemul informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase - a fost pus în funcțiune la data de 31 ianuarie 2021, HG 497/2020 fiind actul normativ care reglementează funcționarea acestuia.

Aplicația SUMAL 2.0 pune la dispoziție informații despre actele de punere în valoare (APV), locațiile de unde se încarcă transporturi de masă lemnoasă și informațiile aferente acestor puncte. APV provin de la marcările de arbori care se desfășoară pe tot parcursul anului cu ajutorul unor dispozitive mobile. În momentul marcărilor se culeg și coordonatele GPS ale arborilor propuși spre exploatare.

La finele lunii ianuarie a acestui an, ministrul Mediului anunța că o nouă versiune a sistemului informatic integrat de monitorizare a trasabilității materialelor lemnoase - SUMAL 3.0 - va fi dezvoltată în perioada următoare și va conține tehnologii inovative și noi cerințe operaționale.

"În legătură cu vulnerabilitățile care astăzi există, dar și pentru că ne pregătim să supraveghem pădurea cu tehnologii avansate - hărți satelitare, camere de supraveghere video și tehnologia LiDAR (Light Detection and Ranging, n.r.) - am decis împreună cu colegii de la STS (Serviciul de Telecomunicații Speciale, n.r.), să începem dezvoltarea versiunii SUMAL 3.0. Ne dorim ca SUMAL 3.0 să elimine orice vulnerabilitate constatată și să pregătească aplicația pentru viitoarele tehnologii inovative și noile cerințe operaționale. Chiar astăzi vom pune în consultare publică textul Ordonanței de Urgență pentru dezvoltarea noii versiuni. Este important să precizăm că noua versiune nu înseamnă, ca și în cazul sistemului SUMAL 2.0, o variantă construită de la zero ci vom implementa o arhitectură informatică adaptată, cu tehnologie la zi. Cu alte cuvinte, vom păstra tot ce a fost bun și tot ce a funcționat în vechea versiune și vom corecta ceea ce putem corecta și vom completa aplicația cu noi funcționalități (...) O altă noutate pe care vreau să o prezint este legată de montarea pe toate mijloacele de transport înscrise în SUMAL a dispozitivelor de localizare în timp real, dispozitive care, de asemenea, nu vor putea fi manipulate de utilizatori. Cu alte cuvinte, vom avea GPS pe toate mașinile care transportă masă lemnoasă în România", a explicat Fechet.

Ministrul de resort a menționat, totodată, că, în legătură cu sistemul de monitorizare video, odată cu SUMAL 3.0, vor exista 350 de puncte de supraveghere, fiecare dintre acestea cu două camere LPR (License Plate Recognition, n.r.) și o cameră de analiză avansată.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.