MyWIZ - Business în cloud
MMSS: Proiectul Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, în consultare publică

MMSS: Proiectul Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, în consultare publică

Telex » Știri 1 septembrie 2022  

Ministerul Muncii și Solidarității Sociale (MMSS) a publicat, în transparență decizională, proiectul de HG pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune. Prin noul proiect de act normativ supus consultării publice se propune, potrivit Notei de fundamentare, reglementarea detaliată a procesului de acordare a venitului minim de incluziune și a unor drepturi complementare acestuia. Astfel, se reglementează următoarele:

categoriile de beneficiari: familiile și persoanele singure, cetățeni români care au domiciliul sau, după caz, reședința în România și locuiesc efectiv în România, precum și familiile și persoanele singure care nu au cetățenie română ce îndeplinesc condițiile de acordare prevăzute de lege;

în funcție de componența familiei și nivelul venitului net ajustat al acesteia, venitul minim de incluziune poate fi constituit din: ajutor de incluziune și ajutor pentru familia cu copii, ajutor de incluziune, exclusiv sau ajutor pentru familia cu copii, exclusiv;

modalitatea de stabilire a dimensiunii familiei prin aplicarea coeficienților de echivalență;

modalitatea de stabilire a venitului lunar ajustat;

modalitatea de stabilire a venitului din terenurile și/sau activitățile agricole desfășurate, în baza normelor de venit stabilite conform HG nr. 30/2019;

formula de calcul pentru stabilirea orelor de activități la solicitarea primarului, condiție de menținere a dreptului la ajutorul de incluziune;

lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune. În situația în care unul sau mai multe bunuri cuprinse în listă aflate în proprietatea persoanei singure/familiei beneficiare de venit minim de incluziune este dat în închiriere/arendă/concesiune sau altă formă legală de cedare a folosinței bunurilor, acest bun va fi luat în calcul pentru persoana/familia care îl are în închiriere/arendă/concesiune, iar pentru proprietarul de drept se va lua în calcul valoarea obținută în urma cedării dreptului de folosință a bunului;

procedura de comunicare de către serviciul public de asistență socială a persoanelor apte de muncă din familiile beneficiare de ajutor de incluziune la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, pentru a fi înregistrate și aplicat planul de mediere în vederea trecerii acestora de la beneficiari pasivi ai unui drept de asistență socială la persoane active pe piața muncii;

procedura de plată a poliței de asigurare, de acordare a ajutoarelor de urgență de la bugetul de stat și bugetele locale, precum și a ajutorului de înmormântare, prin asimilare cu procedurile utilizate în prezent pentru acordarea acestor drepturi în baza Legii nr.416/2001 privind venitul minim garantat.

Potrivit prevederilor Legii nr.196/2016, cu modificările și completările ulterioare, prelucrarea informațiilor furnizate de solicitant pentru stabilirea dreptului, stabilirea efectivă a dreptului și a cuantumului acestuia se realizează prin utilizarea Sistemului Național Informatic de Asistență Socială – SNIAS. În cazul în care verificarea/validarea prin SNIAS nu este posibilă, reprezentantul familiei prezintă, la solicitarea personalului serviciului public de asistență socială, după caz, copie după documentele cate atestă componența familiei, filiația, relațiile de rudenie, starea de sănătate/capacitatea de muncă a membrilor familiei.

Pentru facilitatea activității la nivelul primăriilor, față de actualele formulare utilizate pentru acordarea ajutorului social prevăzut de Legea nr.416/2001 și alocația pentru susținerea familiei prevăzută de Legea nr.277/2010, se propune aprobarea unor modele de formulare mult simplificate.

Astfel, prin noul proiect de act normativ, în vederea stabilirii dreptului la venitul minim de incluziune, au fost propuse, în ordinea reglementării, următoarele formulare:

Anexa 1 - Model Formular de cerere și declarație pe propria răspundere privind acordarea venitului minim de incluziune;

Anexa 2 - Metodologia de calcul în vederea stabilirii venitului anual obținut din activități agricole;

Anexa 3 - Model de declarație pe propria răspundere pentru venitul rezultat din gospodărirea împreună;

Anexa 4 - Lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării venitului minim de incluziune;

Anexa 5 - Model de declarație pe propria răspundere privind modificările intervenite în componența familiei și /sau veniturile acesteia;

Anexa 6 - Modelul Raportului anual de monitorizare a aplicării programului de acțiune comunitară;

Anexa 7 - Model - Lista copiilor de vârstă școlară din familiile beneficiare de ajutor de incluziune, care frecventează cursurile unei unități de învățământ organizată în condițiile legii. Lista se transmite inspectoratelor școlare în vederea stabilirii dreptului la bursa socială pentru acești copii;

Anexa 8 - Modelul Angajamentului de plată. Acesta este pus la dispoziția solicitantului pentru situația în care, pe parcursul acordării dreptului, se va constata că au fost acordate drepturi necuvenite;

Anexa 9 - Modelul de solicitare în vederea înregistrării persoanelor apte de muncă beneficiare ale dreptului la agenția teritorială pentru ocuparea forței de muncă. Acesta va fi întocmit la nivelul serviciului public de asistență socială și comunicat la agențiile pentru ocuparea forței de muncă pentru ca persoanele beneficiare de ajutor de incluziune să fie înregistrate și, ulterior să li se aplice măsurile de activare pe piața muncii;

Anexa 10 - Modelul fișei de verificare în teren;

Anexa 11 - Procedura de verificare și validare a solicitării dreptului la venitul minim de incluziune;

Anexa 12 -  Model Formular de cerere și declarație pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului de urgență.

Avându-se în vedere rolul important al primăriilor în stabilirea dreptului la venitul minim de incluziune, modelele de dispoziții ale primarului privind aprobarea/respingerea/modificarea/ suspendarea/încetarea dreptului la venitul minim de incluziune se vor aproba ulterior, prin ordin al ministrului Muncii și Solidarității Sociale, la propunerea structurilor asociative ale autorităților administrației publice locale.

Pentru deciziile emise de directorii executivi ai agențiilor pentru plăți și inspecție socială privind plata venitului minim de incluziune, se propune ca modelele de decizii să fie aprobate prin decizia directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială.

(Copyright foto: 123RF Stock Photo)



Site-ul ceccarbusinessmagazine.ro folosește cookie-uri pentru analiza traficului și pentru îmbunătățirea experienței de navigare. Sunt incluse aici și cookie-urile companiilor/serviciilor terțe plasate pe acest site (Google Analytics, Facebook, Twitter, Disqus). Continuând să utilizezi acest website, ești de acord cu stocarea tuturor cookie-urilor pe acest device.