MMPS propune o serie de modificări în Nomenclatorului serviciilor sociale
Telex » Știri 3 noiembrie 2020
Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a lansat în consultare publică un proiect de Hotărâre pentru modificarea și completarea HG nr. 867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi a regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale. Proiectul prevede introducerea în Nomenclatorul serviciilor sociale a centrului respiro, iar elaborarea lui are la bază faptul că actualul Nomenclator, aprobat prin HG nr. 867/2015, cu modificările și completările ulterioare, nu include serviciile de tip respiro destinate familiilor care se ocupă de creșterea și îngrijirea copiilor cu dizabilități.
Centrul respiro este serviciul social în cadrul căruia este îngrijit copilul cu dizabilități pentru o perioadă determinată de timp, perioadă în care părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu dizabilități în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii, beneficiază de o perioadă de repaus, numită perioadă de respiro. Serviciile furnizate copilului cu dizabilități în cadrul centrului respiro pot fi: supraveghere, îngrijire, cazare temporară, consiliere, socializare și petrecere a timpului liber, abilitare și reabilitare, asistență medicală, precum și informare, evaluare, masă, menaj-gospodărie, alte activități administrative. Ele se furnizează pe o perioadă limitată de timp, perioadă în care părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea copilului cu dizabilități în baza unei măsuri de protecție specială, stabilită în condițiile legii, beneficiază de o perioadă de repaus. De asemenea, acest tip de serviciu social poate asigura supravegherea și îngrijirea copilului cu dizabilități în perioada în care părintele, tutorele sau persoana care se ocupă de creșterea și îngrijirea acestuia se confruntă cu un eveniment deosebit în familie.
Centrul respiro poate avea o structură diversă și flexibilă, adaptată nevoilor comunității, iar în cadrul acestuia pot funcționa mai multe componente, dar în mod obligatoriu una de zi.
De asemenea, se prevede completarea categoriei personalului de specialitate prevăzut la art. 10 din Anexa nr. 4 din cadrul serviciului social furnizat în comunitate cu anumite ocupații, care au legătură directă cu munca în comunitate, și anume: consilier școlar (235903), mediator școlar (235911 și 341905), asistent medical comunitar (325301), tehnician în egalitate de șanse (341207), specialist în economia socială (341206), lucrător de tineret (341205).
Astfel, conform Regulamentului de Organizare şi Funcţionare a Centrelor şi a Cabinetelor de Asistenţă Psihopedagogică nr. 5.555/ 7.10.2011, asigurarea informării, cunoaşterii şi consilierii psihopedagogice a preşcolarilor/elevilor, prin consultaţii individuale şi colective, acţiuni de îndrumare a părinţilor şi a cadrelor didactice, precum şi acţiuni de colaborare cu comunităţile locale, în scopul orientării şcolare, profesionale şi a carierei elevilor, prin informare, documentare, consiliere este realizată de către consilierul școlar (235903).
Mediatorul școlar (235911 și 341905) are ca principală responsabilitate sprijinirea participării tuturor copiilor din comunitate la învățământul general obligatoriu, încurajând implicarea părinților în educația copiilor și în viața școlii și facilitând colaborarea dintre familie, comunitate și școală.
Activitatea asistentului medical comunitar (325301) este reglementată de HG nr. 324/2019 pentru aprobarea Normelor metodologice privind organizarea, funcționarea și finanțarea activității de asistență medicală comunitară. Spre exemplu, participă la realizarea planului comun de intervenţie al echipei comunitare integrate/planului de servicii, conform legislaţiei în vigoare, din perspectiva serviciilor de sănătate.
Totodată, pornind de la premisa responsabilității administrației publice locale și a altor instituții locale și de la misiunea acestora de a oferi servicii adecvate cetățenilor cu efecte imediate privind calitatea vieții și asigurarea egalității de șanse între femei și bărbați, a fost introdusă în Clasificarea Ocupațiilor din România și ocupația de tehnician în egalitate de șanse (341207).
Lucrătorul pentru tineret (325301) este acea persoană care mobilizează tinerii în scopul dezvoltării abilităților de viață și a comportamentelor proactive, stimulând viața asociativă și cooperarea în rândul tinerilor, facilitând participarea acestora la viața comunității.
(Copyright foto: 123RF Stock Photo)
Legătura dintre știință și artă – via învățământ | Aula Magna a Politehnicii, gazdă a spectacolelor de teatru
La Palatul Bragadiru, manifestări cultural-artistice pentru toate vârstele și profesiile
Festivalul Internațional Meridian, la cotele performanțelor artistice contemporane
Performanțe în conservarea și valorificarea patrimoniului cultural imaterial
Pe „partitura” timpului: 160 de ani de învățământ superior muzical românesc
O nouă „punte” de comunicare publică: digitalizarea patrimoniului național
Teatrul pentru tineri, de la vocația națională la reputația internațională
Premii pentru conservarea și valorificarea „perlelor” patrimoniului cultural național